Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 24 kw

Startet av jabe1807, fredag 05. oktober 2018, klokken 09:03

« forrige - neste »

jabe1807

Jeg har en -15 mod, 24kw, Nordic som har kjørt ca 55000 km. Når jeg lader opp til 100 % har jeg ikke mer enn 11-12 mil rekkevidde ved penkjøring på stort sett flat vei, jevn kjøring i max 80 km/t. Jeg syns det er lite rekkevidde. Har dere noen synspunkter? Gjennomsnitt forbruk etter kjørecomputer er ca 1500 w/mil.


Burger

Tror det er akkurat det du kan forvente nå på høsten. Håper du ikke trenger 11-12 mil til vinteren.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

11-12 mil med forbruk 1,5kWh/mil, betyr 16,5-18 kWh batterikapasitet. Det er spot on det på høst.
Sjekk lufttrykk, kan være 2-3 km å hente.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jabe1807

Jeg trenger ikke mer rekkevidde i det daglige, men er litt skuffet at den ikke går lengre. Det er dager at det blir litt mer kjøring og da er det litt stress selv om jeg setter på 100% lading.

javvel

Kjøpte meg en Nordic Leaf 2013 (Gen 2) modell for et par måneder siden. Hadde også håpet på bedre rekkevidde (glemte å tråle forumet først :) )
Ifølge Leafspy så har jeg SOH på 86,3% etter 132K Km og får ca 19,9 Kwh på 100% lading. Har kjørt 12,5mil men da hadde jeg 5% igjen. Men trenger kun 52Km hver dag til jobbkjøring og lader derfor kun til 80% topper opp til 100% i helgene for å kunne stikke avgårde på  uplanlagte utflukter. Dette går helt fint så lenge man har en ekstra dieselkjerre å hale fram ved større behov. Til prisen jeg ga for den (89000) så er jeg kjempefornøyd, men hadde ikke vært det hvis jeg ga 270K og kun fikk skvist ut 12 mil.....

Venter på Niro....da kan vi selge dieselpurka :)
2013 Nissan Leaf

Trekkoppbil

#5
Det man bør være opptatt av er kapasiteten på batteriet, dvs hvor mange kwt du har når batteriet er fullt, og hvor stort forbruk du har når du kjører.
Ladehastighet er også av betydning. Det gjelder å ikke lade i for låge temperaturer eller med for høy SOC. (Og man bør unngå for høye temperaturer for å skåne batteriet). Ladehastigheten varierer fra batteri til batteri.

12 mil er vel ikke så galt.

jabe1807

Har ladehastigheten noe å si for rekkevidden? Vi bruker ikke hurtiglader. Om vinteren så kan man ikke unngå å lade ved lave temperaturer, er dette skadelig for batteriet? Vi lader hjemme når vi har vært en kjøretur, selv om vi kanskje bare har brukt 20-30 %. Hvordan kan man vite hvor mange kwt som er på batteriet når det er fullt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA