Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi A2 elbil konvertering

Startet av eJoker, fredag 05. oktober 2018, klokken 01:17

« forrige - neste »

petersv

Heisann, hvordan går dette prosjektet?

eJoker

#16
Hei,

jeg har kommet litt videre. Bilen er komplett strippet, og jeg har skjæret hull i bunnplatene for å kunne montere batterikassene.

Selve batterikassene er bestillt også, de får jeg sannsynligvis neste uke. Batteriene ligger allerede i verkstedet og venter, det samme gjelder de fleste delene jeg trenger for å sette sammen varme/kjølesystemet for batteriene.

Jeg venter fortsatt på resten av delene (motor, inverter, ladere, DCDC, etc), har litt problemer med å få det på en enkel måte opp her på berget fra Tyskland.

Det blir ikke så mye fremgang om sommeren. Har planer om å bygge ferdig batteriekassene, og evt. bygger motorfeste. Resten vil nok skje neste vinter.

I tillegg holder jeg på med 2 karer i Tyskland, for å programmere en CAN-kontroller og et lite display i midten av dashbordet, for å kunne integrere flest mulig informasjonsfremstilling i det originale dashbordet av bilen. Skal se hvor langt vi kommer...

Ha en fin 1. mai! Hilsen, Stephan

elektrolux

Her aner vi Tysk grundighet. Ser ut som Tesla celler. Blir det ikke Think Teknikk likevel?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

#18
Ja, Think utstyret blir brukt i neste omgang. :-) Det står en Volkswagen Caravelle på vent... Jeg bruker nå deler som andre før meg har brukt til ombygging av A2, ikke minst for å få det til med CAN-systemet som de 2 karene som hjelper meg i Tyskland holder på med.
Jeg oppdatere dere når jeg selv vet hvor lang vi kommer på elektronikken.
Mekanikken blir spennende tidligere, jeg får batterikassene i morgen. :-)

EXCEL

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

elbilfanen

Supert prosjekt  :+1:

er det en 1.4 75hk bensin som er utgangspunktet ditt?

eJoker

Det var en 1,6l FSI med 110hk, som var utgangspunktet. Motorvarsellys var på nå jeg kjøpte den, men jeg antar at det er bare en ødelagt klappe i tilluftsystem som måtte repareres (kjent problem). Jævlig vanskelig å komme på nå motoren sitter i bilen, mye lettere nå.  :D Men hvem vil reparere en bensinemotor, da... 8)

eJoker

Ha, da fikk jeg sett inn batterikassene, bare for å teste det. Passer for så vidt, men jeg må jobbe litt med noen få punkter for å få de helt inn. Men i de neste ukene må jeg jobbe med feriebilen vår (VW T3 Westfalia fra '87), så det blir ikke så mye nytt til å vise i denne tråden.

elbilfanen

Flott arbeid !! 
Skal du sveise batterikassene fast til både indre og yttre bunnplate?
Har du veid hvor mange kilo med deler du har strippet ?

Wibla

Ser ut som et tøft prosjekt dette her :) Hva er planene for temperaturregulering?
2018 Tesla Model S 75D

eJoker

@elbilfanen:

  • det er bare en bunnplate, den hvor topprand av batteriekassene ligger på, kassene skal sveve fri på underkant. Batterikassene skal limes på gulvet (rand av batterikassene på topp av gulvet), jeg har kjøpt meg noen svinedyrt karroserilim fra Würth (sannsynligvis overkill). Du kan kanskje se konstruksjonen litt bedre på noen bilder lengre opp, hvor bare hull i bunnplaten er vist. Helt bakkerst i bilen ligger det en sorte plastkasse, det var tidligere 12V batteri og verktøy inne. Den har jeg skjært litt av, og den limes sideveis til den bakkerste av de nye batterikassene.
  • Vektfordeling: jeg har veiet bilen nøye før jeg skrudd den ut hverandre (last på aksler med forskjellige laster). Etterpå har jeg veiet hver eneste demonterte del, og notert posisjon av tungdepunkt halvveis nøyaktig. Alt ligger i et excelark, jeg vet derfor noenlunde hvordan vektfordelingen av bilen vil endre seg med de nye delene, men jeg har ikke fasiten enda...

@Wibla:

  • batteriene får en varme/kjølekrets. I varmekretsen ligger det 2 PTC elementer: en er koblet til traksjonsbatteri (150V DC), en er koblet til 230V AC når bilen står på lading. Begge styres av BMSen, og slås på når batteriene er for kaldt. Via en selenoid kan jeg bytte fra varme- til kjølekrets, da går væske via hovedkjøleren av Audien (men jeg tipper på at det vil nesten aldri trengs kjøling, da er uttak av strøm for lavt for - unntak hvis man kjøre full pinne om sommeren på tyske motorvei, da kan omgivelsestemperatur i kombinasjon med strømuttak være kritiske).
  • Passagierrom blir oppvarmet med en PTC element i luftstrømen av luftsystemet, som også settes på traksjonsbatteri.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

#27
Heisann, prosjektet finnes fortsatt, sommerpausen er over...

Jeg måtte endre litt på girkassen (flensaksler ut fra girkassen og indre drivknutene), fordi min A2 versjon hadde for store der. Passte ikke ved siden av motoren. Nå har vi begynt å sette motoren inn for testing, og konstruksjon av motorfeste.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det går fremover!


PerBear

Flott prosjekt eJoker!
Ønsker deg masse hell og lykke, med din kompetanse og stå-på-vilje klarer du dette!  :)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA