Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uvanlig høyt forbruk

Startet av knutht, tirsdag 25. september 2018, klokken 10:51

« forrige - neste »

tessy

Har snitt på 270 på mine 600km siden fredag, men lengste turen er vel 50km, og veiene har ikke vært tørr siden den gang, så satser på forbruket synker når veiene en gang tørker opp..

z4rd

20" bør ligge på 3.1 bar iflg Tesla. 2.7 er som du selv sier, for lavt.

Kjør standard regen til vanlig, men low om vinteren.

Jeg har snittforbruk på litt over 200 etter 7000km om sommeren og snitt like under 240 etter 11000km om vinteren. Du bør ligge noe over dette med din 100D, da den også veier mer enn min 75D, men ikke SÅ mye som du skisserer. Dette inkluderer autobahn i Tyskland, fjelloverganger i Norge og vinter på indre østlandet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Tok en tur innom bilen nå.

Totalt distance 18 412,5km.

Total energy 4 269,3 kWh

Avg. energy 232 Wh/km

Kjørt i perioden 1. nov 2017 til i dag.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GeirHM

Jeg har en x100 jeg tok ut 28 juni i år. Den har nå gått i underkant av 8000 km og har et snittforbruk på 218 wh/km på standard 20 tommer dekk. Bilen har blitt brukt på flere langturer og veldig mye med en liten henger på slep. Min gamle S85D pleide å ligge rundt 198-202 på sommerkjøringen. Men med den kjørte jeg en del mer på motorvei. Jeg ligger over fartsgrensa til tider men aldri over prikkgrensa. Det gjelder også med den nye. Jeg kjører alltid med range mode OFF og jeg har bilen i oppvarmet garasje (uten at det betyr så mye for sommerkjøringa selvfølgelig). PS. X inviterer til litt mer rolig kjørestil enn S'en. 

Råde

Sitat fra: knutht på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:07
Har hatt en langtur på 8 mil t/r på 60 og 80 km/t soner. Forbruket var fortsatt over 350 wh/km.
Jeg har satt regenerering på "low"
Var det pause i mellom tur og retur? Da kan rundt 300 være ok.

Men, i motsetning til mange her så tror jeg over 300 med dine betingelser er for høyt. Men kanskje er det pga ny og «tight» bil. Jeg kjører veldig mye motorvei med 110-125 AP. Selv på vinter er jeg ikke over 300 etter 8 mil
e-Golf | X75D

Runaraa

Litt på spissen, men relevant jfr over. Jeg kjørte til butikken i kveld, og etter 100 meter er forbruket over 1000wh/km.

Husk at alt forbruk (når den ikke lader?) blir med i snittet. I mitt tilfelle hadde den forvarmet en stund, sikkert kjørt batteri varmer og full pakke. Men hadde jeg fortsatt i 20mil er jeg nesten sikker på jeg hadde fått lavt-moderat forbruk.

Kort fortalt korte eller kortere turer produserer veldig høyt snitt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Runaraa på onsdag 26. september 2018, klokken 00:54
Litt på spissen, men relevant jfr over. Jeg kjørte til butikken i kveld, og etter 100 meter er forbruket over 1000wh/km.

Husk at alt forbruk (når den ikke lader?) blir med i snittet. I mitt tilfelle hadde den forvarmet en stund, sikkert kjørt batteri varmer og full pakke. Men hadde jeg fortsatt i 20mil er jeg nesten sikker på jeg hadde fått lavt-moderat forbruk.

Kort fortalt korte eller kortere turer produserer veldig høyt snitt.
På min er det i hvert fall slik at kun forbruk som skjer mens bilen er i drive (og revers/nøytral?) tas med i statistikken. Altså ingenting av forbruk mens bilen er i park tas med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HowieX

Jeg har snitt på 273 wh/km på mine 15 000 km siden 2. desember 2017. 80 % av dette er småturer, som vel forklarer det høye forbruket på min X 75d.
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

geear

Sitat fra: HowieX på onsdag 26. september 2018, klokken 12:51
Jeg har snitt på 273 wh/km på mine 15 000 km siden 2. desember 2017. 80 % av dette er småturer, som vel forklarer det høye forbruket på min X 75d.
Omtrent som meg. Virker som det er utrolig mange her som kjører utrolig forsiktig. Jeg har pedalen i gulvet mange ganger daglig. :o

jkirkebo

Sitat fra: HowieX på onsdag 26. september 2018, klokken 12:51
Jeg har snitt på 273 wh/km på mine 15 000 km siden 2. desember 2017. 80 % av dette er småturer, som vel forklarer det høye forbruket på min X 75d.

268Wh/km over 45.000km her. Ca. 1/3 del (15.000km) med tildels tung varehenger forklarer også noe høyt snittforbruk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Sitat fra: gr på onsdag 26. september 2018, klokken 12:56
Virker som det er utrolig mange her som kjører utrolig forsiktig.

For meg virker det motsatt, som om utrolig mange kjører utrolig hardt. Men skjønner at det er gøy å kjenne på kreftene i en Tesla. Selv er jeg vel av de mer rolige i trafikken. Men bytter fra chill når jeg trenger litt futt til noen forbikjøringer uten at det har dradd opp noe snitt vesentlig vil jeg tro. Legger jo også merke til at folk henger litt etter bak meg når fartsgrensa går opp et hakk, aksen er bra selv i chill i forhold til andre biler.

Med min X75D 5-seter med originale dekk på 19" og 20" originale vinter-/sommerfelger så ligger mine småturer på ca 5 mil på alt fra 170-220Wh/km alt ettersom føret (høyest på vinter og i motvind og regn). Dette er en relativt flat profil med fartsgrense 50-80km/t ispedd noen krappe kurver som drar opp snittet litt. Lengre turer på ca 20 mil, med profil fra kyst over fjell til innlandet (0 moh - 900 moh - 300 moh) ga ca 180Wh/km på både tur og retur sommerstid i pent vær.

Forbruk totalt sett fra jeg hentet ut bilen ligger på 202Wh/km, noe som jeg nå forventer skal gå litt oppover utover høsten og vinteren igjen.

Tror vi må spørre trådstarter hvilket snitt tall som leses av? Bilen har jo flere, snitt for siste 10, 25 og 50 mil, siden forrige lading, siden start på kjøretur og totalt. Og vite litt om strekningen det måles på og andre faktorer som spiller inn.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

T.K

Sitat fra: knutht på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:07
Har hatt en langtur på 8 mil t/r på 60 og 80 km/t soner. Forbruket var fortsatt over 350 wh/km.
Jeg har satt regenerering på "low"

X100. 12 000 km, snitt 206 wh/km.

Den siste måneden, etter at jeg fikk bilen tilbake fra verksted, har jeg kjørt E18 og 110-km/t-sone stort sett hver kveld (sene kvelder), i 100 km, og jeg har kjørt under-miste-lappen-grense i lengre etapper, mao under 154 km/t, men ikke mye under. Forbruk rundt 260-270 wh, utetemp rundt 10 grader. 19-tommer hjul.

Jeg tror ikke jeg klarer å bruke like mye strøm som din bil uten å sette på henger og kjøre alt for fort, om turene er over 2-3 mil.

turfsurf

Sitat fra: T.K på torsdag 27. september 2018, klokken 22:56

Jeg tror ikke jeg klarer å bruke like mye strøm som din bil uten å sette på henger og kjøre alt for fort, om turene er over 2-3 mil.
Jeg merker veldig stor forskjell på om vi er flere enn to i bilen. Det aktiverer varmeapparat nr 2 i seks seteren. Med to i bilen kan jeg kjøre motorvei med 110 i snittfart og 200Wh/km. Med bilen full spretter forbruket opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: T.K på torsdag 27. september 2018, klokken 22:56
Den siste måneden, etter at jeg fikk bilen tilbake fra verksted, har jeg kjørt E18 og 110-km/t-sone stort sett hver kveld (sene kvelder), i 100 km, og jeg har kjørt under-miste-lappen-grense i lengre etapper, mao under 154 km/t, men ikke mye under. Forbruk rundt 260-270 wh, utetemp rundt 10 grader. 19-tommer hjul.
OT: Lappen ryker på 151km/t...

brattabo

Ser Broom har vært på langtur med X100. De syntes det ble mye lading...: https://www.tv2.no/broom/10102444/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA