Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 18. januar 2019, klokken 13:40
I så tilfelle blir det kun en liten økning for 100 på v3. Det er jo også bare i en mindre del av SoCen at det er SuC som capper den?
Nja, vår 100 lader med maks fart til ca 55% SOC, litt avhengig av hvilken SOC man starter ladingen på. Så en vesentlig mindre del er det vel ikke. Men økningen vil ikke ha en kjempebetydning nei. Det viktigste blir evt økt effekt ved deling av stolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ok, har aldri superladet 100-batteriet selv, derav spørsmålstegnet, men har på flere ladevideoer av 100-biler lagt merke til at de begynner å redusere farten ned mot 110kW ganske tidlig, og mye tidligere enn 55%, men det er alltid vanskelig å vite omstendighetene på det som ligger på nett..

JorEl

Sitat fra: JorEl på lørdag 12. januar 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:47

1. Introduserer ny Model X SR til samme pris som 75 kWh, men med ca 85 kWh. (Samme batterimoduler som 100 kWh, men redusert antall.)
2. Gir alle som bestilte X75 valget mellom enten f.eks 40.000 kroner i rabatt på sin eksisterende bestilling, eller å bytte til 85 kWh, til samme pris som bestilt.
3. Endrer navnet på 100 kWh Model X til Model X LR, og reduserer prisen med f.eks 50.000 kroner. Performance reduseres tilsvarende.

Jeg tror ikke Tesla har nok etterspørsel til å øke prisene, og det er lurt å øke batterikapasiteten på innstegsmodellen noe ettersom i-Pace/e-tron kommer standard med mer batterikapasitet enn 75 kWh.
Tror også at Tesla gjør det enkelt, og holder seg til 100kw/t pakken, med 18650 batterier. Leste en plass at 100pakken besto av moduler, og når man tok bort 2stk så fikk man 85. 75kw-batteriet er vist et 90kw-batteri hvor man har tatt bort to moduler. Med denne endringen vil man jo forenkle produksjonslinjene enda mer, samt logistikken.
Prisen på 100kwt-batteriet tror jeg også får en ny pris. Men hvor mye lavere?
Ut fra egoistiske hensyn, jeg har en 2mnd gammel S75D, så gru-gleder jeg meg til mandag :-\ ::) ???
:)

Edit; Sitter med en følelse at Tesla liker å ta vare på kundene sine, både eksisterende og kommende. Kanskje Tesla finner på noe for oss, som er nye eiere av S/X75D? Trøstepakke?
Kjekt å se at noen tippet rett :D
Husker jo ikke hvor jeg leste dette med modulene. Men det er kanskje dette som har skjedd? Bort med to moduler og vips man har en "ny modelS" med 85kwt?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Ellemelle

Ser ikke helt hvor du har tippet rett?

De har nå bare èn batteripakke, men du kan kjøpe en softwarebegrenset versjon med $8000 i rabatt, lik den løsningen de hadde med TMX 60 for en tid tilbake.

Fordelen er at du lader med full hastighet, og at du kan lade til 100% hver gang.

JorEl

Espen H.A.
-Introduserer ny Model X SR til samme pris som 75 kWh, men med ca 85 kWh. (Samme batterimoduler som 100 kWh, men redusert antall.)

JorEl -Tror også at Tesla gjør det enkelt, og holder seg til 100kw/t pakken, med 18650 batterier. Leste en plass at 100pakken besto av moduler, og når man tok bort 2stk så fikk man 85.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Elninja1

Sitat fra: GeirHM på fredag 18. januar 2019, klokken 11:23
Tesla er ikke som andre selskaper. Elon har ved flere anledninger sagt at det viktigste er overgangen (globalt) til elektrisk transport og IKKE at Tesla overlever. Samtidig har de nok fått mange blåruss inn døra. Og slike har det med å  rote seg bort i styringa. De kan jo dette med økonomi. Sier de.

Men altså, jeg gjetter på at alt handler om å gjøre Model 3 (i stadig nye versjoner) til den foretrukne bilen for stadig større grupper av mennesker - over hele kloden. Dette er det både økonomi i og det er det visjonen (the master plan anno 2006) handler om.

Våre biler er forgjengere for det som mer og mer blir et nisjeprodukt. De levde av disse bilene før, nå er det masseproduserte model 3 som blir livsgrunnlaget. Der har de virkelig ingen konkurranse. Fordi ingen andre kan levere batterier i slikt volum til slike priser. Slik skaper de folkevogna. Personlig er jeg fortørna over at Model 3 er så forbanna dyr. 530 tusen (alle må ha EAP) før alle offentlige avgifter hører ikke hjemme noe sted. Men dette handler ikke om meg - eller dere andre tidligere Tesla-kjøpere. Dette handler om veien til folkevogna for alle. Den koster penger. Det tok også flere år før T-Forden ble billig nok - men den ble veldig billig til slutt. Slik vil det gå med Model 3 også. Den kommer til å bli billigere enn den billigste Skoda Octavoia'en. Men det er fortsatt lang vei dit. (Men da er BMW, Ford og Mercedes - og Toyota historie dessverre).

Det blir spennende å se hva som vil skje med S/X. Jeg tror de drepte 75-batteriet fordi det ikke kan benytte seg av v3-lading. Det er tydelig at det KAN 100-batteriet gjøre uten større endringer (men de får CCS). Kanskje beholder de det gamle celle-formatet en god stund ennå. Nyere Tweets fra Elon Musk tyder på det. Jeg tror faktisk ikke de har planer om hverken noe mindre eller noe større batteri for disse bilene. De kommer ikke til å senke prisen noe særlig heller. Før etterspørsel/marked tvinger dem til å handle annerledes.

Om jeg skulle få rett, er dette ganske gode nyheter for oss som alt har disse bilene. Bruktprisen kan holde seg relativt godt og vi som alt har det største batteriet kan håpe på CCS-overganger og dermed nyte godt av v3 vi også. Da er det verre med de som kjøper model 3 nå. Der vil bruktprisen synke ettersom nybilprisene skal ned. Men deres trøst er at det kan ta tid å komme dit.

Jeg noterer meg at den Model S'en jeg solgte for snart et år siden selges for MER nå enn jeg solgte den for! (Ref. Teslas eget bruktbil-tilbud).

her tok du jo grundig feil. TESLA dumper prisen på x 100. x75 kommer vel til å lide av dette på bruktmarkedet.

Ørjan Stv

Tenk på de som nettopp bestilte seg 75 før den gikk utda.. de er vel knapt levert enda...

Ellemelle

Sitat fra: Elninja1 på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:42
her tok du jo grundig feil. TESLA dumper prisen på x 100. x75 kommer vel til å lide av dette på bruktmarkedet.
Har en prisreduksjon på $1000 for en bil til ca en million blitt til "dumper prisen" nå da?

Her er en grei sammenligning av gammel/ny pris:

Gammel prisstruktur 75 / 100:
Model S: $76 / 94
Model X: $82 / 97

Ny prisstruktur "Vanlig" / "Extended":
Model S: $85 / 93
Model X: $88 / 96

Elninja1

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: Elninja1 på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:42
Har en prisreduksjon på $1000 for en bil til ca en million blitt til "dumper prisen" nå da?

Her er en grei sammenligning av gammel/ny pris:

Gammel prisstruktur 75 / 100:
Model S: $76 / 94
Model X: $82 / 97

Ny prisstruktur "Vanlig" / "Extended":
Model S: $85 / 93
Model X: $88 / 96

du ser på feil tall. den du referrer til er 1000 billigere ja. men software begrenset 100 er 8000 billigere. bedre rekkevidde etc

emmern

Dere som har 100-batteri, kan dere sjekke hva delenummeret er ?

Serienr på delesiden til Tesla er 1086755-00-D. Nysgjerrig på om det er ny batteritech i denne, og om 100-batterier i dagens biler har 1086755-00-A eller noe.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

creal

Denne løsningen med 100/100-SW-begrenset kan fort være en mellomstasjon. La oss si at SW-begrensningen er på 85KWH. Da ligger forholdene til rette for å øke batteriet til f.eks. 110 KWH, men la SW-begrensningen bestå på 85KWH. Det som slår meg med denne løsningen er at den ikke bremser kjøp eller fører til avbestillinger i overgangsfasen. De som kjøpte 75Kwh for å få en billig S eller X, har fortsatt oppnådd det.

jkirkebo

Sitat fra: Ørjan Stv på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:52
Tenk på de som nettopp bestilte seg 75 før den gikk utda.. de er vel knapt levert enda...

Den nye SR-utgaven blir jo langt dyrere enn 75kWh-varianten da. Prisen på den nye ser ut til å havne ca. midt mellom 75kWh og 100kWh. Det er fortsatt dyre kWh, og jeg tror det er 100kWh-variantene som evt. vil oppleve mest ekstra verditap. Også fordi den nettopp er satt ned i pris (muligens ikke i Norge, vi får se).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elninja1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. januar 2019, klokken 11:11

Den nye SR-utgaven blir jo langt dyrere enn 75kWh-varianten da. Prisen på den nye ser ut til å havne ca. midt mellom 75kWh og 100kWh. Det er fortsatt dyre kWh, og jeg tror det er 100kWh-variantene som evt. vil oppleve mest ekstra verditap. Også fordi den nettopp er satt ned i pris (muligens ikke i Norge, vi får se).
resultatet er at 100d som går ned 8k usd er 6k dollar dyrere enn 75d men har ca 51km lengre rekkevidde + mulighten til å oppdatere batteriet etterhvert til 100 som er 92km mer rekkevidde. Så 6k = 50k NOK for en mye bedre opsjon enn det x 75 er/var

creal

Ja, den nye varianten blir særdeles attraktiv. Med 434 km i EPA så får man mer rekkevidde enn med 90D, pluss ladefordelene med å ha SW-begrenset batteri. Den kommer nok til å presse prisen litt ned på både X75D og X100D, men neppe så veldig mye. E-Tron og I-Pace-killer.

jkirkebo

Sitat fra: Elninja1 på onsdag 30. januar 2019, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. januar 2019, klokken 11:11

resultatet er at 100d som går ned 8k usd er 6k dollar dyrere enn 75d men har ca 51km lengre rekkevidde + mulighten til å oppdatere batteriet etterhvert til 100 som er 92km mer rekkevidde. Så 6k = 50k NOK for en mye bedre opsjon enn det x 75 er/var

Det er jo en personlig vurdering. Når jeg kjøpte X75D vurderte jeg merverdien for X100D for meg til å være 40k, kanskje maks 50k. Så å betale 50k ekstra for noe midt mellom X75D og X100D hadde jeg ikke vurdert i det hele tatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA