Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

muggost

Er det mulig....
Kia Niro Electric kommer UTEN mulighet til å sjekke batteristatus eller starte/stoppe lading og klimaanlegg via mobilapp! Systemet kalles UVO, finnes allerede i Korea (og i bilene), det vil bare ikke bli bygget ut i Europa.

Dette er jo den suverent mest brukte funksjonen i Nissan Leafen min, og det er jo ganske gammeldags å lansere en ny elbil, uten disse funksjonene synes jeg.

Jeg har reservert en Kia Niro EV, men nå ble jeg ganske usikker på om jeg faktisk ønsker den. Bilen er samme størrelse som Leaf, koster 100.000 mer og tilbyr dårligere funksjonalitet? Kanskje det er bedre å vente enda litt til på LEaf 60KwH i stedet?

Hva tenker dere om dette? App-styring, nødvendig eller ikke?

Jarv!s

Hei.
Jeg er forsåvidt enig her, jeg bruker også ofte app i forhold til min BMW i3, for å sjekke status på lading mm.
Mest brukte funksjonen er om vinteren, der jeg skrur på varme før jeg kommer til bilen.

Egentlig synd hvis dette er tilfellet for Kia Niro..
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

navyelsen

Niro er vel noe stoerre enn Leaf? Ihvertfall innvendig?
Og den koster ihvertfall ikke 100.000 mer enn leaf!!! En fullspekket Leaf Tekna koster 317.000. Niro er gjettet paa +/- 350.000?
Samtidig gir Niro mye bedre rekkevidde, samt temperaturstyring paa batteriet som er en stor fordel.
Og kanskje mulighet for hengerfeste...?

Alt taler til fordel Niro. Kanskje Leaf60 kan bli et alternativ, men den blir neppe my billigere enn Niro.
Har aldri hatt app paa noen av bilene mine, og skal nok fint klare meg uten :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

muggost

Nei for de som ikke har behov for app styring så er jo ikke dette noe problem :) Men jeg for eksempel, jobber uregelmessig turnus med vakter som begynner fra kl 0530 til 1530, uten garasje. Det er snart 6 år siden jeg stod ute kl 0445 for å skrape is av bilen og jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden!

Når det gjelder prisen, så kan du ikke sammenlikne en fullspekket leaf med en «null»spekket Kia. Den fullspekkede Kiaen kommer ikke til å koste 350.000. Forhandler antydet 370-380 tusen, og da snakker vi om den billigste modellen. Prisen blir uansett bare spekulering frem til Kia gjør dem offentlige, så la ikke denne tråden bli en diskusjon om pris, det har vi egne tråder til :)

Limodriver

Pris er kun spekulasjoner så langt. Imidlertid er det rimelig å anta at Kia ikke priser bilen langt over verken Leaf eller Kona. Dersom rekkevidde er et element i vurderingen kan en utelukke ineffektive Leaf uten temperaturstyring/kontroll av batteriene. Niro kommer høyst sannsynlig kun i fullutstyrs utgave i Norge og har antageligvis mer utstyr enn en fullspekket Leaf.

Det er ikke noe problem å forvarme bilen dersom du vet når du skal kjøre. Etter det jeg forstår kan dette forhåndsprogrammeres i bilen slik at den er varm til avreisetidspunktet.

geear

At dette er en kalddusj er vel å ta i? Det har vel vært kjent siden dag 1? Soul, Ioniq og Kona har jo heller ikke.

Det er elendig ja, men kalddusj kan det vel ikke være når det er velkjent.

Kommer garantert til å savne det selv. Bruker app på begge bilene vår som regel flere ganger daglig. Sjekke/starte/stoppe lading, under hurtiglading, sjekke at bilen er låst, sjekke hvor bilen er (om madammen er på vei fra jobb f.eks., i stedet for å ringe), og starte klima. På Teslaen bruker jeg det også ofte til å låse opp og gjerne også til å kjøre hvis jeg bare skal flytte den litt.

muggost

For meg var det ikke kjent før i går, så det ble hvertfall en kalddusj for meg :)

Når man jobber uregelmessig turnus er det ikke alltid man vet når man jobber, og noen ganger endrer planene seg. Hvis jeg da må ut i bilen for å skru på uret, da tenker jeg at Nissan vinner kampen, selv med mer ventetid.

Jeg beholder nå reservasjonsnummeret så får vi se når forhandlerne får biler i butikkene. Må nesten få testet ut før avgjørelsen faller :)

AppleKnocker

Hvis det er samme som Soul/Ioniq så er det kun via timer inne i bilen OG bilen må være tilkoblet lader.
Kravet om tilkobling burde de kunne fikse enkelt.

Ellers enig i at APP er en stor mangel. Men det er nok ikke showstopper for min del hvis totalpakka ellers er god nok.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. september 2018, klokken 13:38
Hvis det er samme som Soul/Ioniq så er det kun via timer inne i bilen OG bilen må være tilkoblet lader.
Kravet om tilkobling burde de kunne fikse enkelt.
hva..utrolig tåpelig at man må åpne døren på en nediset bil for å få startet oppvarming hvis ikke bilen er tilkoblet strøm og timeregistrering ikke er stilt inn på forhånd. Med 64 kWh batteri er det en helt unødvendig begrensning at bile er tilkoblet. De kunne bare hatt en sjekk på ladenivået og startet forvarming hvis SOC hav over enn viss % (eksempelvis 30 %).

geear

Det funker fint på e-Golf med 21kWh tilgjengelig også, det handler ikke om batteristørrelse, men om vilje.

muggost


hva..utrolig tåpelig
[/quote]

My point exactly!
Dette bør tas opp med Kia...

Mr Oizo

Dette er svært gammelt nytt og viser bare at du ikke har fulgt med.
Kona er akkurat samme og det hindrer ikke folk fra å gi 100 tusen over listepris på den bilen. App kan umulig være så viktig som enkelte påstår, nesten liv og død for noen. For mange vil jeg påstå det er mer en gimmick, og jeg har app selv på min bil, ville nok ikke savnet det så mange ganger per år.

navyelsen

En god kjenning med e-golf var veldig ivrig med app og styring da bilen var ny og det var gratis bruk i ett aar.
Men grensesnittet til VW var saa fullt av bugs og feil, og etter gjentatte klager ble han lei hele appen. Saa da foerste aaret var over, og VW skulle ha betalt for appen slutten han aa bruke den. Var rett og slett ikke verdt pengene.

Saa tviler paa at App er saa viktig som enkelte skal ha det til. Sikkert kjekt aa ha, men paa ingen maate en dealbreaker...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

hELgenen

Sitat fra: navyelsen på torsdag 20. september 2018, klokken 16:26
En god kjenning med e-golf var veldig ivrig med app og styring da bilen var ny og det var gratis bruk i ett aar.
Men grensesnittet til VW var saa fullt av bugs og feil, og etter gjentatte klager ble han lei hele appen. Saa da foerste aaret var over, og VW skulle ha betalt for appen slutten han aa bruke den. Var rett og slett ikke verdt pengene.

Saa tviler paa at App er saa viktig som enkelte skal ha det til. Sikkert kjekt aa ha, men paa ingen maate en dealbreaker...

Skjønner jo veldig godt at en app full av feil og mangler ikke er noe tap. Men en skikkelig app som virker,feks den jeg har på min i3,er jo verdt litt

Goggen123

Jammen herregud da folkens, må da gå an å akseptere at trådstarter synes app er viktig! Går det virkelig an å "tvile på at app er så viktig som enkelte skal ha det til"? Hver sine behov...hva med alle tilhengerfeste-fanatikere, kunne ikke brydd meg mindre om hengerfeste, men jeg går da ikke inn på tråder om det for å flagge mitt syn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA