Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SMS fra kia 04.10.2018

Startet av aasen90, torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:36

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: arthur på torsdag 04. oktober 2018, klokken 21:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:53
Synes uansett det er utrolig mye bil for pengene.

Mulig det, men hva er pengene, prisen?

349.000 pluss vinterhjul og met.lakk.

Trond.m

Hva dr vitsen med å slenge ut en pris basert på ren gjetting ?

Limodriver

Sitat fra: TM på torsdag 04. oktober 2018, klokken 21:42
Hva dr vitsen med å slenge ut en pris basert på ren gjetting ?

Trolig for å provosere frem en debatt.

Gordon Retriever


Nilsern

Bekrefter bare TU artiklen. Blir nok en veldig bra bil. Virker bare så uforståelig at Kia/Hyundai ikke kan levere app når bilen er så moderne ellers. Tipper at Kia Norge ikke er særlig fornøyde med akkurat dette. Håper bare at det går an, på en eller annen måte, å forvarme bilen også når den ikke er tilkoblet lader. Når man først har vendt seg til denne funksjonaliteten så er det en nedtur å komme frem til en nedfrossen bil på parkeringsplassen...

Trond.m

Kia Norge skal uansett ha ros for å fortelle hva de vet, hva de tror og hva de ikke vet. Nå håper jeg bare at de snart kommer med en pris og at markedet oppfatter prisen som attraktiv.

setlerd

Litt dumt at det ikke bekreftes at det kan ettermonteres hengerfeste på FE hvis det blir mulig på NIRO EV på senere generasjomer

Trond.m

Sitat fra: setlerd på torsdag 04. oktober 2018, klokken 22:27
Litt dumt at det ikke bekreftes at det kan ettermonteres hengerfeste på FE hvis det blir mulig på NIRO EV på senere generasjomer
Ja, men det forventer jeg at de kan bekrefte eller avkrefte før kontrakt.

ToWalkOrDrive

#23
Sitat fra: arthur på torsdag 04. oktober 2018, klokken 21:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:53
Synes uansett det er utrolig mye bil for pengene.

Mulig det, men hva er pengene, prisen?

Kia sier at prisen blir "svært konkurransedyktig". Kona kostet fra 325.000 og 25.000 ekstra for noe utstyr. Derfor vil nok e-Niro koste mellom 350.000 til 383.000 for 1st edition regner jeg med. Hele spekteret kaller jeg "utrolig mye bil for pengene. Det utstyret som er nærmest standard på e-Niro er ekstrautstyr på over 100.000 hos Audi, noe og Audis e-tron kommer med på ekstrautstyrslisten. Om bilen skulle selges for 400.000 så synes jeg en får mye bil for pengene, alt etter behov og boplass. Bor du i Stavanger og betaler 70,- i bom hver dag og sparer drivstoff hver dag, og kan kjøre til Oslo med bare en liten stopp, så har du myyye bil for pengene med den pakken og prisen jeg nevner. Hvis de setter prisen mye høyere vil jo folk bare bruktimportere med 0 i ekstra avgifter.

Til sammenligning koster Audi e-tron 651.000 med Norgespakken uten adaptiv cruice, uten minne på seter, sannsynligvis kortere rekkevidde enn e-Niro...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Syns dette var bra info jeg. Det er en vesentlig forskjell å få info via hearsay (pressen..) og skriftlig fra Kia Norge. Det er god nok bakgrunn for videre kontakt med seller.

Åpenbart nedtur med hengerfeste, app og manglende pris og leveringstidspunkt, men bedre enn ingenting.

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. oktober 2018, klokken 23:33
Til sammenligning koster Audi e-tron 651.000 med Norgespakken uten adaptiv cruice, uten minne på seter, sannsynligvis kortere rekkevidde enn e-Niro...
Å sammenlikne prisen på Kia e-Niro med Audi e-Tron blir helt meningsløst. 
e-Niro en veldig billig bil med et stort batteri. Hvis e-Niro prises til 400.000 eks. mva vil nok ventelisten bli mye kortere, selv om det åpenbart er endel som ville betale så mye.

navyelsen

Helt enig, jeg vil ha en billig bil med lang rekkevidde. Bryr meg ikke om verken ekstrautstyr eller komfort. Gir blaffen i både APP eller hjulstøy. Hadde håpet dette skulle bli en billig og folkelig bil rundt 300.000. Kan strekke meg noe høyere hvis den leverer bra standard, men smertegrensen går ABSOLUTT på 350.000!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

ToWalkOrDrive

#27
Sitat fra: TM på fredag 05. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. oktober 2018, klokken 23:33
Til sammenligning koster Audi e-tron 651.000 med Norgespakken uten adaptiv cruice, uten minne på seter, sannsynligvis kortere rekkevidde enn e-Niro...
Å sammenlikne prisen på Kia e-Niro med Audi e-Tron blir helt meningsløst. 
e-Niro en veldig billig bil med et stort batteri. Hvis e-Niro prises til 400.000 eks. mva vil nok ventelisten bli mye kortere, selv om det åpenbart er endel som ville betale så mye.

Hvis en ser på markedet akkurat i dag så ligger det 9 Hyundai Kona, som er en vesentlig mindre bil enn e-Niro. Den billigste ligger på 420.000 mens mange ligger på 445.000. To av de på 445.000 er merket Solgt, så det er kun 7 igjen. https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.772&model=1.772.2000438&sort=2 Så jeg antar det er et marked for den større e-Niro også til 400.000, men det er klart køen vil nok bli kortere.

Da jeg satte meg inni Hyundai Kona og kjørte den ble jeg overrasket over at det ikke føltes som en "billig-bil". Synes ikke støyen var så ille som mange sa, men når en var over 90 på ru asfalt var det ganske mye, så det burde vært et tilvalg med ekstra støydemping. Men syntes ikke støyen var verre enn en 2014 Tesla model S. Her har jo Audi en stor fordel. Ellers var jo bilen veldig liten for å høy mann, men det er jo mye bedre på e-Niro, noe fyren fra Dinside på 190cm viste. Så det aller største ankepunktet på Kona er mye bedre på e-Niro: (se videoen på https://www.dinside.no/motor/slik-blir-elbilen-alle-venter-pa/70278080)

Jeg er veldig i tvil på om jeg skal gå for e-Niro eller e-tron, men mulig jeg kjøper e-tron siden den kommer først, men hvis det var en Kia midt mellom på pris og størrelse, og de hadde lagt i 40.000 i litt bedre av alt så ville jeg gått for den. Jeg føler en betaler 130.000 mer bare fordi det er Audi, mens de resterende 170.000 i prisforskjellen på totalt 300.000 blir brukt på større og bedre bil (gitt at e-Niro selges for ca 350.000).

På den annen side kan en jo si at e-tron og er billig hvis en sammenligner med den nye Audi Q8 som selges fra 1,1 - 1,2 millioner uten ekstrautstyr.
Tesla Model Y                         2021-

Limodriver

Å sammenligne Hyundai/Kona med Audi (eller annet premiummerke) blir helt feil. Jeg er forsåvidt fornøyd med Kona, men det er ikke tvil om at det er en billigbil. Det er mye hardplast og billige løsninger sammenlignet med premiummerker. Det er rett og slett mye høyere oppfattet/følt kvalitet i en premiumbil. Slik det er skrevet tidligere er Kona/eNiro billige biler med stort batteri. Det er akkurat det jeg ønsker på det stadiet i elbilens utvikling. Selv om bilen er "kjip" funker den i høyeste grad. Når premiumbilene har sluppet flere elbiler og de prises omtrent som premiumfossilbiler vs asiafossilbiler vil jeg nok kjøpe en premiumelbil.

Å spekulere i hvor mye markedet er villige å betale for eNiro tror jeg er en farlig strategi. Kia får høyere inntjening på kort sikt, men på lenger sikt tror jeg en slik strategi er svært uklok.

navyelsen

#29
Tilbake til topic:
Hva synes folk om utstyrslisten? Har registrert at schuko mangler i baksetet. Noe annet som overrasker positivt eller negativt?

Selv er jeg litt oppgitt over alt forhandlerne greier å putte inn på en utstyrsliste, som strengt tatt er standard eller pålagt. eks:

  • Barnesikring på bakdørene: har vel vært standard siden 80-tallet
  • ISOFIX barnesetefester: påbudt i alle nye biler ihht. EU-krav fra 2012
  • 3 punkts sikkerhetsbelte til alle 5 seter: finnes det nye biler uten dette???
  • Høydejustering av fører- og passasjerstol: på en utstyrsliste VIRKELIG?
  • 2 fronthøyttalere: what a suprise?
  • Høydejusterbare setebelter foran: har alltid hatt dette i alle mine (nye og gamle) biler

Dette var bare noen få utdrag av "utstyrslisten". Misforstå meg ikke, det er kjekt å få vite hva som er inkludert, men halvparten av punktene oppleves som listefyll. Det oppleves som oppramsing av ting som er mer eller midre standard på alle nye biler i dag, og mye har vært standard i 30 år.

Hva blir det neste? Hjulbolter, reservenøkkel, hanskerom, speedometer? Kan ikke se at dette er nevnt...

De kunne f.eks. brukt ÉN linje på å skrive JBL 7.1 høyttalersystem.
Men har heller valgt å bruke 6 linjer med "utstyr" for å beskrive høyttalerpakken :/
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA