LEAF lader ikke etter bruk av "LADE TIMER"

Startet av teralv, søn 30. sep 2018, kl. 12:14

« forrige - neste »

teralv

Jeg tenkte at jeg for første gang skulle bruke "lade timer", ettersom jeg nå har timespris på SPOTT strøm.
Fant ut at i natt kl 0100 var det omtrent "gratis" å lade den opp, da den var nesten tom. Jada, vet at nettleie osv kommer utenom, men strømpris var da ca 20 øre, og andre netter ned i 2 øre. Man får spare der man kan, særlig når bilen er tom for strøm.

Gikk inn i ladetimer menyen, og aktiverte "TIMER 1" fra 0100 til 0900 alle dager.
På garasjen har jeg et kamera som surrer 24/7 med opptak til disk. Det viser at på sekundet 0100 i natt, begynner bilen å lade. Den kommer seg til å starte å blinke på 2 prikker før den kutter 0239 i natt. Da er den ladet til 6 streker, dvs ca 55% ladet opp fra nesten tom.

Etter det har den stoppet å lade.
Jeg prøver å aktivere ladingen igjen med å tvangslade via app, "start charging", samt trykke på knappen "TIMER OFF" i bil. Det klikker i ladesystem, og vifta for lading starter, men kutter etter 5 sekunder. Så kommer en GUL varsel lampe opp inne i bil med "!" symbol.

Tar ladekabel ut, og deaktiverer alt som har med ladetimer å gjøre i meny. Sånn som det pleier å være vanligvis. Det hjelper ikke noe.
Nå får jeg ikke ladet bilen, forsøkt med 3 kabler.

Jeg leser at det bør frakobles 12V batteri ca 15 min. Men mener å ha lest at man kan fucke bilen skikkelig opp ved å frakoble 12V batteriet.

Hva tror dere? Hvorfor virker ikke LADETIMER som tiltenkt? Og hvorfor ligger den når deaktivert å blokker for videre lading?

Hva kan jeg gjøre med dette?

Hva om jeg vil bruke ladetimer i fremtiden, og ikke kan stole på dette. Hva er da løsningen?
Tidsur av gode gamle sorten som slår inn fra 0100 istedenfor?

Jeg har en 32 amp (men gir bare ut 16 amp til min bil) Salto lader, der kan jeg ikke sette timer, men jeg kan bruke tidsur på de tre andre ladekablene jeg har som har schukko kontakt i enden inn til strømkontakt.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Tok å kobla av batteri 1,5 time, pluss og minus pol. Lada det i mellomtida da det viste 12,2 volt.

Kobla på igjen batt og forsøkte å lade med alle mine kabler. Samme elendighet.

Kjørte på Kleppestø og forsøkte hurtigladerne (2stk) på Fortum. Ville ikke låse kontakt i den store inngang. Førsøkte så BKK sin lader i Kleppestø, der tar den imot strømmpå første forsøk (hurtiglader kontakt CHAdeMO ). Ingen feil eller problem der.

Noen tanker? Frister særs lite å parkere denne på Sande Auto før alt er forsøkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lys grå.

teralv

Lys grå.

teralv

Oppdatering på hva jeg har forsøkt og gjort:

• Ladet opp 12 volt batteri over natta. Det viser faktisk bare 12,4 volt etter opplading. Satt i tillegg på via startkabler et batteri på 105 amp som viser 13,5 volt uten lader, og da viste leaf batteri 13,4 når jeg brukte ladekabler. Det vil fortsatt ikke virke. Leste noe om at laderen av og til ikke klarte å ta imot (AC/DC konverter) om strøm på Leaf 12 v batteri hadde for lav spenning. Det tror jeg er utelukket nå med bruk av lader og to batt.
  • Batteri 12V gjort spenningsløs, fra bil, frakoblet + og - pol i 18 timer. Hjalp ikke.
  • Slettet alt av ladetimer etc i meny. Hjalp ikke.
  • Forsøkt med 4 ulike ladekabler i flere ulike støpsler. Jording ok. Får ikke "FAULT" på ladekablene. Men kommer et gult varsellys inne i bil med "!" symbol inni.
  • Bilen lader på hurtigladestasjoner f.eks BKK sin Chademo ladeport.
  • Målt 4,35 volt mellom nedre pinn på ladekontakt bil, og den til høyre. Målt 18,3 kohm mellom nedre pinn og den til venstre over.

Sliter litt med å finne flere ting å prøve her. Har ikke tilgang til Leaf Spy, så om noen i Bergen kan hjelpe meg, så ville jeg satt stor pris på det.

Har booket time hos Sande Auto, mandag 8.okt. Men surt å bruke dem om dette er en feil jeg kan klare å finne utav selv, men nå har jeg ikke flere ting å prøve.
Lys grå.

teralv

Se bildet. Den viser enda «current time» sunday 02:13 (mens det er mandag 11:10).

Nå vil den ikke akseptere aktivering av timer heller. Så jeg heller mot software problemer her.

Forsøkt å «resette alt til factory default) men det gjør den heller ikke. Gamle data henger.

Teorien er nå at software ikke har glemt «ladetimer» og at den da nekter å ta lading nå!

Lys grå.

teralv

No er bilen levert Sande Auto for feilsøking i morra 1430.

Spent på det her gitt.

Lys grå.

EV-FTW

Ser du ikke får noen svar, så er tydelig et problem folk ikke har erfaring med. Har heller ikke erfaring med dette, men er spent på å se hva resultatet blir.

Ønsker deg lykke til.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

teralv

Skal holde tråden oppdatert

Lys grå.

teralv

Sande Auto hadde "sett" på den i dag, og sikkert bare sjekket ladekabel, og fikk ikke den til.
Noe mer har de ikke gjort, så den ble hensatt til mandag for videre sjekk, av teknikkeren med rette kompetansen.  :o
Lys grå.

leafnor

Men da har ekspertisen bekreftet det du fant da, altså den lar seg ikke lade.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Sitat fra: leafnor på ons 03. okt 2018, kl. 17:11
Men da har ekspertisen bekreftet det du fant da, altså den lar seg ikke lade.

Hehe, ja.
Ekspertisen klarte det for sikkert 2000,-
Håper også ekspertisen tok seg tid å sjekke at systemet ikke responderer på endringer i meny.

Ekspertisen mener det er noe med «hardware» i «ladesystemet».

Lys grå.

Citroel

Håper du har fått fikset feilen!
Er det noe nytt?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

teralv

Fikk dette som svar i dag.
Sagt at ALLE deler skal følge med i bil etter rep. Merkelig at hele ladesaken må byttes, når det trolig må være en komponent i den som har havarert.

Lys grå.

teralv

Får vel anta at dette hadde hendt enten man brukte timer eller ei?

Lys grå.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA