"Håpløst" med hurtiglading på tur

Startet av Mippen, lør 29. sep 2018, kl. 22:02

« forrige - neste »

Surrehue

Etter 2,5 år med 2011 modell Miev har man etter hvert opparbeidet seg nerver av stål når det gjelder rekkevidde angst. Vi har aldri hurtigladet, men ladet på kjøpesenter og andre steder der det er gratis. I høstferien lånte vi opphavets 30kwh Leaf for å kjøre fra Bærum til hytta uten strøm, på fjellet litt nord for Vinstra. Litt tilfeldig ble det bare ladet på Fortum. Første stopp var IKEA Ringsaker, 2 av de 3 laderne var opptatt, men vi fikk, uten problemer koblet oss til den 3dje og ladet til 93% Dette var vår aller første hurtiglading så vi var litt spente. Neste stopp var på Statoil ved Vinstra, for å være sikre på å komme oss både opp til hytta på 900moh og ett stykke på vei hjemover. Her fikk vi det ikke til på første vi prøvde, men måtte flytte bilen til naboplassen, da virket den. Etter 3 dager på hytta kjørte vi hjemover, første ladestopp var Kiwi i Øyer. Nok en gang måtte vi prøve 2 forskjellige kontakter før vi fikk ladet, ladet til 81%. Så bar det videre til CC martn i Gjøvik. Nok en gang fikk vi det ikke til på første, men flyttet bilen og fikk det til på andre. Ladet til 83%. Vi skjønte at vi akkurat ikke ville rekke hjem, så vi stoppet på Lygna, men der klarte vi ikke å lade det i det hele tatt. Dermed fortsatte ferden mot Bærum. Jeg var ikke klar over at det var lader på Rema Gjelleråsen, så vi stoppet på McD Sogn. Hadde 13km igjenn og det er 17km hjem til Lommedalen. Den ene laderen var ute av drift, det stod en Tesla på en saktelader og en Leaf på den ene som virket. Da Tesla'n kjørte prøvde vi den, men fikk det ikke til. Så ble hurtigladeren ledig og vi prøvde den, men heller ikke da fikk vi det til. Endte opp med å måtte ringe Fortum, som da startet den for oss. Etter 5 min måtte vi ringe tilbake for å stoppe den. På denne turen var vi innom 6 ladere, på 4 av dem fikk vi ladet og på 1 på første forsøk. På de 2 siste fikk vi ikke ladet. på "normal" måten. Min far på 76år ringte Fortum for å sjekke hvorfor og fikk beskjed at de hadde endret systemet for betaling, slik at vi ikke fikk ladet. Man måtte nå dessuten ha en app for å føle med på hvor mye penger man har på brikken. Min far har ikke data på sitt mobil abonnement og har derfor selvfølgelig ingen app på sin telefon. Han mener også at han aldri har fått noe informasjon om at de har endret betalings systemet til forskuddsbetaling. Han har for øvrig vært kunde hos Fortum siden han kjøpte Miev'en vi har overtatt for 7,5 år siden. Han var ikke særlig fornøyd med å plutselig ikke kunne lade. Og for vår del, som hurtigladet for første gang, var vi ikke særlig imponert over å måtte prøve flere ladere på 3 av 4 ganger vi fikk ladet. Fortum var dermed en stor skuffelse. Vi har planer om å kjøpe 60kwh Leaf rett etter påske, så ladeangsten skulle ikke bli så påtrengende og det er bare denne hytta vi ikke har strøm. Til våre 3 andre hytter vil vi kunne kjøre uten ladestopp og har strøm på hytta. 

pudderjagar

Eg synest da er litt rart da svaret dete har fått frå Fortum. Eg bruker også Fortum til hurtiglading og har aldri hatt sleke problem. Eg får alltid faktura etterskuddsvis på bruk.

Da einaste eg har sett av forandring er at du må inn på kontoen og velge om du vil bruke kort på samlefakturaen eller om du vil ha fakturaen tilsendt gjerne på efakrura.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Har hatt samme håpløse opplevelse med Fortum i lange tider. Det at man først må registrere kort og så velge kort for hver @#& brikke/app... Ikke intuitivt i min bok. Jeg hadde feks aldri klart å starte fleksilading hos Fortum uten å ringe og hurtigladerne var bare bingo. Virker som det varierer med type hurtigladeer?

Etter at jeg bytta til kort har det fungert, men jeg unngår dem fortsatt så sant jeg kan.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ingeniøren

Enig at dette er for dårlig, men skyldes det at folk ikke kan bruke de så det prøver så mye rart at programvaren henger seg eller er de ikke mekanisk robuste  nok ?

Når det gjelder gamlefar på 76 - har han kredittkort knyttet til brikke ? Om ikke så må han vel betale på forskudd. Registrerte tidligere i år at det kom en ny app, dårligere enn den som var, men har ikke merket noe endring på betaling. Kommer forsatt i etterkant.

Forøvrig lader jeg så sjelden på hurtiglader at det ikke er noe problem, men det ble 3 ganger i sommer og funka hver gang på første forsøk.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA