Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viktig prosedyre for skifte/frakobling av 12v batteri

Startet av Citroel, søndag 16. september 2018, klokken 03:27

« forrige - neste »

Citroel

Vil bare opplyse om at det i service manualen er en oppskrift på dette. Det er tydeligvis viktig at DCDC-omformeren ikke forsyner batteriet med strøm akkurat når man kobler fra.

Her er for 2014-modellen, trolig likt for andre årganger.

Precaution for Removing 12V Battery INFOID:0000000010119470
1. Check that EVSE is not connected.
NOTE:
If EVSE is connected, the air conditioning system may be automatically activated by the timer A/C function.
2. Turn the power switch OFF → ON → OFF. Get out of the vehicle. Close all doors (including back door).
3. Check that the charge status indicator lamp does not blink and wait for 5 minutes or more.
NOTE:
If the battery is removed within 5 minutes after the power switch is turned OFF, plural DTCs may be
detected.
4. Remove 12V battery within 1 hour after turning the power switch OFF → ON → OFF.
NOTE:
• The 12V battery automatic charge control may start automatically even when the power switch is in
OFF state.
• Once the power switch is turned ON → OFF, the 12V battery automatic charge control does not start for
approximately 1 hour.
CAUTION:
• After all doors (including back door) are closed, if a door (including back door) is opened before
battery terminals are disconnected, start over from Step 1.
• After turning the power switch OFF, if "Remote A/C" is activated by user operation, stop the air
conditioner and start over from Step 1.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Powerflux

Jeg koblet nytt og gammelt batteri i parallell slik at bilen aldri oppfattet at 12V var frakoblet!
Med polene koblet til det nye batteriet ble så det gamle koblet fra.
Ingen feilmeldinger og alt fungerer perfekt :+1:

Skal dog nevnes at jeg ikke hadde feil på det gamle 12V batteriet men tenkte at etter 5-1/2 år så kan det være greit å bytte før feil oppstår!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA