e-tron Limited

Startet av Trond.m, fre 21. sep 2018, kl. 14:57

« forrige - neste »

JorEl

Jeg hadde gladelig gitt minst mulig 8) Litt synd om Etron blir dyrere fordi kundene i Norge bor i et høykostnadsland og derfor er "rikere"..Om alle tenker som Audi så er det ikke merkelig at vi er et høykostnadsland..
Kanskje Audi kan bli en favoritt for privatimport om Tyskland eller andre på som kontinentet ikke blir sett på som høykostnadsland?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Trond.m

OT, men ja, det er virkelig synd på oss som bor i et av verdens rikeste land, og som får kjøpe nye store elektriske luksusbiler med statlige subsidier som gjør de billigst i Europa.  :o

JorEl

Sitat fra: TM på lør 22. sep 2018, kl. 13:35
OT, men ja, det er virkelig synd på oss som bor i et av verdens rikeste land, og som får kjøpe nye store elektriske luksusbiler med statlige subsidier som gjør de billigst i Europa.  :o
Som Audi utnytter ved å legge på prisen..Jeg synes det er en uting at bilen skal koste ulikt i ulike land.
Folk tjener jo ulikt her i Norge også.
Men Audi må selfølgelig gjøre som de vil. Synes det er kjekt at noen synes det er greit :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Imagine

Denne varianten traff meg bra.

Trond.m

Sitat fra: Imagine på søn 23. sep 2018, kl. 12:11
Denne varianten traff meg bra.
Tror den treffer de fleste bra. Spent på prisen  ;)

Pingle

Vi har vel allerede slått fast at USA ligger langt under oss i elbilpriser, med 50- 60k ekstra for Edition one sml vår startpris.
At de andre bilene er "subsidiert mer" eller skattet mindre i USA og andre land er vel det som gjør at vi kjøper mer elbil enn dem.
Og personlig kommer jeg til å veie priser opp mot verdi for oss. Kjerringa vil si "må vi virkelig ha" for hver detalj. Jeg støtter minst mulig mtp pris.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Vegar Beider

Sitat fra: TM på fre 21. sep 2018, kl. 14:57
Er ikke mye å utsette på denne ferdig spesifiserte utgaven, bortsett fra at prisen trolig er skyhøyt over mitt budsjett. 21 toms hjul frister heller ikke på piggdekkslitte norske landeveier med grov asfalt og dype hjulspor.

Men for de som savnet HUD på Edition One og / eller misliker knallblå bil så burde denne utgaven være et godt alternativ.

Audi e-tron Limited

Limited vil kunne bestilles tilsvarende når det åpnes for bestilling

Mangler kameraspeil, er det mulig?

Trond.m

Pingle

Sitat fra: Vegar Beider på fre 28. sep 2018, kl. 15:39
Sitat fra: TM på fre 21. sep 2018, kl. 14:57
Er ikke mye å utsette på denne ferdig spesifiserte utgaven, bortsett fra at prisen trolig er skyhøyt over mitt budsjett. 21 toms hjul frister heller ikke på piggdekkslitte norske landeveier med grov asfalt og dype hjulspor.

Men for de som savnet HUD på Edition One og / eller misliker knallblå bil så burde denne utgaven være et godt alternativ.

Audi e-tron Limited

Limited vil kunne bestilles tilsvarende når det åpnes for bestilling

Det kan mange edition one også gjøre, på samme måte som mange Mercedeser manglet stjerne på 70/80-tallet [RØSK!]
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på fre 28. sep 2018, kl. 16:50

Det kan mange edition one også gjøre, på samme måte som mange Mercedeser manglet stjerne på 70/80-tallet [RØSK!]

Du tror seriøst folk kommer til å rappe speilene? Høres rart ut for meg.

Jeg mener uansett at Audi/Møller dummer seg ut hvis alt de kan tilby er følgende alternativer:

1) Babyblå - har kameraspeil, men mangler mye annet viktig utstyr
2) Grå eller sort, velutstyrt og dermed dyr, men mangler kanskje det aller mest vesentlige: verdensnyheten kameraspeil.

Jeg fatter ikke hva de tenker på, for meg virker dette som skivebom i markedet.
Er det noe jeg ikke ser? Da tenker jeg på hva folk her tror markedet generelt ønsker seg, de individuelle preferansene om det ene eller andre har ikke så stor nytteverdi i denne sammenheng.

Jeg prøver meg med en forklaring på hvordan de tenker posisjoneringen:
1) Grusomblå: Sikter seg inn på "first movers", de som bare skal ha den, og gjerne vil skille seg ut litt, vise at de er først.
2) Limited: De konservative som vil ha en bil som er mest mulig lik en helt vanlig, godt utstyrt Audi, uten at den er sær på noen som helst måte. Altså uten kameraspeil.

Blir ingen av disse for meg, men jeg hadde absolutt gått for Limited om den hadde kameraspeil. Uten dette er den 100% uaktuell.
Når får jeg bil da, tro? Blant de 500 første på listen.

ArTa

Sitat fra: Vegar Beider på ons 03. okt 2018, kl. 11:45

Jeg mener uansett at Audi/Møller dummer seg ut hvis alt de kan tilby er følgende alternativer:

2) Grå eller sort, velutstyrt og dermed dyr, men mangler kanskje det aller mest vesentlige: verdensnyheten kameraspeil.

Er det noe jeg ikke ser? Da tenker jeg på hva folk her tror markedet generelt ønsker seg, de individuelle preferansene om det ene eller andre har ikke så stor nytteverdi i denne sammenheng.

1) Grusomblå: Sikter seg inn på "first movers", de som bare skal ha den, og gjerne vil skille seg ut litt, vise at de er først.
2) Limited: De konservative som vil ha en bil som er mest mulig lik en helt vanlig, godt utstyrt Audi, uten at den er sær på noen som helst måte. Altså uten kameraspeil.

Blir ingen av disse for meg, men jeg hadde absolutt gått for Limited om den hadde kameraspeil. Uten dette er den 100% uaktuell.

Helt enig med deg, samme tanker her og. Har sjekket med forhandler om hvorfor "Kamera, HUD og normal farge" kombo ikke finnes, fikk beskjed at endelig ord ikke er sagt enda, så vi smøre med tålmodighet til alt info er på plass for Limited og first edition bilene.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Counterpointer

Vi har vært uenig før Vegar, men her støtter jeg dine synspunkter fullt ut

Thorden

Enig, her bommer de i Norge. Smurfeblå er det ikke mange som vil ha, men vi er på verdenstoppen i å digge high-tech. Så kameraspeil kommer til å slå an blant de utstyrsgale.

Kan hende de får solgt alle disse bilene med feil farge og feil utstyr etter hvert, men neppe til de som har stått lengst i reservasjonskø. De må smøre seg med tålmodighet og få sin bil skreddersydd. Det kommer sikkert til å ta et par måneder ekstra, så leveranse i februar/mars en gang?
Jeg er i samme situasjon, med nummer på 200-tallet. Blir skikkelig skuffet om jeg må vente så lenge på bil, bare fordi Audi ikke klarer å lage en lanseringsmodell som er interessant i markedet. Håpløst!

SurSnasen

Vet ikke helt om det er så veldig mye viktig utstyr som Edition One mangler. Jeg hadde jo selvsagt helst sett at den hadde "komplett" utstyrsliste, men så aller verst er den jo ikke. Fra Audis norske side (har fjernet helt åpenbare elementer):

Standardutstyr:
Adaptiv luftfjæring og quattro firehjulstrekk
MMI navigasjon plus med touch skjerm, Audi Sound System og DAB-radio
4-eikers multifunksjonsratt
Pre-sense front og basic som reduserer faren for kollisjon i gitte situasjoner
Audi active lane assist med sent styreinngrep
Ladesystem Compact
Forberedelse for trådløs lading
Audi Connect med plug-in SIM-kort, og nødanrop- og servicetjenestene
Oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen, som gjør kupéen raskere varm ved kaldstart av bilen
Elektrisk åpning/lukking av bagasjeromsluken
Automatisk avblendbart innvendig speil

Eksklusivt for Edition One (og her hadde jeg helst sett noe mer eksklusivt innhold):
Utvendig farge: Antiguablå metallic (fargen som er avbildet øverst på siden)
LED innstegslys med projeksjon av e-tron-logoen når døren åpnes
21-tommer aluminiumsfelger Edition One (265/45 R21)

Inneholdt i Edition One (men kan bestilles på andre modeller også):
Kontrastlakkering - nedre del av bilen har annen farge
Virtuelle utvendige speil
Sort skinn på øvre del av dashbordet

Ekstrautstyr i både Edition One og Limited:
Sportsseter foran i skinn Valcona
Matrix LED
Avtagbart tilhengerfeste
Panoramaglasstak
Akustikkglass sidevinduer som gir bedre støydemping fra utsiden
Ladeclip for feste av lader på for eksempel veggen hjemme
Setevarme foran og bak
Tyverisikre hjulbolter
Elektriske forseter, med minne på førersetet
Elektrisk korsryggstøtte på setene foran
Komfortmidtarmlene som gjør at du kan justere midtarmlenet i flere høyder
4-soners klimaanlegg med mulighet for klimaregulering også i baksetene
Oppbevarings- og bagasjeromspakke inkluderer blant annet festestropper og nett i bagasjerommet
Flerfarget Ambientebelysning gjør at du tilpasse det innvendige lyset etter dine ønsker
Bang & Olufsen premium sound system med 16 høyttalere
Audi Music Interface med tilkobling både foran og bak
Audi Smartphone Interface som støtter iOS
Skillenett i bagasjerommet for sikker transport av bagasje
Komfort førklimatisering gjør at både ratt, seter og kupéen kan forhåndsvarmes
Sideairbagger i baksetene
Audi Connect Key gjør at du kan tildele tilgang til bilen slik at de kan åpne / lukke bilen via mobiltelefonen. Kun for Android.
Omgivelseskamera Top View gjør at du ser bilen i fugleperspektiv
Assistentpakke tur inkluderer blant annet adaptiv cruise control
Virtual Cockpit plus gjør at du får flere innstillingsmuligheter i instrumentpanelet
Kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning
Bremsecalipere i e-tron-farge (oransje)

Det Edition One tilsynelatende mangler i forhold til Limited (hvor jeg har uthevet det jeg helst ser er på Edition One om jeg skulle velge å gå for den):
Utvendig farge: Mythossort metallic eller Tyfongrå metallic (bilder vil foreligge senere)
Hellakkering - samme farge på hele bilen
Dekordetaljer innvendig i grafittgrå
Assistentpakke by inneholder assistenter som er spesielt nyttige ved bykjøring
Head up display som projekterer blant annet navigasjon og hastighet i frontruten

Elektrisk innstilling av rattstammen
Servolukking av dørene
Ekstra mørke sideruter i bakdørene

LED-belysning i innstegslistene foran og bak
21" alufelg i 5-arms turbindesign, kontrastgrå, 265/45 R21
Dekktrykkontroll, direktemåling

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/audi-e-tron-lanseringsmodeller.html

Vegar Beider

Joda, enig i at Edition One ikke er helt feil utstyrt, det største problemet er nok mangel på HUD, og selvsagt farven. Mangel på mørke sideruter bak kan fikses med film. Assistentpakke by er ikke noe problem, den kan ikke ha det med kameraspeil. Den har vel det meste av denne pakken uansett i form av side assist og panoramakamera.

Begge mangler seteventilasjon.

Blir "a la carte" på meg også, og det skulle ikke forundre meg om majoriteten av de som står på reservasjonslisten velger det. Jeg kjenner mange som står på listen, ingen av dem kommer til å kjøpe noen av lanseringsversjonene. I den grad det sier noe.

Hovedproblemet er om dette medfører ekstra lang ventetid. Da får Audi mange sure reservasjonsholdere. Hvis det er et par uker går det vel greit, men mer enn en måned tror jeg blir skikkelig dårlig stemning!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA