Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Android Auto (og Jaguar InControl Apps)

Startet av daktari, lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:07

« forrige - neste »

fantonsen

Jeg får ikke opp Android Auto i min bil. Har installert siste versjon av appen, og koblet til USB, men får ikke noe opp i skjermen. Dvs. den spør kun om å starte InControl-appen, og om jeg sier ja, så startes den og vises fint på skjermen. Men Android Auto ser jeg ikke snurten av uansett hva jeg gjør. Har prøvd med å både starte appen på forhånd på telefonen, eller vente for å se om bilen starter den selv. Ingen forskjell. Appen vises kun på mobilen, og ingenting i bilen.

Har prøvd med 3 forskjellige telefoner med samme resultat.
Hoved-telefonen er en Samsung S7 Edge, og denne fungerte fint med Android Auto i min tidligere e-Golf.

Så hva gjør jeg galt her som ikke får opp AA i denne bilen? Noen forslag?
Har dere gjort noen andre innstillinger noen steder for å få det opp?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Hvilken USB-kontakt bruker du? Jeg tror man må bruke den i oppbevaringsrommet i midtkonsollen (den ved siden av sim-kortleseren).
Jeg får opp spørsmål om AA på en telefon som ikke har AA installert en gang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fantonsen

8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

moe696

Jeg måtte ta software oppdatering hos forhandler for å få dette til å virke. Hvilken software versjon har du på infotainment?

fantonsen

S18C_18.34.5-213496

Tror det kun er den siste som kom nå nettopp jeg mangler, og har sett mange som har fått dette til før den kom ut.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Sitat fra: fantonsen på torsdag 01. november 2018, klokken 09:53
S18C_18.34.5-213496

Tror det kun er den siste som kom nå nettopp jeg mangler, og har sett mange som har fått dette til før den kom ut.
Da har du nyere software enn meg, (har 18.33...) der AA fungerer. Kanskje det er en aktivisering som ikke ble gjort på verkstedet - eller kan bruker gjøre det manuelt på "phone settings"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fantonsen

OK. Mener at jeg har sjekket android-seksjonen i menyen uten å finne noe særlig spennende der.

Tenker uansett at jeg avventer til jeg får oppdatert til siste versjon, og får da høre med verkstedet hvorfor AA ikke vil samarbeide.
Men frykter at de da bare vil komme med et kvasi-svar som "Sikkert mobilen som ikke er kompatibel". Men man kan jo bli positivt overrasket.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Stikkkontakt

Min bil har ikke AA.
Bildet av skjermen lenger oppe i tråden tok jeg i en demobil med eldre SW.

daktari

Da jeg fikk 14.2 oppdateringen, H159, eller 18.37.1, så sluttet AA å fungere. Nå har jeg testet med iPhone også, og ingen CarPlay heller.

Mistenker at dette er noe som må aktiveres manuelt, og at det ikke ble gjort etter oppdateringen. Andre som har andre erfaringer? Bug eller svikt på verkstedet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fantonsen

Da er min også oppdatert til 14.2, og da fikk jeg AA til å fungere.

På verkstedet visste de egentlig svært lite om dette, men hadde fått beskjed fra fabrikken om at Norge ikke er blant landene som har støtte for AA. Og jeg mistenker at de dermed har slått av denne funksjonaliteten i enkelte biler her i landet.

Det som er merkelig er at de fikk beskjed fra fabrikken om å legge inn en kode som tok bort AA-ikonet på grunn av denne manglende støtten i norge. Men allikevel så dukket den opp på min bil først etter denne oppdateringen, og da virker den også fint.

8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: fantonsen på lørdag 24. november 2018, klokken 12:14
Da er min også oppdatert til 14.2, og da fikk jeg AA til å fungere.

På verkstedet visste de egentlig svært lite om dette, men hadde fått beskjed fra fabrikken om at Norge ikke er blant landene som har støtte for AA. Og jeg mistenker at de dermed har slått av denne funksjonaliteten i enkelte biler her i landet.

Det som er merkelig er at de fikk beskjed fra fabrikken om å legge inn en kode som tok bort AA-ikonet på grunn av denne manglende støtten i norge. Men allikevel så dukket den opp på min bil først etter denne oppdateringen, og da virker den også fint.

Funker den om man bytter språk?
Det er vel ikke 13.2 eller 14.2 som avgjør dette. Dette er kodene for motor/drivverk software. Infotainmentkodene har helt andre benevnelser.

fantonsen

Jeg fikk nok flere oppdateringer i samme slengen, de samme som nevnt over:
14.2, H159, 18.37.1...
Tror kanskje det var i denne H159 at koden for Android Auto slås av og på.

Har på norsk språk i menyen nå, og ikke prøvd å endre denne etter oppdateringen.

Her er forøvrig instruksjonene fra fabrikken som jeg fikk en utskrift av:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg er usikker på om verkstedet faktisk gjorde dette på min bil, siden det virker nå etter oppdateringen her, og ikke før...
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Her roter Jaguar og verkstedet.
Android Auto appen er ikke tilgjengelig for Norge i play butikk, men man kan man kan installere utenom. Det er uansett ingen grunn til å deKtivere noe vi har betalt for.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på lørdag 24. november 2018, klokken 13:42
Her roter Jaguar og verkstedet.
Android Auto appen er ikke tilgjengelig for Norge i play butikk, men man kan man kan installere utenom. Det er uansett ingen grunn til å deKtivere noe vi har betalt for.

Helt riktig.
F.eks google map er lysår foran kartintegrasjonen til JLR. Det er på grensen til smertefullt å bruke den.

jorgen.jevne

Unnskyld at jeg sier det, men det er på grensen til latterlig å se hva software avdelingene hos de forskjellige bilmerkene får til. Det er så mye snakk om preeeemium, kvalitesfølelse, #kjøreglede og whatnot.

Hvordan kan vi være bekjent at design og utseende av multimedia i biler er minst 10 år bak resten av den teknologiske verden? Til en 'investering' på 7-900.000(?!). Det er jo uhørt!

Det er nå 11 år siden iPhone ble lansert. Vi kjenner alle Nokia-syndromet. Jeg kommer fra en Passat GTE, fin bil det til ca. 550.000. Den er KLIN LIK som kollegaen min Touran fra 2007. Mer eller mindre nøyaktig samme knapper og layout, frasett noen mindre oppdateringer naturligvis.

Når jeg ser skjermbildene deres her så er det nesten så jeg har lyst å begynne å grine. Det ser (seriøst) ut som at de fleste som jobber med teknologisk nyvinning i biler er de som satt på bakerste rad i bakrus på ingeniørstudiet og 3 år senere ikke fikk jobb hos Apple eller Microsoft.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA