Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk «humper»

Startet av ironduke, torsdag 27. september 2018, klokken 20:55

« forrige - neste »

ironduke

Bytta til vinterdekk i går, og nå «humper» et eller begge av bakdekkene i lav hastighet. Tror det kommer etter at jeg har hatt på «håndbrekket». Og det kommer en hvinelyd også, som kanskje kan bety at det er noe med bremsene? Men ville dekket humpe da?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Trekkoppbil

Det første jeg ville prøve, var å etterstramme boltene, men jeg tviler på at det er grunnen til at dekka humper.

ironduke

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 27. september 2018, klokken 21:45
Det første jeg ville prøve, var å etterstramme boltene, men jeg tviler på at det er grunnen til at dekka humper.

Takk for tips! De er stramma godt til, så tror ikke det er grunnen.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Limodriver

Dekkene kan ha blitt urunde eller fått "flat spots" dersom bilen har stått stille en periode (et par uker f eks) eller stått lagret på rulleflaten når de ikke har vært på bilen.

Det er "metoder" for å bli kvitt flat spots der en kjører dekkene varme og deretter løfter opp bilen slik at dekkene ikke belastes.

Prøv å kjøre en del med dekkene og se om de blir bedre. Sjekk også om de humper over alt slik at det ikke er asfaltdekket. Det er faktisk noen steder asfaltdekket har fin og jevn dumping slik at det virker som urunde dekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA