Miev-ladekabel til Nissan

Startet av Nyzeta, torsdag 06. oktober 2011, klokken 20:44

« forrige - neste »

cra

Så flott, Rasmus.B!  :D  Her i landet sitter forbrukeren med bukta og begge endene, så dette var det eneste "riktige" av forhandleren. De kunne såklart sagt at "solgt er solgt", men nå har de valgt å framstå som forbrukerorienterte og får smilefjes i margen, heller enn å framstå som den store organisasjonen mot den lille mannen.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

keca

Jeg valgte å ikke kjøpe fra Danmark. Ettersom det ikke dreier seg om så mange kroner forskjell, vil jeg heller kjøpe i Norge.
Jeg vil først vurdere dette etter at jeg har fått bilen for å se om behovet er der.

Hvis noe skulle skje, om huset brenner eller batteritet dør, er det greit å ha alt helt iorden. Selv om man kun har skiftet støpsel.

Hvordan er det egentlig med garanti da man bruker denne kabelen. Kan Nissan se at det har blitt ladet med 16A?
Regner vel med at dette skal gå greit, men kanskje smart å forhøre seg med Nissan.

Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

BE

Nissan anbefaler at vi bruker fastmontert 16A installasjon, og prøver meget sterkt å selge en fastinnstallasjon i forbindelse med salg av bilen. Jeg kan ikke se at det skal være noen som helst grunn til å forhøre seg med Nissan om dette.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

SvenF

Citroën tar 6800 SEK för kabeln i Sverige. Vad kostar den i Norge?

Rasmus.B

I Norge koster kabelen fra Kr 6800,- til Kr 8235,-
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kjeldsen

Sitat fra: keca på mandag 02. januar 2012, klokken 22:43
Jeg valgte å ikke kjøpe fra Danmark. Ettersom det ikke dreier seg om så mange kroner forskjell, vil jeg heller kjøpe i Norge.
Jeg vil først vurdere dette etter at jeg har fått bilen for å se om behovet er der.

Hvis noe skulle skje, om huset brenner eller batteritet dør, er det greit å ha alt helt iorden. Selv om man kun har skiftet støpsel.

Hvordan er det egentlig med garanti da man bruker denne kabelen. Kan Nissan se at det har blitt ladet med 16A?
Regner vel med at dette skal gå greit, men kanskje smart å forhøre seg med Nissan.

Har hatt vår Leaf i ca 1 mnd nå og har aldri hatt behov for mer enn 10A, så jeg bruker kun "nød-laderen" som følger med. Denne står på sin faste plass i garasjen, er alltid tilkoblet strømnettet, så blir det ingen slitasje på kontakt. Bilen settes på lading om kvelden og er ladet til 80 eller 100% neste morgen alt etter eget valg. Tror de færreste har bruk for mer enn 10A hjemme. Men en reiselader på 16A kan sikkert være kjekt å ha for de med større dagsrekkevidde behov. I Stavangerområdet har vi 4 Chademo hurtigladere innenfor 30 km rekkevidde tilgjengelig hvis det kniper og flere kommer til i løpet av 2012. Gled deg til din nye Leaf. En drøm å kjøre. :-)
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Aspiranten

Behovet for 16A kommer spesielt frem hvis du skal til f.eks. Sirdalen for å fiske ørret, besøke DNT hyttene, stå i alpinanlegget. Ande steder som Røldal, Haugesund på shopping, Haukelifjell for Hardangervidda osv. er også gode behov for 16A kabel :) Tilogmed Bergen er fint innenfor rekkevidde på en dag med 16A kabel.

Vi er ihvertfall en veldig aktiv familie, så for oss blir hurtigladerede og 16A lading førsteprioritet fremover. Det blir mye lobby og press på lokalmiljøene for å utvide nettet  :)
Nissan Leaf

keca

Min rute er Minnesund-Oslo (70 km) lade på jobb og Oslo-Minnesund (70 km)
Har motorvei med 100 sone hele veien, vet at å ligge i 100 km/t trekker mye strøm.
Jeg har mulighet til å kjøre ca halve veien i 60-70-80 soner, noe jeg kanskje må gjøre på vinteren.

Ettersom jeg har hurtiglader i begge ender var planen at den uken jeg jobber natt skulle min samboer bruke den videre om morgenen Minnesund-Kongsvinger (70 km) lade og Kongsvinger-Minnesund (70 km)

Problemet er bare at hurtigladeren 500m unna der jeg bor er en Statoil stasjon og derfor helt uaktuell å benytte. Bilen får nemlig kun 1-3 timer lading fra jeg kommer hjem til hun skal bruke den.

Etterhvert kan det være vi prøver å få det til og derfor er iallefall 16A lader nødvendig.

Føler at min plan hadde fungert veldig greit hvis Statoil hadde hatt en mere kostnadsreel pris.

Er det noen som tror dette lar seg gjennomføre?

To dager i uken reiser jeg hjem etter tre timer, og ofte trenger ikke min samboer å dra like tidlig.
Så om det ikke blir hver dag hun kan kjøre elbil, så skal vi nok få det til ofte allikevel håper jeg.
Den "andre" uken da jeg trenger elbil på dagtid, sitter min samboer på med ei venninde (de bytter på å kjøre, derfor blir kjøreuka til min samboer den uken jeg jobber natt)

Så hvis jeg får dette til å fungere som jeg har tenkt, vil jeg årlig kjøre over 50 000 km med elbil, spare 24 000 i bompenger og selvfølgelig enda mere i drivstoffutgifter. Og man skal vel ikke glemme miljøet heller! Da trenger jeg ikke å ha så dårlig samvittighet for å kjøre en citroen c8 aut. innimellom som bruker en liter diesel per mil.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

flux

#83
Sitat fra: keca på onsdag 04. januar 2012, klokken 00:22
Min rute er Minnesund-Oslo (70 km) lade på jobb og Oslo-Minnesund (70 km)
Har motorvei med 100 sone hele veien, vet at å ligge i 100 km/t trekker mye strøm.
Jeg har mulighet til å kjøre ca halve veien i 60-70-80 soner, noe jeg kanskje må gjøre på vinteren.

Ettersom jeg har hurtiglader i begge ender var planen at den uken jeg jobber natt skulle min samboer bruke den videre om morgenen Minnesund-Kongsvinger (70 km) lade og Kongsvinger-Minnesund (70 km)

Problemet er bare at hurtigladeren 500m unna der jeg bor er en Statoil stasjon og derfor helt uaktuell å benytte. Bilen får nemlig kun 1-3 timer lading fra jeg kommer hjem til hun skal bruke den.

Etterhvert kan det være vi prøver å få det til og derfor er iallefall 16A lader nødvendig.

Føler at min plan hadde fungert veldig greit hvis Statoil hadde hatt en mere kostnadsreel pris.

Er det noen som tror dette lar seg gjennomføre?
Super plan!

Jeg tror dette bør gå dersom du kan lade bilen hjemme i minimum 3t på 16A, 1t blir for lite. 

Et alternativ kan være at dere på vei hjem "pumper" bilen litt opp på Staoil stasjonen i 10 min/29kr/8kw, før dere lader videre med 16A hjemme. De siste 20% går uansett saktere å lade på hurtiglader.

30kr er ikke ille for at din supre plan skal gå opp.

Alternativt kan du kjøpe din egen 10KW hurtiglader :
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/
Men da må du nok ut med over 50k :)





jkirkebo

Sitat fra: flux på onsdag 04. januar 2012, klokken 01:54
Jeg tror dette bør gå dersom du kan lade bilen hjemme i minimum 3t på 16A, 1t blir for lite. 

Sommerstid bør det gå fint med 1t, vinterstid bør det gå greit med 3t. Ihvertfall om hastigheten begrenses til 90 eller deromkring vinterstid. Kanskje Statoil gir kvantumsrabatt ?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: SvenF på mandag 02. januar 2012, klokken 23:19
Citroën tar 6800 SEK för kabeln i Sverige. Vad kostar den i Norge?

6800 SEK er 5900 NOK.

Du kan handle for 6000,- uten å gjøre noe ulovlig, så en tur til Sverige kan da bli lønnsomt. Særlig hvis alternativet er 8500 NOK som noen MMC forhandlere tar.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 04. januar 2012, klokken 09:26
6800 SEK er 5900 NOK.

Du kan handle for 6000,- uten å gjøre noe ulovlig, så en tur til Sverige kan da bli lønnsomt.

Du kan ta med varer inn i Norge for inntil 6000 NOK dersom du har overnattet i utlandet. For dagsturer er taket 3000 NOK.

Bare til info så ingen går i fella...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eirikw

Lurte på om noen kanskje er int i å bytte en 16a lader fra min imiev mot 10a lader?

bno


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA