Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det blir dyrere å stå på Superladere når lading er ferdig

Startet av cra, torsdag 20. september 2018, klokken 10:47

« forrige - neste »

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tulle


cra

Er forsåvidt ikke uenig i det, men det oppleves litt drastisk med "trusler om bot" når man står på en ladestasjon der det (så vidt jeg vet) aldri har vært mer enn omtrent halvfullt. Historikk på ladeplassen burde ligge til grunn for hvor aggressiv varslingen er pr stasjon. Altså at ladestasjoner som ofte er fullbelagte kan være mer aggressive enn stasjoner der det bare er fullt belegg noen få dager i året. Men for all del; å redusere ladekøene er bra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tulle

Sitat fra: cra på torsdag 20. september 2018, klokken 11:09
Er forsåvidt ikke uenig i det, men det oppleves litt drastisk med "trusler om bot" når man står på en ladestasjon der det (så vidt jeg vet) aldri har vært mer enn omtrent halvfullt. Historikk på ladeplassen burde ligge til grunn for hvor aggressiv varslingen er pr stasjon. Altså at ladestasjoner som ofte er fullbelagte kan være mer aggressive enn stasjoner der det bare er fullt belegg noen få dager i året. Men for all del; å redusere ladekøene er bra. :)
Legg merke til at "boten" først kommer når to ting hender:
1. Bilen er fulladet
2. Superladerstasjonen er full eller nesten full.
Det blir nok neppe noen bot om det står 2 biler på en stasjon som har 16 ladere.

jlan

En tredje forutsetning er vel at kabelen er tilkoblet. Eller sjekkes bilens GPS posisjon?

I Arna ser jeg en tendens til at folk parkerer både Teslaer og andre biler på superladerplasser uten å lade. Grunnen tror jeg er at superladeren til tider har lavt belegg, og tar ganske mye av kjøpesenterets parkeringsplass, mens det kan være ganske fullt på andre plasser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tulle

Sitat fra: jlan på torsdag 20. september 2018, klokken 11:50
En tredje forutsetning er vel at kabelen er tilkoblet. Eller sjekkes bilens GPS posisjon?
Ja - kabel tilkoblet.

cra

Sitat fra: jlan på torsdag 20. september 2018, klokken 11:50
I Arna ser jeg en tendens til at folk parkerer både Teslaer og andre biler på superladerplasser uten å lade.

Det kvalifiserer til umiddelbart P-gebyr spør du meg.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: cra på fredag 21. september 2018, klokken 10:35
Det kvalifiserer til umiddelbart P-gebyr spør du meg.  >:(

Bare å klage til senterledelsen på Øyrane Torg det...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Sitat fra: cra på fredag 21. september 2018, klokken 10:35
Det kvalifiserer til umiddelbart P-gebyr spør du meg.  >:(
Det er allerede en viss anti-Tesla stemning fordi de tok en stor attraktiv del av den eksisterende parkeringsplassen. Det oppfattes nærmest som en Tesla VIP parkering.  Så kanskje lurt å ligge litt lavt mhp. en og annen korttidsparkering av ikke-Tesla biler, så lenge det er god plass.   Teslaer uten tilkoblet kabel (eller med kabelen bare "litt inni"), det kan vi vel løse "internt".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Sitat fra: jlan på fredag 21. september 2018, klokken 11:16
Det er allerede en viss anti-Tesla stemning fordi de tok en stor attraktiv del av den eksisterende parkeringsplassen.

Det er den delen av parkeringsplassen lengst vekke fra senteret. Tror Arna-folk røyker sokkene sine.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

El-boy

Sitat fra: jlan på fredag 21. september 2018, klokken 11:16
Sitat fra: cra på fredag 21. september 2018, klokken 10:35
Det kvalifiserer til umiddelbart P-gebyr spør du meg.  >:(
Det er allerede en viss anti-Tesla stemning fordi de tok en stor attraktiv del av den eksisterende parkeringsplassen. Det oppfattes nærmest som en Tesla VIP parkering.  Så kanskje lurt å ligge litt lavt mhp. en og annen korttidsparkering av ikke-Tesla biler, så lenge det er god plass.   Teslaer uten tilkoblet kabel (eller med kabelen bare "litt inni"), det kan vi vel løse "internt".
ser jeg en bil med kabelen litt inni skal jeg hjelpe den helt inn.

Klykken

Er folk virkelig så smålig og egoistisk at de "stjeler" lademulighetene til andre ved ha kabelen "litt inni" for å spare noen kroner på parkering??
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman


nie

Sitat fra: cra på torsdag 20. september 2018, klokken 11:09
Er forsåvidt ikke uenig i det, men det oppleves litt drastisk med "trusler om bot" når man står på en ladestasjon der det (så vidt jeg vet) aldri har vært mer enn omtrent halvfullt.
Ikke drastisk i det hele tatt.
Dette handler om å oppdra folket og motivere dem til å endre vaner for fremtiden når det store rushet med Model 3 kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA