Ladeboks type 2 uten kabel og lading

Startet av muse, tor 20. sep 2018, kl. 20:20

« forrige - neste »

muse

Har kjøpt meg en 7,4 kw ladeboks med type 2 uten kabel.
Står i manualen at ladekabel låser seg i laderen og slipper den først løs når bilen er oppladet.
Det står at om jeg ønsker å avbryte lading så må det gjøres i bilen.
Dette har jeg aldri gjørt før eller har hatt bruk for før så lurte på om noen vet hvordan en kan avbryte ladingen via bilen så en kan få frigjort selv om bilen ikke er fulladet.

jkirkebo

Sitat fra: sørlandet på tor 20. sep 2018, kl. 20:20
Står i manualen at ladekabel låser seg i laderen og slipper den først løs når bilen er oppladet.
Dette har jeg aldri gjørt før eller har hatt bruk for før så lurte på om noen vet hvordan en kan avbryte ladingen via bilen så en kan få frigjort selv om bilen ikke er fulladet.

Du trykker ned knappen på toppen av type 1 støpselet (det som settes i bilens ladeport).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vollis47

Sitat fra: jkirkebo på tor 20. sep 2018, kl. 22:20

Du trykker ned knappen på toppen av type 1 støpselet (det som settes i bilens ladeport).

Har aldri sett noen slik knapp på andre enn Teslas ladekabel. Er det så enkelt som det virker her, kan jo hvem som helst avbryte ladingen og stikke av med kabelen(?).
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på lør 22. sep 2018, kl. 16:42
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. sep 2018, kl. 22:20

Har aldri sett noen slik knapp på andre enn Teslas ladekabel. Er det så enkelt som det virker her, kan jo hvem som helst avbryte ladingen og stikke av med kabelen(?).

Alle type 1 støpsler har knapp. Se vedlegg under. Knappen både avbryter lading og løser ut støpselet. Noen elbiler har låsing av støpselet så det ikke kan tas ut uten å låse opp bilen først, men de fleste har ikke. Mange støpsler har, som på bildet, et hull under knappen som man kan tre en hengelås gjennom for å låse fast støpselet.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vollis47

Ufff, jeg var visst helt utafor når jeg ikke kunne huske den utløserknappen. Skulle ikke tro jeg hadde kjørt andre elbiler enn Tesla, som vi forøvrig bare har hatt i drøyt tre måneder. Jeg får skylde på alderen.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA