Venter vi til app er klart eller tar vi ut bilen som den er?

Startet av Bjoris, onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:22

« forrige - neste »

tuono

Kan jo dra en paralell til Tromsø der det diskuteres bruk av GPS som alternativ for bomstasjoner.
Om bompenger/vegprising alt skal innføres, så er dette en god og "rettferdig" løsning på noen måter (noe alle som kjenner byen og det første soneinndelingsforslaget for konvensjonelle bommer skjønner). I tillegg kommer besparelser i mangemillionklassen mht. infrastruktur.
Bakdelen er personvernhensyn og hvordan dette skal løses for alle som ikke er registrert i systemet (biler utenbys fra, turister etc).

Selv om jeg lever et asketisk og strengt lovlydig liv, så liker jeg ikke tanken på at mine bevegelser skal være tilgjengelige. Det åpner for mer...  Dessverre har yngre folk et heller bevisstløs forhold til dette. "Jeg bryr meg ikke..."

navyelsen

Artikkelen gjelder jo kinesiske myndigheter. Sist jeg sjekket sto ikke personvernet særlig sterkt i Kina...
Det neppe aktuelt på europeiske modeller.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Kårepåsporet

Mange meninger om design på Ioniq og e-Niro.
Ingen av de pirrer meg, men om grillen på Ioniq er grå eller foliert i en eller annen farge gir jeg forsåvidt balla i, fronten er og blir som den er uansett.
Er tilvenning, har hatt min Ioniq i nær to år, kommer ikke til å gjøre noe med fronten.
Men en front som ser ut som en fossil er jeg ikke interessert i, ta feks Audien, ser ut som en hvilken som helst Audi. Kjedelig synes jeg.

Det som er verre er interiøret på Kia/Hyundai, hvorfor ikke tenke nytt?
Tesla har vel to «knapper» og en skjerm, trenger en mer?
Noen snarveier nederst på skjermen og knappene/hjulene på rattet.
Tesla er vel eneste bilprodusent som er nytenkende?

Trond.m

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 01. desember 2018, klokken 10:50
Tesla har vel to «knapper» og en skjerm, trenger en mer?
Ja, fysiske knapper er sikrere å betjene.

Skjermenyer er nok billigere å produsere og gir muligheten for å endre design ved programvareoppdateringer, men det er vel ingen tvil om at fysiske knapper er enklere å betjene uten å ta blikket bort fra veien.

trykkertor

Samt å ha tilgang til en funksjon direkte på én knapp, uten å skulle innom hovedskjerm, meny, undermeny, funksjon.
Prøvesatt i en Model 3 nylig, og måtte få hjelp til å finne ut hvordan rattet skulle justeres.
Det var en del sveip/trykk før vi var klar til å justere rattet.
Da foretrekker jeg min "spake ned, plasser rattet der du vil i lengde og høyde, spake opp."

Kårepåsporet

Sitat fra: trykkertor på lørdag 01. desember 2018, klokken 11:48
Samt å ha tilgang til en funksjon direkte på én knapp, uten å skulle innom hovedskjerm, meny, undermeny, funksjon.
Prøvesatt i en Model 3 nylig, og måtte få hjelp til å finne ut hvordan rattet skulle justeres.
Det var en del sveip/trykk før vi var klar til å justere rattet.
Da foretrekker jeg min "spake ned, plasser rattet der du vil i lengde og høyde, spake opp."

Antar at TM3 ha automatisk justering av rattet når en setter seg inn, hvis en har mobilen i lomma?
Jeg vil også tro at en lager de snarveiene en har bruk for, hvor mye skal en sitte å fikle med under kjøring?

trykkertor

Helt greit at ting kan lagres.
Men når det i utgangspunktet er å grave etter funksjoner, så foretrekker jeg en knapp/spak som gir meg direkte tilgang.
Ja jeg vet jeg er gammeldags, men jeg foretrekker f.eks manuelle seter.
Jeg 195, fruen 163. Det å stå og vente på at et elektrisk sete skal justere seg bakover bare så jeg kan komme inn i bilen i Bergensregnet, irriterer MEG. Når jeg vet at gamlebilen da vippet jeg opp stangen foran setet, og satt i bilen neste sekund.

Kan sikkert lage mye minnefunksjoner og hurtigmenyer. Men det fjerner ikke fakta at direkteknapper

lommelun

Jeg er 183 og fruen 160cm og på min Citroen grand picasso så måtte vi ha el sete fordi det var va 3 min med jukking på heise hendelen for å tilpasse setet mellom oss...
Idag åpner jeg døra og trykker på 2 og iløpet av noen få sekunder så er jeg plassert inn...

På Soulen vår så savner jeg el sete og må jukke på spaken, men ikke like ekstremt som på citroenen.

Kårepåsporet

Verre i Bergen, der bøtter det ned, der er det ikke regndråper som kommer fra oven, det er bøtter ;)

geear

Sitat fra: lommelun på søndag 02. desember 2018, klokken 14:44
Jeg er 183 og fruen 160cm og på min Citroen grand picasso så måtte vi ha el sete fordi det var va 3 min med jukking på heise hendelen for å tilpasse setet mellom oss...
Idag åpner jeg døra og trykker på 2 og iløpet av noen få sekunder så er jeg plassert inn...
Og på Model 3 trenger du neppe det engang, kan sikkert knytte profil til mobil/nøkkelkort og dermed justerer den seg så fort du rører døra. Det gjør iallfall Xen, knytter profil mot key fob.

lommelun

Sitat fra: gr på søndag 02. desember 2018, klokken 17:41
Sitat fra: lommelun på søndag 02. desember 2018, klokken 14:44
Og på Model 3 trenger du neppe det engang, kan sikkert knytte profil til mobil/nøkkelkort og dermed justerer den seg så fort du rører døra. Det gjør iallfall Xen, knytter profil mot key fob.

Fancy løsning.. Tesla er flinke på å utvikle...

rsomby

Mye mysing og synsing her.

På Tesla så er det en fast knapperad oppe og nede på skjermen. Nede finner en funksjoner som varme, lys etc. Oppe faste knapper for meny for hver enkelt ting, som popanlegg, bilinstillinger, kamera osv. Det funger meget bra, en kan betjene det meste med å bare navigere med hånden etter kanten på skjermen.
Det eneste jeg savnet på tesla var en kjapp mulihget for å skifte lys, feks. over til parklys når en står mot møtende bil i mørket og det regner osv med dårlig sikt og blender den som kommer imot. Da må en inn på bilinstillingsmenyen og det er bra håpløst.
Tesla har brukerprofil-link til nøkkel og der kan du justere også en inn og ut profil, feks at rattet går opp når en skal inn og ut, meget praktisk.

Jeg syntes det er ganske utrolig at kia niro ikke kommer med appstyring og en soleklar dealbreaker. Har hatt dette siden 2013 og det er ikke et alternativ å ikke ha det lenger. Å kunne styre forvarming av bil og sjekke ladestatus osv er uvurderlig. Også til den prisen... er et par store kameler som må svelges unna, for å få seg en kia til 400.000...

Morten Christiansen

Heller mot å vente på hengerfeste. Dersom en får svar i mars, så leveres de første biler med hengerfeste ca ........?

Morten Christiansen

Sitat fra: trykkertor på onsdag 19. desember 2018, klokken 07:35
Mai?

Da ville det være dumt og ikke vente. Har plass 216 nå, så kanskje litt mer info før jeg må bestemme meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA