Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 120Ah er offisiell !

Startet av JorgenM, fredag 28. september 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Trond.m

#90
27 % økt rekkevidde forutsetter at tekniske data oppgitt fra BMW som dokumenterer 39 % økning av nettokapasiteten er korrekt. Som forbruker må jeg stole på at den leverer min. 37.9 kWh, men det er ikke utenkelig at 94Ah har fått oppjustert oppgitt kapasitet fra 27.2 til nærmere 29 kWh. Det samsvarer med hva eiere rapporterer.

Men jeg holder med deg i at de tekniske spesifikasjonene over netto kapasitet ikke samsvarer med den rekkeviddeøkningen de viser til. Jeg ser at WLTP er oppgitt til 285 km (med 20 tom) mot 235 km for 94 Ah noe som bare tilsvarer 21 %.  Vi får se hvordan det blir impraksis. Uansett er det et faktum at den reelle kjørelengden mellom hver lading på langtur vil øke vesentlig. Dessuten er 5-6 mil ekstra rekkevidde verdifullt for de som i dag nesten rekker fram til hytta uten å lade og som med nytt batteri kan bruke bilen uten ladeangst. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å måtte vente i ladekø når man bare trenger 5 minutters påfyll på batteriet  ;)

Edit: Ser at bmw oppgir opptil 20 mil ved normal kjøring på 94Ah. Vi vet at det ikke er vanskelig å oppnå over 25 mil med  landeveiskjøring sommertid. De oppgir opptil 260 km for 120Ah (30 % økning), så da blir det nok uproblematisk å kjøre 30 mil hvis det ikke er mye motorvei.
Jeg har 18.5 mil til hytta med 1000 høydemeter, og jeg tror nok det skulle gå greit også en kald vinterdag. Det skal testes i desember  :)

Egil Fonn

En økning på 10kw disponibelt i batteri  vi bety en rekkevidde økning på 65 km utifra mitt gjennomsnitt forbruk på 15,2kw/100km på min 94ah som er rullet 60000km  Sommerforbruk fin kjøring i moderat hastighet = 12kw/100km forbruk = 83km økt rekkevidde.
Vinterforbruk i < 10minus 20kw/100km = 50 km økt rekke vidde.
Utifra disse tallene vil en 120ah /39kw tilgjengelig ha 325km sommer rekkevidde. Gjennomsnitt 256km. Kald Vinter 195km
Er det verdt et mellomlegg på over 100 000 kroner?
For min del kunne jeg brukt en 120ah til og fra hytta på fjellet(280km) uten hurtiglading om sommeren. Om vinteren måtte jeg uansett hatt en hurtiglading. På 94ah må jeg ha en hurtiglading om sommeren og to om vinteren.
På langturer om sommeren vil en 120ah ikke kunne kjøre en langtur på 1000km særlig fortere en 94ah pga samme ladefart (ca 45Kw)
Tror jeg venter på en 150ah med 100kw ladefart :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#92
Det spørs om det kommer flere oppgraderinger av batteriet. Det er jo en grense for hvor lenge i3 kan produseres slik den er i dag.
Vet ikke hvor ofte du kjører 1000 km turer. Hvis det er ofte er i3 uansett feil bil spør du meg  ;)

Egil Fonn

Har kjørt en par turer for året Nord Norge- Vestlandet ca 1400km hver vei med 94ah. Bilen fungerer greit på disse turene der gjennomsnitt hastighet ligger mellom 70-80km/t. Også greit med ladestopp og lufting av hund etter ca 2-3 times kjøring, men kunne helt klart tenkt meg halvert ladetid på disse langturene.  En i3 150ah med 100kw lading ville kjørt fra Tesla S på en slik tur:-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Dede

Dagligkjøring på ca 2 mil hver vei hvorav 14km I 90sone der farten ligger I 100-110? (kjører utenom rush).  Dere med erfaring - hvor ofte lading for å slippe angst (antar forsåvidt jeg vil lade ofte men bare lurer).  Er på vestlandet så bruker vindusviskere mer enn varmeapparat (dvs trenger jo å dugge av vinduene..)

JorgenM

Sitat fra: TM på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:01
Det er jo en grense for hvor lenge i3 kan produseres slik den er i dag.
Pga stadig økende salg bekreftet BMW denne uka at i3 skal produseres videre til 2021, minst :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:45
En i3 150ah med 100kw lading ville kjørt fra Tesla S på en slik tur:-)
Det kommer vel an på farten. En i3 bruker vel like mye strøm som en S i ca 120. Og en S100 ville nok kommet en 20-30 mil lengre før første ladestopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:38
Pga stadig økende salg bekreftet BMW denne uka at i3 skal produseres videre til 2021, minst :)
De er jo på 2019 modell nå, så det behøver ikke bety at den produseres mer enn et par år til. Da tviler jeg vel på at det kommer nytt batteri siste året den produseres. 94Ah ble vel introdusert i juli 2016, så den har blitt produsert i over 2år.

JorgenM

I en av artiklene jeg linket til i rykte-tråden sies det bl.a.:
- BMW development boss Klaus Frohlich made it clear the i3 still had a lot of development and sales life left in it.
Så det ser ut som det fortsatt vil komme flere oppdateringer i alle fall.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Samco

Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

Ingeniøren

Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

De fleste klarer seg vel helt fint med veldig mye mindre. Folk kjører i snitt 40 km om dagen og har ladet fullt neste morgen.... Dog bor du i by'n uten lade muligheter hjemme er det fint å ha behov for å lade opp kun 1 gang i uka...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bobakka

Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.
Rekkevidde betyr mye om man bare har en bil, men ikke så mye om man har to biler - slik mange fremdeles har - og som vi har.
Selv bruker jeg nå i3 94Ah til alt bortsett fra til 1) hytta i vinterhalvåret, på 2) lengre ferieturer og for å 3) trekke henger.
i3 120 Ah vil kun dekke behov 1), og det er ikke verdt kosten med å bytte bil nå.
Jeg har satt meg på venteliste på iX3 som jeg regner med skal dekke behov 1 og 3, mens behov 2 vanskelig kan dekkes med elbil uten et meget godt utbygd ladenettverk med god kapasitet.
Skrekkscenariet er fremdeles på hjemfarten 1. påskedag å være avhengig av lading og har 10 biler foran meg som hver trenger 30 min lading. Med to ladere snakker vi om 5 timers ventetid.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Samco

Helt enig med lade kø problemet og nå flere større batteri biler tar 1 time til 80prosent hallo bare å overnatte på fortum eller grønn kontakt om flere står i kø. Større batteri er bedre men lade farten må tilpasses størrelsen.

Touring

Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

Jeg vil ikke ha en i3 som veier 1900 kg som kan gå 60 mil hvertfall.

Trond.m

Å levere en bil på ca 1200 kilo med WLTP rekkevidde på 285-310 km er det ingen som er i nærheten av å klare. e-Golf veier mye mer og har en rekkevidde på 219 km WLTP. Også Leaf 2 har dårligere rekkevidde. i3 har aldri vært utviklet som langtur-bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA