Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felgdimensjoner

Startet av Glan, mandag 17. september 2018, klokken 08:25

« forrige - neste »

jj44nn

Sitat fra: trykkertor på torsdag 31. januar 2019, klokken 07:43
Har du kjøpt vinterhjul hos forhandler blir bil levert på vinterhjul, med sommerhjul i bagasjerommet.

Har du kjøpt vinterhjul fra annet sted, så:
1. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de ordner det for deg kvitt og fritt = god service.
2. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de ordner det for deg, men vil ha 500,- for hjulskift = tja....
3. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de er skeptisk, men kan hjelpe deg for en god slum penger = buhu!
4. Du kommer med vinterhjulene, de vil ikke ha noe med de å gjøre i det hele tatt = du skifter på en parkeringsplass i nærheten, eller lister deg forsiktig hjem på sommerhjul, alt etter føre og avstand.

Uorginale vinterhjul tenkte jeg på, forhandler skal ha 750kr for montering av vinterhjul som ikke er kjøpt hos de.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

trykkertor

Da faller du inn mellom punkt 2 og 3 i min liste.

Helix

For min del så har jeg kjøpt dekk og felg fra nettbutikk og orginale TMPS sensorer fra BOS. Sensorene koster 2400,- uten moms dersom du bestiller dem sammen med bilen og får dem inn i kontrakten. Prisen på sensorer uten moms hos BOS er mye det samme som for uoriginale sensorer fra dekkbutikker med moms. Fordelen med å kjøpe fra BOS er at du da bare får et sted å forholde deg til om sensorene skulle feile eller trenger programmering el. Prisen for å montere sensorer og sette dekkene på felgene var 696,-. Jeg fikk en avtale om å levere dekk og felg til dekkhotellet til BOS i forkant av at bilen kommer til forhandler. De vil da montere dekk og felg og lagre dem til bilen ankommer. Jeg antar at de legger om fra sommer til vinterdekk før utlevering ;D

trykkertor

Sensorer fra annen butikk koster 400x4 = 1.600,- inklusive moms.

Helix

Sitat fra: trykkertor på fredag 01. februar 2019, klokken 11:27
Sensorer fra annen butikk koster 400x4 = 1.600,- inklusive moms.

Jeg sjekket med 2 dekkforhandlere, dekk1 og en annen og begge priset sensorer til 2400,-. Man kan sikkert kjøpe sensorer mye billigere fra Ebay eller andre, men det er jo en fordel at de fungerer.

trykkertor

Både DekkSjekk Askim og andre forhandlere har gode universalsensorer fra Schrader og andre til de 400,-

Schrader er et renomert merke med god kvalitet.
For alt vi vet er KIA sine re-branded eller hele like Schrader.

ProsjektX

Er forresten Continental som er produsent for TPMS som Hyundai og Kia bruker for Ioniq, Kona, Niro, etc. Typenr 52933-D4100.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Zuexi

Hva slags sommerdekk kommer bilen med?

Limodriver

I barnlig glede kan jeg fortelle at jeg fikk min eNiro levert med favorittdekkmerket mitt Michelin sommerdekk. Vinter fikk jeg Nokian som jeg tror leveres på Kia alufelger som kjøpes gjennom Kia importøren.


Jeg ble tilsvarende e barnlig sutrete da jeg fikk Kona utstyrt med Nexen.

Jeg håper Michelin er mindre glatte enn Nexen.

Zuexi



Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 21:05
I barnlig glede kan jeg fortelle at jeg fikk min eNiro levert med favorittdekkmerket mitt Michelin sommerdekk.

Antar da Michelin Primacy.
I såfall Primacy 3 eller 4?

Limodriver

Primacy 3.

En annen fordel i forhold til Kona er at originalfelgene ikke har plastdekeslene som Kona har. Jeg forestiller meg at plasdekslene etter hvert blir stygge, løsner eller sprekker osv. Felger i hel alu vet vi holder en god stund.

Kårepåsporet

Sitat fra: ProsjektX på fredag 01. februar 2019, klokken 22:09
Er forresten Continental som er produsent for TPMS som Hyundai og Kia bruker for Ioniq, Kona, Niro, etc. Typenr 52933-D4100.

Her kan en feks kjøpe de. Rabatten varierer fra dag til dag så det lønner seg å følge med.
Ellers ser dette ut til å være OEM nummer så en kan søke på nett, feks AliExpress, 25-30$.

https://m.autodoc.co.no/reservedeler/oem/52933d4100

Bfs

Hva slags vinterdekk tenker dere å velge til E-niro? Jeg står mellom Sava Eskimo Ice (dekksjekk - 10990), Continental Viking Contact 7 (dekksjekk - 12990) eller Nereus (Megahjul - 11645). Alle med ph turbin felger.

Ut i fra hva jeg har lest på forumet og i tester virker det som at CVC7 er best allround, men støyer mer, Sava er litt dårligere allround men merstillegående, mens Nereus har høyere rullemotstand?


Limodriver

Jeg fikk min levert med Nokian, de fungerer veldig godt på bilen.

Sava og Nereus har jeg ikke erfaring med. Continental er jeg ikke spesielt glad i da jeg har hatt problemer med ufunderte både sommer og vinterdekk. Vinterdekkene til Continental opplever jeg å være mindre slitesterke enn andre vinterdekk av tilsvarende kvalitet.

Dersom jeg skulle kjøpt etter eget valg ville jeg kjøpt Good Year, Dunlop elller Michelin. Jeg har aldri opplevd et dårlig Michelin dekk. God Year og Dunlop gjør det stort sett veldig bra på tester, men er kneppet lavere priset enn Conti, Micheli, Nokian sov.

Hansakaasa

Jeg har gått for Sava Eskimo Ice. Det er jo samme som eldre Good Year. og det skal være ganske bra. Visstnok mer enn bra nok til å forsvare besparelsen på 2000kr  :D :D
2015 VW eUP! High Silver
2019 Kia eNiro First Edition SnowWhitePearl
2017 Hyundai Ioniq Phantom Black - Solgt
2019 Kia eNiro First Edition Moss Grey -Solgt
2019 Kia Soul Exclusive ClearWhite- solgt
2018 Hyundai Ioniq Teknikk Skinn MarinaBlue - Solgt
2015 Nissan 24Leaf Tekna Hvit - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA