Ulyd i Zaptec

Startet av Svein_H, søn 30. sep 2018, kl. 12:50

« forrige - neste »

Svein_H

De siste dagene har jeg merket at den vanlige viftestøyen fra Zaptec'en har blitt erstattet med en rakling/ulyd som mest kan minne om slark i viftelageret. Hvis vifta tar kvelden regner jeg med det vil gå utover kjølingen, og det er nok ikke særlig bra.

Da Zaptec'en er kun 4 måneder gammel regner jeg dette som en enkel reklamasjonssak (kladden har vært opphengt på vegg i garasjen hele tiden, så jeg anser det som usannsynlig at det har kommet smuss eller fremmedlegemer inn i den) og har kontaktet forhandler, og det skal ikke være noe problem å få fikset det.

Lurer på om det er flere som har opplevd dette, og at det kan tyde på problemer med kvaliteten, eller er det bare jeg som har vært uheldig?
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rav4_EV

Kvaliteten er ikke god nok. Vifte som raser er helt vanlig på disse. Dessverre er selve enheten altfor godt skrudd sammen. Den er limt/støpt sammen for å tåle robust miljø. Når den så må åpnes igjen for reparasjoner, kommer utfordringene.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sedvanlige sure oppstøt angående Zaptec sine produkter fra Rav4_EV

Zapcharger portable er ikke limt, og utfordringen består i å få gitt beskjed til leverandør ( Renault Forhandleren ) om problemet. Ofte er det gjerne sand og løv som har kommet inn i viften som står på eget kort som da blir byttet i sin helhet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Sitat fra: Rav4_EV på ons 03. okt 2018, kl. 20:27
Kvaliteten er ikke god nok. Vifte som raser er helt vanlig på disse. Dessverre er selve enheten altfor godt skrudd sammen. Den er limt/støpt sammen for å tåle robust miljø. Når den så må åpnes igjen for reparasjoner, kommer utfordringene.

Vel, i det minste får jeg hvertfall ladet bilen min med denne, det er mer enn jeg kan si om de ladebøttene jeg fikk av deg og som måtte returneres en etter en. Hvor mange bøtter ble det til slutt, før både jeg og selger ga opp og gikk for Zaptec i stedet? Uansett, reparasjon av denne og lånelader i mellomtiden er ikke noe problem har jeg fått beskjed om, og kvaliteten skal jeg ikke uttale meg om før jeg har prøvd den en stund til med ny vifte.

Rav4_EV

Oi, her ble det full fyr og skittkasting, gitt.

Zaptec ble kastet ut som leverandør til Renault etter både å ha meget høy feilrate og i tillegg snakket veldig ned Renault Zoe som elbil.

Prøver bare å være hjelpsom ovenfor Svein_H som ikke var fornøyd med våre produkter.

Jeg har førstehåndsinformasjon på at Zaptec sin ladekladd har høy feilrate og at effektiv reparasjon av disse forhindres i at den er designet meget solid og ikke lett å åpne uten å ødelegge andre komponenter.

Vi hadde beklageligvis en feil på utstyret levert til Svein_H. Når han i tillegg holdt tilbake informasjon om at elektriker hadde montert 15A sikring på et produkt som krever 16A ble det dessverre flere problemer. At Svein_H vil laste oss for det, er hans valg.

Over og ut herfra. Lager en stor bolle popcorn som jeg koser meg med mens ser gresset visner på den andre siden. :) :) :)
22' X Plaid

Ingeniøren

Tror det er greit om ting stopper der.

En ting er at kunden kanskje er kommer med klager på litt sviktende grunnlag, han er tross alt uproff, men en forhandler bør føle seg for god til å komme med samme mynt ....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Battello

Jeg ble bare litt nysgjerrig nå – hvorfor er det vifte i Zaptec? Er det ikke bare en (litt avansert) mikroprosessor med noe elektronikk rundt pluss et relé i en slik boks? Dette burde vel ikke gjøre at det blir behov for viftekjøling. Hvor mange watt bruker denne boksen?

elektrolux

Portable inneholder en høyfrekvens høyeffektiv transformator. Mener effektiviteten er 97%. Det betyr i så fall at 70 W varme ved 10A / 2300W lading skal vekk. Derfor viften.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Battello

Ok, da forstår jeg hvorfor det er vifte.

Rav4_EV

@Ingeniøren
Til oppklaring. Jeg er ikke forhandleren.
22' X Plaid

Joltus

Bare leverte du utstyret til Svein da?

Rav4_EV

@Joltus

Som produsent og utvikler av omtale produkt forsøkte jeg å bistå importør og forhandler. Da opplysninger gitt til forhandler ikke samsvarte med hva Svein_H hadde skrevet på i dette forumet og at han ble grinete fordi jeg kjørte ene og alene 20 mil for å bistå men ikke rakk frem før han var ferdig på jobb forbeholder jeg meg retten å forklare meg om saken. Makan til vanskelig kar skal du lete lenge etter.
22' X Plaid

Svein_H

Wow, Arne Magnus, du er virkelig en grepa kar! Greit nok at en sak alltid har to sider, men som en "seriøs" forhandler av ladeutstyr bør du kunne holde deg for god til å spre feilaktige påstander og direkte løgner på et åpent forum som dette. Hvis du ønsker å fortsette med å publisere detaljer fra reklamasjonssaken min her inne må du bare gjøre det, men da får du i det minste holde deg til sannheten.

Jeg kom med en kommentar til et innlegg av deg, og responsen din var "full fyr, skittkasting og popcornlaging", det må jeg si virker veldig lite seriøst. Det er tydelig at du ikke har lært av vår forrige diskusjonstråd her inne, men du får bare holde på så lenge du gidder, jeg har andre ting å bruke tiden min på. Du får ha en fortsatt god dag, og for min del kan forumadmin gjerne slette hele denne tråden.

Rav4_EV

Som sagt, Svein_H er ikke min kunde. Jeg har bare bistått så langt det var mulig. Han har selv valgt å publisere sine synspunkter og da må han regne med å få tilbakemeldinger.
22' X Plaid

Svein_H

Jeg lar skjermdumpen tale sin sak, og dersom det fortsatt er detaljer forummedlemmer stusser på tar jeg gjerne det via PM. Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA