Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kewet 2

Startet av Tencor, torsdag 25. oktober 2007, klokken 22:58

« forrige - neste »

bosonic

Har du bestemt deg for å bygge om til 60V eller vil du først forsøke å kjøre med 48V?'

Velger du "våte" blybatteri må du sjekke / fylle batterivann ca hver uke alt etter hvor mye du bruker bilen.
Kanskje du kan få batteriene levert med slangepakke for sentralfylling? Sjekk med leverandørene.

"Våte" traksjonært batterier gir deg best kost /nytte forhold og kan kjøpes av (blant annet) følgende aktører:
http://www.batteriimport.no/page/9973/  (gå inn på Rørplatebatteri)
http://www.alternativenergi.no/    fører US-Batteri som er mye brukt til konverterte elbiler i USA
http://www.usbattery.com/pages/usbhome.htm    Link til produsent

AGM batterier er å anbefale da en ikke behøver å etterfylle vann, men de er en god del dyrere.
http://www.batteriimport.no/page/9973/  (gå inn påAGM Batterier)
http://www.altitec.no/index.php?cPath=276_784   
http://www.gylling.no/concorde.htm   Concorde sitter i Buddy (PVX-1040T)
http://www.sonnak.com/index.cfm   Sønnak har egne avdelinger som steller med truckbatterier og lignende.(ta en telefon)

Car Controlleren i bilen måler temperaturen på batteriene, men jeg vet ikke om laderen i mod 2 har kompensering for temp.

Kupevarmeren i Kewet går på lampeolje og er en luftvarmer, pris finner du på siden deres:
http://www.kewet.com/   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Naturligvis var det 50mm, beklager skrivefeil.

Serie 1 og 2 har batterikasser som passer til de største lastebilbatteriene, dvs. 220 Ah.  Bredde 49 cm lengde 27 cm. Høyde kasse er 20-22 cm+ poler og kabler.
Originalt ble serie 1 levert med 175Ah rørplatebatterier fra Grindsted i Danmark. Biltema leverte batterier derfra lenge. Importør er Vestack i Sandefjord.  Disse rørplatebatteriene er av meget god kvalitet, og kan holde lenge. De har også en 6 voltblokk med samme kapasitet. Dersom rørplatebatterier kjøres hardt, vil de miste evnen til å avgi store strømmer, og indremotstand øker. Da må de dyputlades med jevne mellomrom for å holdes friske.
AGM er nok det som blir billigst på sikt, de er dyrere i innkjøp men er de eneste som holder i elbil over tid.
På Sølvreven har jeg flyttet bakre ramme i batterikassen under setet bakover for å få plass større batterier. Nå har jeg 72 volt nicad under setet, og bare 12v batteriet foran
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tencor

Ja ja. Da var det gjort :). Det ble ikke Kewet 2, men Kewet 5. Jeg overtok "Knerten" til Hans og Hugo i helgen. Fikk "godkjent" stempel av kona for handel, så nå er "Knerten" blitt vestlending av seg. Hadde en suksellfull tur frem og tilbake til jobb i dag, i morra er det kona sin tur til å prøve.

Takker alle igjen for tilbakemeldinger på mine spørsmål. Starter vel en ny tråd ettervert når jeg trenger nye råd om ditt og datt jeg ikke forstår  ;D


PS: "Knerten" står i fare for å bli døpt om til min barndomshelt "Gulars", men eventuelle navnevalg må nok tas opp i plenum, her er flere meninger i huset :D



Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA