Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmetap v lading/Hvor stort er batteriet egentlig?

Startet av TorT, søndag 07. oktober 2018, klokken 10:42

« forrige - neste »

TorT

Kjørte batteriet litt ned her om dagen for å teste. Sirklet rundt heimen. Basert på på tidspunkter når den telte ned vil jeg anslå ca 4,7% SOC når jeg parkerte. Viste selvsagt 4.
Ladet med Zaptek. Den starter på ca 7,1 justerer ned til 6,9 etterhvert som den blir litt varm. Bilen regnet med å bruke ca 10 timer ved oppstart.
64kWt minus 4,7% blir nesten nøyaktig 61.

Men bilen ladet 68,8kWt ifølge Zaptek.

Har sett påstander om at batteriet er noe større enn oppgitt, men hvor mye av dette er varmetap under lading? Hvor stort er batteriet netto, og reelt?

Trekkoppbil

Hvis du lader med AC, så vil det være mye tap i AC/DC-omformer, og det kan være AC/AC-trafo etc.

Hvis du lader med DC, så er det vel mer foredla kraft.

Chrian

Med AC lading mister du mellom 5 og 10% i varme gjennom likeretter og i batteriet.

TorT

OK. Takk for info begge to. Var ikke klar over at det var så mye tap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA