Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservert Model 3

Startet av Braxze, mandag 15. oktober 2018, klokken 10:27

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: S4e på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:20
Alle signaler tyder på at pris på LR er noe mer enn økt antall celler. Med andre ord høyere margin/fortjeneste?

Sant nok, men ikke brått like sikkert at det gjelder for en ribbet RWD LR vs en godt utstyrt AWD SR? Og joda, selv om det skulle være mer fortjeneste pr. bil ved LR, så kan man også se for seg en situasjon der mer-salget av å heller selge SR mer enn veier opp for dette - dersom altså battericelleproduksjonen skulle være flaskehalsen. Om flaskehalsen heller er ett annet sted så kan det fort snu opp ned på dette igjen...
Model S 85D

S4e

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:26
Sitat fra: S4e på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:20
Alle signaler tyder på at pris på LR er noe mer enn økt antall celler. Med andre ord høyere margin/fortjeneste?

Sant nok, men ikke brått like sikkert at det gjelder for en ribbet RWD LR vs en godt utstyrt AWD SR? Og joda, selv om det skulle være mer fortjeneste pr. bil ved LR, så kan man også se for seg en situasjon der mer-salget av å heller selge SR mer enn veier opp for dette - dersom altså battericelleproduksjonen skulle være flaskehalsen. Om flaskehalsen heller er ett annet sted så kan det fort snu opp ned på dette igjen...

Vente med å levere biler som ikke har premium pakke kan være en mulighet hvis du har rett at batteri er den viktigste flaskehals?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: S4e på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:34
Vente med å levere biler som ikke har premium pakke kan være en mulighet hvis du har rett at batteri er den viktigste flaskehals?

Ja, det kan være ett annet mulig kriterie å levere ut i fra, eller AWD vs. RWD...
Model S 85D

Måkemannen

Noen sjans for at man leverer ut software begrensede LR versjoner, ala Tesla S40?

Amoss

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 21:54
Noen sjans for at man leverer ut software begrensede LR versjoner, ala Tesla S40?

Nei.

Grunnen til at de gjorde det den gang var at det var alt for få som bestilte denne i utgangspunktet, samt at de innså at en ekte S40 uansett ville ha alt for dårlig ytelse til at Tesla ville være bekjent av den. SR vil både være mindre og lettere, og batteriet fortsatt større enn det skulle være i S40, så neppe noen fare for så dårlig ytelse at de ikke vil levere den. Ser heller ingen sjanse for at det vil være så få som vil bestille SR at det ikke er lønt verd å utvikle og selge modellen. Så slik jeg ser det er det 0 sjanse for at noen av begrunnelsene som ble brukt den gang vil være gyldig nå.

... dessuten var denne SW begrensingen der kun for de som rakk å bestille den før modellen ble kansellert. Nå har de lært, og de lar ingen bestille SR enda. De vil kunne lodde interessen på antall reservasjoner som enda ikke har bestilt noen av de tilgjengelige utgavene.
Model S 85D

Counterpointer

Alt peker i retning at Tesla vil selge de dyreste modellene. En kan spekulere inn mange forbehold, men jeg går for «occhams razor» prinsippet. Den enkleste forklaringen er den som oftest er riktig

zbk

Er det ikke uttalt fra Tesla at de ikke starter utrulling av SR før den kan produseres med lønnsomhet? Og at de trenger et visst produksjonsvolum før dette er mulig?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: zbk på onsdag 17. oktober 2018, klokken 15:08
Er det ikke uttalt fra Tesla at de ikke starter utrulling av SR før den kan produseres med lønnsomhet? Og at de trenger et visst produksjonsvolum før dette er mulig?

Det er helt korrekt. Og alt tyder på at dette vil skje rundt/rett over nyttår.

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. oktober 2018, klokken 14:52
Alt peker i retning at Tesla vil selge de dyreste modellene. En kan spekulere inn mange forbehold, men jeg går for «occhams razor» prinsippet. Den enkleste forklaringen er den som oftest er riktig

Hva er det enkleste?  Holde igjen enkelte modeller som alt er i produksjon, eller bare levere alt det remmer og tøy kan holde?

Joda, er godt kjent med Teslas normale modus operandi, og SR vil uansett måtte vente på seg til de fleste har fått sine i USA/NA. Det jeg peker på er kun at når det har skjedd, så ser jeg ikke noen grunn til at de skal fortsette å holde tilbake disse bilene i Europa, og at vi derfor ikke ser like lang ventetid på SR her som de gjør i NA.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA