Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Negative ting ved Nissan Leaf

Startet av daggad, tirsdag 04. oktober 2011, klokken 10:51

« forrige - neste »

el-snorre

Det jeg mener, er at det er mer vedrifullt å vite hva de norske neggative erfaringene er fra erfarne elbilister, enn hva som menes i utlandet. Bilen er tross alt litt anderledes spekket og kjører under andre værforbehold. Samt at man må ha perspektivet på det man kritiserer, (eks GPS skjermen) i forhold til andre biler. :D

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

RuneW

Sitat fra: el-snorre på torsdag 06. oktober 2011, klokken 15:59
Det jeg mener, er at det er mer vedrifullt å vite hva de norske neggative erfaringene er fra erfarne elbilister, enn hva som menes i utlandet.

Ja, sikkert når det gjelder lade- og rekkevidde-problematikk. Det er imidlertid masse spesielt med Leafen som man overhodet ikke trenger å være erfaren elbilist for å kunne ytre seg om...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

snurre100

2020 Kia E-Niro

ducktolate

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2011, klokken 10:44
Lading!

Et stort problem på Leaf'en.

Den kjører supert de første milene, men stakkers den som så trenger å fylle på for en ny strekkning. At den på toppen av det hele leveres med en 10A ladeledning gjør bare vondt værre.





Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?

daggad

SitatLading!

Et stort problem på Leaf'en.
Hva mener du Elektrolux, er ikke 3,3kw/t normal fart ?
Er dette tregere enn iMiev & co, Think, osv ?
Jeg vet det er 10A kabel, men jeg skjønner jo det også når så mange kontakter rundtomkring bare er 10A.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: snurre100 på torsdag 06. oktober 2011, klokken 22:15
Dette er vel en ganske objektiv reportasje.http://www.abcnyheter.no/motor/111006/elbilen-som-danker-ut-konkurrentene

Trist å se at kjøreegenskapene får så mye pepper i omtalen. Jeg har jo tidligere lest at den var fast i fisken og svært så sportslig av seg i svingene.

Hvis denne omtalen stemmer så blir nok Leafen byttet ut med Volvo C30 electric relativt raskt hvis den er bedre å kjøre. For min del er kjørefølelse viktig, all den tid jeg er vant med premiumbiler ala BMW og Audi...
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: ducktolate på lørdag 08. oktober 2011, klokken 13:41
Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?

Som nevnt tidligere her, du kan sende inn ladekabelen til evseupgrade.com for oppgradering til 16A. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt. Evt. kan man kjøpe en ferdig oppgradert 16A-kabel fra de, eller en iMiEV-kabel fra Mitsubishi-forhandler.

Ladekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: ducktolate på lørdag 08. oktober 2011, klokken 13:41

Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?

Dersom du har 9 mil til jobben har du brukt ca 13 kWh, dette erstatter du med snaut 6 timer lading.
Dersom du starter hjemmefra med fulladet bil trenger du kanskje å lade 1-3 timer før du kjører hjem. Er det så ille da

Husk at det ikke er batterikapasitenten som bestemmer hvor lenge du må lade, men hvor langt du har kjørt siden siste lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#24
Sitat fra: daggad på lørdag 08. oktober 2011, klokken 14:17
SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?

Det kunne de nok, men det bryter litt med filosofien bak denne standarden. Derfor vil nok ikke bilfabrikkene være de første til å lage noe slikt å levere med bilen selv om det nettop er en slik kabel jeg ville ønske meg.

Etter hvert som antallet biler øker, vil det nok komme slike produkter fra uavhengige leverandører.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. oktober 2011, klokken 15:38
Dersom du har 9 mil til jobben har du brukt ca 13 kWh, dette erstatter du med snaut 6 timer lading.
Dersom du starter hjemmefra med fulladet bil trenger du kanskje å lade 1-3 timer før du kjører hjem. Er det så ille da

Husk at det ikke er batterikapasitenten som bestemmer hvor lenge du må lade, men hvor langt du har kjørt siden siste lading.

Vinterstid med -15 grader og nysnø på veien vil nok kreve noe mer enn 13kWh på 90km. Ved 13kWh forbrukt er det ca. 8kWh tilgjengelig i batteriet (21kWh utnyttbart) så ved 10A lading (med 85% effektivitet) må det lades i minst 3 timer, men da helt uten margin.

8 timers lading (normal arbeidsdag) gir ca. 15kWh inn på batteriet ved 10A lading, legg til de 21kWh originalt så ender man på 36kWh. Det er 18kWh hver vei (uten margin), og det kan nok bli noe snaut midtvinters. Personlig ville jeg nok hatt de 3 siste kWh (fra 18 til 21) som ekstra margin.

Personlig hadde jeg nok montert ett 16A ladepunkt hjemme og sendt inn kabelen for oppgradering til 16A. Akkurat som jeg planlegger å gjøre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på lørdag 08. oktober 2011, klokken 14:17
SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?

SPX PowerXpress har denne funksjonaliteten. Mulighet til å velge ihvertfall 16,20,24 og 32A. Men det er ukjent om den virker på norsk IT-nett. Pris $749 + frakt.

10A ladekabel følger jo med bilen, så vil man ha begge mulighetene er det bare å bestille en tilsvarende Nissan 16A ladekabel fra evseupgrade.com og merke dem med hhv. 10A og 16A. Pris $837 + frakt (typisk ca. $50-60).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. oktober 2011, klokken 15:46

Personlig hadde jeg nok montert ett 16A ladepunkt hjemme og sendt inn kabelen for oppgradering til 16A. Akkurat som jeg planlegger å gjøre ;)

Det ville jeg også gjordt om jeg hadde 9 mil til jobben, påenget var egentlig at ducktolate på ingen måte trenger å jobbe 12 timers dag for å komme hjem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ducktolate

Det var godt å høre. Ingen liker vel å være mer enn nødvendig på jobb..

Skal se hva evse uppgrade har å tilby. Takk uansett for fyldig informasjon.

daggad

SitatIngen liker vel å være mer enn nødvendig på jobb..

Nei men sjefene setter pris på det..
Jeg har en 16A kontakt på jobb, og skal få laget en 16 eller 32 hjemme. Burde være enkelt da jeg har en egen 10A kurs på en utekontakt nå. Og denne kontakten er ikke lenger enn 50 cm fra punktet.
Men det hadde muligens vært greit å ha en 10A som nødkabel i bilen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA