Vurderer Tesla

Startet av nybruker, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 02:18

« forrige - neste »

Braxze

Sitat fra: nybruker på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:21
Takk for svar og input, alle sammen.

Jeg har ikke noen bråhast, men dieselbilen genererer stadig dyrere drivstoff-, verksteds- og brompengeutgifter. Har booket prøvekjøring denne uken, så får vi se hvor "frelst" man blir av det.  ;)

Skal love deg du blir frelst, det blei vertfall eg etter at eg hadde meg ein køyretur  ;D

1000kwh

Du blir frelst, men samtidig får du både mye reperasjoner og diesel for 550000,- :p

Elbil fundamentalist

Du har rett at  :DTesla er en dyr bil 1000kwh, så man bør se igjen pengene i spart drivstoff, bompenger og de andre fordelene så lenge de varer. Jeg regnet meg fram til break even på vår gamle  XC90 2,5T på 20kkm i året. Det er ikke noen bilig bil å hold med drivstoff og servicer, så skal du regne deg hjem på billigere biler må man kansje runde 25kkm eller mer på en gjerrig diesel. Nå kjører vi lite i bomringen så er har man mye bompenge utgifter i dag, vil man kanskje finne lønnsomhet allerede ved 15kkm. Uansett så kan man legge litt på da med tanke på gamle bilen og en nyere Tesla. YOLO  :+1:

Uansett må man ikke finne på å kjøpe en ny fossilbil, altså tilføre verden en fabrikkny oljebrenner. Da er det bedre å gjøre som en kamerat av meg, som kjøpte en noen år gml toppspekket Cayenne Turbo. Noen må jo kjøre den også når den allikevel finnes :D og har man en Leaf som hverdagsbil kan den Exlusive luksus langturbilen bli ganske økonomisk hvis den blir en etterspurt moderne klassiker. HIGH END V8'ere en utdøende rase... f.eks BMW E39 M5 har steget i verdi i flere år allerede. Flere biler i den kategorien. Finner man ut hvilke som ligger prismessig på bunn nå og som vil begynne å stige kan man både kjøre standsmessig og oppleve prisstigning samtidig. Om kameraten min traff blink vil tiden vise...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

emmern

Du sparer neppe penger på en Tesla vs en halvsliten brukt fossil. Men så er det komforten, teknologien og opplevelsen da :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

fonberg

Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:19
Du sparer neppe penger på en Tesla vs en halvsliten brukt fossil. Men så er det komforten, teknologien og opplevelsen da :)

-og sikkerheten. Samt plassen, målt opp mot de aller fleste andre biler på markedet som det er naturlig å sammenligne med.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Stylus

Sitat fra: nybruker på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:21
Takk for svar og input, alle sammen.

Jeg har ikke noen bråhast, men dieselbilen genererer stadig dyrere drivstoff-, verksteds- og brompengeutgifter. Har booket prøvekjøring denne uken, så får vi se hvor "frelst" man blir av det.  ;)

Har nylig bestilt Model S og regnet opp og ned i alle retninger. Kommer stadig frem til at det er overraskende "billig" å kjøpe dyr elbil. Hvertfall i noen år til. Så slik sett tenkte jeg at det bare er å klinke til mens man enda kan. For min del trenger jeg rekkevidden og størrelsen flere ganger i løpet av året. Skulle jeg kjøpt en rimeligere elbil til bykjøring og leid bil til alle langturene hadde det blitt minst like dyrt.

Tesla har som alle andre biler jeg har kjørt enkelte ting man kanskje kunne tenke seg at var bedre, men den har samtidig en drivlinje og lademulighet som få/ingen kan matche. Valgte bort AP enn så lenge, men den kan man jo angre uten problemer senere. Det svir litt mer, men den får man ta på egen kappe ;)
Syns de er knakende fine å kjøre! Får håpe du liker opplevelsen du og.

nybruker

Prøvekjørt med go'følelse. Blir nok en TMS som neste bil.  :D

Braxze

Sitat fra: nybruker på fredag 12. oktober 2018, klokken 13:25

som neste eller no? 8)

Klykken

Skummel den der effekten.  :laugh:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

nybruker

Sitat fra: Braxze på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:06

som neste eller no? 8)

Ikke umiddelbart, men innen rimelig tid.  ;)

ELbilist1

Hei.

Legger inn et spørsmål hær istedenfor å starte ny tråd...
Jeg har vært eier av en 13, TMS-85, solgt i mars, var strålende fornøyd.
Kjøpte en MB c klas Diesel, angret og solgte...
Nå har jeg ikke bil men vurderer TMS igjen...
90D med Gratis superlading til 650-700?
eller 100D til 750-800?
Ja, har lyst på nyest mulig, men kjører 22-25000 i året og da teller ladinga litt....

Er det noen med litt erfaring som kan si meg om man kommer mye lengre med en 100D kontra 90D og om man lader raskere?

Mvh.
:) Ren nytelse, hvær dag!

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

TeslaK

Sitat fra: ELbilist1 på fredag 02. november 2018, klokken 15:32
Hei.

eller 100D til 750-800?
Ja, har lyst på nyest mulig, men kjører 22-25000 i året og da teller ladinga litt....

Er det noen med litt erfaring som kan si meg om man kommer mye lengre med en 100D kontra 90D og om man lader raskere?

Mvh. det

Hvis du skal kjøpe 90D så bør du kjøpe en med v3 batteri.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

OhmPaPa

Sitat fra: TeslaK på lørdag 03. november 2018, klokken 09:26
Sitat fra: ELbilist1 på fredag 02. november 2018, klokken 15:32
Hei.

eller 100D til 750-800?

Mvh. det

Hvis du skal kjøpe 90D så bør du kjøpe en med v3 batteri.

Hvorfor det? Og hvordan vet man hva man har eller hva som er til salgs?

TeslaK

v3 har part no. 1088790-00-A. Du finner det lett hvis du kikker under bilen ved høyre forhjul.

Du kan google '90 battery degradation' f.eks. - problemer med degradering og begrensninger på superlade-effekt
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA