Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

softwareoppdatering ( LI-ION BATTERY CONTROLLER )

Startet av Kåre_S, mandag 15. oktober 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

Kåre_S

Har fått høre at jeg skal ha en software oppgradering på min 30kwh Leaf (2016 mod)
Vet noen hva denne oppgraderingen gjør?
Bør jeg vente til 3års service i april 2019?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

EV-FTW

Hva den nøyaktig gjør kan jeg ikke svare på.

Om du bør vente? Helt opp til deg. Bilen blir ikke dårligere om du venter.

Jeg leverte den inn for oppdateringen. Tok 30 min.
Bilen har etter oppdatering fått jevnt over 1-2 mil lengre rekkevidde og SOH gikk opp fra ca 87 prosent til ca 94 prosent.

Så noe gjør gjør oppdateringen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

#2
Er det PC630 du mener?
Mange bilister har opplevd å "få" tilbake tapt SOH og tapte barer med den oppgraderingen.  Nå prøvde jeg å finne igjen en tråd om emne, og det kan ha vært en av disse:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=23606&start=1180
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=20924&start=550
På USA-Leafer kom den som tilbakekalling i vår. Det er mulig den rulles ut på europeiske biler nå.
Jeg leste også om en som hadde regna seg fram til at med denne oppdateringen, så kan 30kwt's batteriet bli like holdbart som 24kwt's batteriet, men det er nok regna på litt tynt grunnlag. Tradisjonelt sett eldes 30kwt's batteriet 3 ganger så fort som 24kwt's batteriet, så forhåpentligvis blir det en redning, hvis denne oppdateringen fungerer.

EV-FTW

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 19:39
Er det PC630 du mener?
Mange bilister har opplevd å "få" tilbake tapt SOH og tapte barer med den oppgraderingen.  Nå prøvde jeg å finne igjen en tråd om emne, og det kan ha vært en av disse:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=23606&start=1180
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=20924&start=550
På USA-Leafer kom den som tilbakekalling i vår. Det er mulig den rulles ut på europeiske biler nå.
Jeg leste også om en som hadde regna seg fram til at med denne oppdateringen, så kan 30kwt's batteriet bli like holdbart som 24kwt's batteriet, men det er nok regna på litt tynt grunnlag. Tradisjonelt sett eldes 30kwt's batteriet 3 ganger så fort som 24kwt's batteriet, så forhåpentligvis blir det en redning, hvis denne oppdateringen fungerer.

De tallene du har på at 30 kWh eldes 3 ganger fortere enn 24 kWh, har du noe materiale på det?
Trodde det var nettopp på grunn av en stor seriøst test av flere biler, hvor 30 viste å tape seg mye i forhold til 24, at Nissan fant ut det var en SW feil som gjorde dette. Derav en oppgradering, og dette skal være utjevnet. ??
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

#4
Det var nevnt i noen tråder eller artikler, at statistikk fra brukere ute i verden, viser at 24kwt's batterier taper seg 3% i året, og 30kwt's batteriet taper seg 10% i året. Hvor mye det er å stole på, kjenner jeg ikke til.
Sjølv så har jeg fulgt litt med på bruktbiler til salgs i USA, hvor jeg kikka på bilder av bruktbiler, og etter noen måneder så jeg at 2016-modelene begynnte å miste barer i sørstatene, mens 2015-modellene holdt 12 barer i flere år. I nordstatene er det nok helt andre forhold.

Fordelen med 30kwt's batteri, er at det har 8 års kapasitetsgaranti, mens 24kwt har 5 års kapasitetsgaranti. Begge med begrensa kjørelengde.

Her er det f.eks en 6 barers bil som er på auksjon på torsdag: https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=10993503&workOrderNumber=3841404&locationCode=PXAA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.PXAA.13235527
Bildet av bilen med 6 barer er fra 6. oktober. Det er mulig at bilen har fått sw-oppgradering og at tapte barer er kommet tilbake etter den tid.

Det er 2 uker sida første gang jeg fant bilder av  2015-modellen med 8 barer.
Det er 2 år sida første gang jeg fant biler av 2016-modell med 8 barer.

EV-FTW

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/nissan-issues-software-fix-for-2016-17-leaf-battery-reporting-issues/amp/


Som artikkel nevner ble denne softwaren produsert nettopp på grunn av tester og tilbakemeldinger på at 30 kWh tapte seg raskere. Og selv ved bytte av batteri fortsatte tapet.
Det viste seg altså å være et SW relatert problem. Og etter denne oppdateringen er tapet blitt utjevnet.

Men det gjenstår å se over tid da.

Men de som tar oppdateringen vil oppleve å få tilbake både SOH og barer. Og kan også oppleve lengre rekkevidde.

Derimot er det ingen tvil om at varme er død for batteriet. Så biler kjøpt fra varme stater i Amerika, ville jeg holdt meg langt unna. Det gjelder også for 24 kWt. Er flere eksempler der også med biler som etter kort tid har mistet kapasitet fort.

Så, vi er egentlig heldige som bor i kjølige Norge sånn sett
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA