Lade to biler samtidig på samme ladeboks?

Startet av lord nuker, søn 30. sep 2018, kl. 21:44

« forrige - neste »

lord nuker

Hei, vi får snart vår andre Zoe i husholdningen og jeg lurer derfor på om det finnes forgreiner for type 2 kontakten slik at vi kan koble begge bilene til samtidig for å nyte godt av forvarming også videre. Vi begge jobber slik at det er veldig sjeldent at vi må lade samtidig, men noe overlapping kan det bli, ikke at det burde ha noe å si.

bjaolsen

Det har jeg svært vanskelig for å tro at finnes.

Type 2 kommunikasjon er basert på en-til-en signaler og det ville være vanskelig å fordele disse på en fornuftig måte.

Selvfølgelig kan det lages mer eller mindre fungerende løsninger dersom mottoet er "alt går" (som dessverre har en lei tendens i å ende med så går det galt)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Amatøren

To alternativer:

1: Sette opp en lader til (eventuelt med last deling på samme sikring - hvis lov!).
2: Bytte til ny lader med to type 2 uttak (De kan fås med intern last deling).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på søn 30. sep 2018, kl. 22:22
To alternativer:

1: Sette opp en lader til (eventuelt med last deling på samme sikring - hvis lov!).
2: Bytte til ny lader med to type 2 uttak (De kan fås med intern last deling).

1. Lastdeling på samme sikring er lov, men hver ladestasjon skal ha eget jordfeilvern. Enkelt om et er brukt ladestasjoner med integrert B-vern, en del mer knotete om B-vernet står i skapet.

2. Ja, de finnes men utvalget er magert og dyrt foreløpig. Salto dobbel og Garo-stolpe er vel to av de, men de koster 17-30k. Over nyttår kommer dog EcoLite i twin-utgave til en pris lavere enn 2x dagens EcoLite, så da hjelper det en del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Zimon

Får dere ikke med lader når dere kjøper ny Zoe? Eller brukt kjøp? Nye Zoe's har jo pleid å få med lader + inst av de i samme pakken. Få da elektriker til å koble opp den på ny kurs f.eks og sette opp hvor mange Amp den leverer basert på hovedsikring i huset ditt og dimensjoner etc. Har du som jeg hadde 50Amp hovedkurs så få elektriker til å søke om øke til 63, eller evt 80 om kabel dimensjoner støtter det etc. Det koster ikke mye å få det økt og går på 123, spes om elektriker har tilgang til sikringskapet i gata (Ja det er sikringer der også) og de er dimensjonert for 80Amp og kabel dimensjoner. 80A vil nok øke månedsprisen noe, men tror ikke det er noe på 50 til 63 evt bare smått.

Så selv om settes opp en ekstra lader og hovedkurs ikke økes så kan vel den låses til si f.eks 10A eller noe slikt som gjør at bilen får noe lading selv om forvarming går på. Da får du en lader til å hovedlade med som dere kan bytte på å stå på + en for forvarming. Bare en tanke.

Er nok verre å lade 2 Zoe på 1 lader og lastdele som sagt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA