Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Håpløst" med hurtiglading på tur

Startet av Mippen, lørdag 29. september 2018, klokken 22:02

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. september 2018, klokken 20:35


Men så har no Tesla ein del andre problemer å slite med og om da er verd prisen får me vel svar på når alle modell3 bilane ruller ut over landet og begynner å bruke ladestasjonane sine. Fryktar for like mykje kø og surr der og då.

Ladekøen kan umulig bli så ille for Tesla som for «alle de andre» Når Tesla åpnet i Lillesand var det med 16 ladere. Ionity kommer med 6.
Med 10-20-30 ladere på hver lokasjon går ladekøen vesentlig raskere unna enn med 2-4-6.

Med idle fee og slutt på gratis lading for nye Teslaer, får vi også håpe at det blir slutt på å henge unødig på superladerne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. september 2018, klokken 20:35
At Tesla har eit godt ladenettverk er hevete over ein hver tvil. Men så er forrettningskonseptet heilt anderledes i forhold til dei som driv uavhenninge ladestasjonar der dei skal tene penger på ladinga.

Men så har no Tesla ein del andre problemer å slite med og om da er verd prisen får me vel svar på når alle modell3 bilane ruller ut over landet og begynner å bruke ladestasjonane sine. Fryktar for like mykje kø og surr der og då.

Etter 2,5 år og mye langkjøring med Zoe og 43kW lader kan jeg skrive under på at det absolutt ikke er problemfritt heller. Har ikke tall på de gangene jeg ikke har fått startet lading på type2 ladestasjoner fra Fortum. Forsøk med RFID, SMS, app osv. Etter x-antall forsøk på å starte lading i minus 25, så kom det noen stygge gloser til svensken på vakttelefonen til Fortum... Forøvrig ikke den eneste svensken på Fortumvakttlf. som har fått høre hvor elendig jeg synes Fortum sitt ladenettverk er/var. En gang (første lading med Zoe) kom jeg til en lader som var opptatt pga. en Tesla koblet til 43 kW lader på Voss, tilsynelatende over natta. Måtte søke opp eier via reg. nr. , finne telefonnummer på opplysninga, og høre om han hadde mulighet til å flytte bilen hvis/når han var ferdigladet. Har ellers måtte vente i ladekø med Zoe også pga. for lite effekt til ladestasjonen til at det var mulig å lade både DC og AC samtidig. En gang måtte jeg reise fra ladestasjonen med type2 kabelen min stående fast i ladestasjonen. Fortum kundeservice klarte ikke å hjelpe meg med å få ladestasjonen til å "slippe" kabelen, heldigvis skulle jeg forbi samme ladestasjon noe timer senere, og hadde ikke behov for å lade i mellomtida. Stort sett har det løst seg hver gang jeg har hatt problem, men ofte har jeg brukt mer tid på plunder og heft enn på selve ladinga. Likevel var jeg sikker på at jeg skulle ha elbil da familiebilen skulle byttes ut, og like sikker på at det skulle være Tesla pga. ladenettverk og ladehastighet.

Etter 1 år og drøyt 40000 km med Tesla har jeg superladet ca.50 ganger vil jeg tro, kanskje mer. Jeg har stått i ladekø en gang (ca 5 minutter i Åsane), har ikke komme til en ladestasjon som har vært ute av drift, og har ikke hatt problem med å starte eller avslutte lading. Noe få ganger har jeg måtte dele lader med en annen bil, men har stort sett fått nesten full effekt likevel. Slik det ser ut nå så er det ennå noen år før 150+kW CCS bilene har samme, eller bedre, lademuligheter enn Tesla. Håpet er at jeg har mer enn Tesla å velge i neste gang jeg skal kjøpe bil siden jeg ikke har noen planer om å bytte ut Teslaen på mange år ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#17
Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. september 2018, klokken 20:35
At Tesla har eit godt ladenettverk er hevete over ein hver tvil. Men så er forrettningskonseptet heilt anderledes i forhold til dei som driv uavhenninge ladestasjonar der dei skal tene penger på ladinga.

Men så har no Tesla ein del andre problemer å slite med og om da er verd prisen får me vel svar på når alle modell3 bilane ruller ut over landet og begynner å bruke ladestasjonane sine. Fryktar for like mykje kø og surr der og då.

Jeg er redd for problemer også med mange Model 3, men uansett er Tesla de som har best ladenettverk, og det vil sannsynligvis være slik i lang tid. Nå ruller det ut mange biler med 40 og 60 kWh batterier, og da nytter det ikke å ha en eller to hurtigladere på en plass. Da må det settes opp flere ladere og hastigheten må opp. Når jeg kjørte hjem fra  Oslo i går ladet jeg to plasser (Gol og Voss). På Gol var det en Hurtiglader ved Tesla sine hurtigladere. Hadde flaks og kom først. Var 3 biler som kom etter meg. På Voss var også alle ladere opptatt uten om på Amfi. De leverte ekstremt dårlig hastighet i forhold til de andre stedene jeg ladet. Ladet fra 9 % til 63 % på 30 minutter.  Det er veldig dårlig, og slik blir det også kø av. Til sammenligning brukte vi 45 minutter på den kjappeste laderen i helgen til 99 %.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Her har nok "Mippen" gjort dårleg planlegging. På Voss er der 22 hurtigladere for elbil. Alel desse kan ikkje være opptatt på ein gang. Eg kjører fast Bergen - Hol (Hallingdal) kvar helg og har aldri stått i ladekø på Voss.

Har heller aldri stått i ladekø på Gol når eg har vært på mine utallige Osloturer frå hytta. Her er da bare 2 type 2 og ein hurtiglader, men da er lader på Nesbyen og Ål så da går fint å kjøre forbi til neste lader eller stoppe på ein tidlegare lader og lade hvis den er ledig.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: THE på mandag 01. oktober 2018, klokken 08:01
Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. september 2018, klokken 20:35
At Tesla har eit godt ladenettverk er hevete over ein hver tvil. Men så er forrettningskonseptet heilt anderledes i forhold til dei som driv uavhenninge ladestasjonar der dei skal tene penger på ladinga.

Men så har no Tesla ein del andre problemer å slite med og om da er verd prisen får me vel svar på når alle modell3 bilane ruller ut over landet og begynner å bruke ladestasjonane sine. Fryktar for like mykje kø og surr der og då.

Etter 2,5 år og mye langkjøring med Zoe og 43kW lader kan jeg skrive under på at det absolutt ikke er problemfritt heller. Har ikke tall på de gangene jeg ikke har fått startet lading på type2 ladestasjoner fra Fortum. Forsøk med RFID, SMS, app osv. Etter x-antall forsøk på å starte lading i minus 25, så kom det noen stygge gloser til svensken på vakttelefonen til Fortum... Forøvrig ikke den eneste svensken på Fortumvakttlf. som har fått høre hvor elendig jeg synes Fortum sitt ladenettverk er/var. En gang (første lading med Zoe) kom jeg til en lader som var opptatt pga. en Tesla koblet til 43 kW lader på Voss, tilsynelatende over natta. Måtte søke opp eier via reg. nr. , finne telefonnummer på opplysninga, og høre om han hadde mulighet til å flytte bilen hvis/når han var ferdigladet. Har ellers måtte vente i ladekø med Zoe også pga. for lite effekt til ladestasjonen til at det var mulig å lade både DC og AC samtidig. En gang måtte jeg reise fra ladestasjonen med type2 kabelen min stående fast i ladestasjonen. Fortum kundeservice klarte ikke å hjelpe meg med å få ladestasjonen til å "slippe" kabelen, heldigvis skulle jeg forbi samme ladestasjon noe timer senere, og hadde ikke behov for å lade i mellomtida. Stort sett har det løst seg hver gang jeg har hatt problem, men ofte har jeg brukt mer tid på plunder og heft enn på selve ladinga. Likevel var jeg sikker på at jeg skulle ha elbil da familiebilen skulle byttes ut, og like sikker på at det skulle være Tesla pga. ladenettverk og ladehastighet.

Etter 1 år og drøyt 40000 km med Tesla har jeg superladet ca.50 ganger vil jeg tro, kanskje mer. Jeg har stått i ladekø en gang (ca 5 minutter i Åsane), har ikke komme til en ladestasjon som har vært ute av drift, og har ikke hatt problem med å starte eller avslutte lading. Noe få ganger har jeg måtte dele lader med en annen bil, men har stort sett fått nesten full effekt likevel. Slik det ser ut nå så er det ennå noen år før 150+kW CCS bilene har samme, eller bedre, lademuligheter enn Tesla. Håpet er at jeg har mer enn Tesla å velge i neste gang jeg skal kjøpe bil siden jeg ikke har noen planer om å bytte ut Teslaen på mange år ennå.

Eg har same bilen som deg fremdeles og har ALDIR stått fast på ein lader og har heller aldri hatt noko større problem med å starte ein lader verken frå Fortum eller GK. Og jaggu har eg lada mange gonger på hurtiglader med all den langkjøringa eg har hatt. Bilen har rulla 120 000km litt over 3 år.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Har hatt mye problemer på kommersielle hurtigladere. Defekte ladere, ladere som ikke responderer, ladere som er opptatt, ladere som må restartes, brikker som ikke virker, sms som ikke virker osv. Heller ikke de jeg kjenner i nærmeste omgangskrets har vært forskånet for problemer.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan bruke hurtiglading mye og aldri støte på problemer av noen art.
Men jeg håper og tror kommersielle ladere blir bedre og mer stabile med tiden. Bruker dem selv som supplement til supercharger når det passer eller når jeg må.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Som relativt ny i "faget"..så har jeg hatt nok problemer allerede til at jeg ikke kjører lengre enn at jeg kommer hjem igjen på samme lading. Jeg forventer at hurtigladere er iorden og mer eller mindre uten kø.  (Da det ofte  ikke er nok ladere på de enkelte stedene.)  Og det blir garantert ikke bdrer med biler med lenger rekkevidde, heller værre..
Dieselvogna blir nok ikke pensjonert på mange år, unntaket er; hvis jeg mot formodning skulle få råd til en M3.
Da er iallefall ladehelvet for min del en saga blott.


pudderjagar

Når da gjeld bilar med større rekkevidde og dermed aukande kø så er eg ikkje så sikker på da.

Mange som reiser langt vil nytte sjansen til å kjøpe bil med større batteri. Dermed trenger dei ikkje lade den ene gangen dei skal på hytta, når da er kaldt eller må ein ekstratur  og treng lading.

Biler med stort batteri vil lade med full hastighet lenger, dermed vil ladetida bli kortere fori du slepp å pine deg opp til 90% eller 100% for å klare siste etappe.

Og dei som før lada 2 ganger på ein langtur treng bare lade nokon få minutter for å klare heile turen.

Dei som skifter ut til bil med lengre rekkevidde selger den gamle med kort rekkevidde. Dermed vil denne mest sansynleg bli kjøpt av noen som ikkje har buk for lang rekkevidde.

Kort sagt trur eg køen kan gå ned i antall biler og dermed køtida også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erikf

Sitat fra: pudderjagar på mandag 01. oktober 2018, klokken 19:40Når da gjeld bilar med større rekkevidde og dermed aukande kø så er eg ikkje så sikker på da.
[...]
Enig med deg her. Det ser ut til å være et mantra her på forumet at disse bilene vil føre til mer kø på hurtigladerne men møter ikke på noe god argumentasjon for dette når jeg etterspør regnestykket. Jeg skal også si meg skyldig i å ikke ha regnet på dette selv, og ser at det uansett er noen ukjente variabler ute og går. Men har en følelse av at hurtigladerne kommer til å bli mindre brukt fremover når bilene med større batteri kommer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: pudderjagar på mandag 01. oktober 2018, klokken 17:30
Her har nok "Mippen" gjort dårleg planlegging. På Voss er der 22 hurtigladere for elbil. Alel desse kan ikkje være opptatt på ein gang. Eg kjører fast Bergen - Hol (Hallingdal) kvar helg og har aldri stått i ladekø på Voss.

Har heller aldri stått i ladekø på Gol når eg har vært på mine utallige Osloturer frå hytta. Her er da bare 2 type 2 og ein hurtiglader, men da er lader på Nesbyen og Ål så da går fint å kjøre forbi til neste lader eller stoppe på ein tidlegare lader og lade hvis den er ledig.

Jeg sto ikke i kø på Voss. Fant ledig lader men den var veldig treg som nevnt. Hadde jeg ikke funnet ledig lader hadde jeg sjekket ut andre muligheter. Vet at det er kommet nye ladere men safet på at den laderen jeg viste om var ledig. Har alltid en plan på hvor jeg kan lade, men lader ikke før jeg trenger. Det burde likevel være helt unødvendig å måtte planlegge lading på tur. Det burde være like lett å få lade og finne en lade stasjon som det er å fylle drivstoff. Slik det er nå kan det være bra utvalg et sted men gjerne bare en eller to ladere et annet sted.

Når jeg kjørte Østover for eksempel vurderte jeg fortløpende om jeg skulle lade på Voss, Vinje, Gudvangen, Aurland eller i Lærdal. Jeg liker å kjøre lengst mulig på en lading for å spare meg for flere stopp. Lader jeg for tidlig kan det være at jeg må lade flere ganger. Kjører jeg bilen lengst mulig før jeg må lade er det lettere å beregne hvor mye strøm jeg trenger for å komme i mål, og da sparer jeg kanskje en lading. Man kan ikke vite om det er ledig på neste lader hvis man hopper over en. Man må liksom bare gamble. Mange steder er det også veldig dårlig info om hvor ladere er og hva slags lader det er. På mange står det for eksempel bare at det er Chademo, men så er det også CCS.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Sitat fra: pudderjagar på mandag 01. oktober 2018, klokken 19:40


Kort sagt trur eg køen kan gå ned i antall biler og dermed køtida også.

Her tror jeg du tar feil. Kortrekkeviddebilene er i stor grad kjøpt som nr.2-bil, og bare de mest entusiastiske bruker de på tur. 30kWh-bilene brukes nok mer på tur, selv om de også primært er nr.2-biler.

Når batteristørrelsen er 40-60kWh og mer, så er det en forventning fra mange kjøpere at den skal fungere som fullverdig bil. En større andel av disse bilene vil derfor brukes også på langtur. Og med mangelfull destinasjonslading, så havner de på hurtigladerne, selv om de klarer distansen en vei.

Når elbilsalget eksploderer (45% av nye solgte biler i september var elbil) uten at utbyggingen av hurtigladere holder tritt, så blir det trangt om plassen.

Det er også et problem at det er dårlig butikk for hurtigladeroperatørene å sette opp en haug med hurtigladere f.eks i Flå, som bare brukes fredag kveld og søndag ettermiddag. Derfor blir det kø på de få punktene som er der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

erikf

Men folk ordner seg destinasjonslading og får ikke behov for hurtigladere.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Vollis47

Sitat fra: erikf på fredag 05. oktober 2018, klokken 20:06
Men folk ordner seg destinasjonslading og får ikke behov for hurtigladere.
Destinasjonslading er slettes ikke så lett å få til alltid. Med flere biler med lenger rekkevidde vil det bli mange fler som får hyppig behov for hurtigladere. Nye større biler med god rekkevidde vil trenge minst like mye hurtiglading som Teslaene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Samco

Problemet med større batteri biler er at de tar opp mye lengre tid på hurtig lade stasjonene mot 20min bilene blir utrolig kjedelig om flere står i vente kø.

erikf

Hurtigladeroperatørene GK, CK, BKK, fortum, etc, bør ha regnet på dette og ha en sterk formening om markedet i fremtiden, med de nye bilene som kommer.
Satsingen vi ser nå for tiden (CK 4/10-dobling med ionoty) bør vel bevitne at det kanskje blir mer behov for hurtigladere i alle fall. Hvis de vet hva de holder på med.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA