Defekt Junctionbox, kostet 19.000kr, hvordan å bevise det?

Startet av Paris Chronakis, tir 11. sep 2018, kl. 16:57

« forrige - neste »

Paris Chronakis

Jeg hadde skrivet tidligere her om feilen min bil fikk i forrige år. 2011 LEAF importert fra Belgia.
Junctionbox til batteripakket ble ryk etter at jeg startet bilens varme gjennom app i mobilen, samtidig var det alt for kaldt ute og bilen var ikke tilkoblet til ladekabelen. Noe biler hadde den junctionboxen ryk mens andre hadde DC-DC inverter å bli skadet. Eg ble forvirret i min sak at det var DC-DC inverter, endelig var det Junctionboxen (eg tror dette er Varmeapparateter) som ble erstattet

Sånn som dere har anbefalt meg, detter er en KJENT sak hos dere (elbilforening) som en programmvareoppdateringskapanje fikser denne feil. Bilen ble solgt til meg fra bilforhandler uten den oppdatering og derfor dere foreslo meg til å klage til Forbrukkerådet.

Etter mye dialog i forbrukkerådet, sier administrasjon i Bergen at den oppdateringen som bilen min ikke fikk, har ingenting å gjøre med junctionbox som ble ryk.
Dette høres litt mistenkelig til meg pga. den samme person (sjeff til en av de 2 offisielle Nissanforhandlene i Bergen) fortalt meg at han (eller Nissan) VET IKKE hva disse oppdateringere oppdaterer til bilen.

Jeg har lastet ned alle bulletins fra her https://x.nissanhelp.com/forums/Knowledgebase/links/693/ som beviser hva disse oppdateringerer gjør men uheldigvis ingen av de nevner denne feil eg fikk og dere sier at er kjent

Jeg trenger råd om hvordan å bevege meg og bevise at oppdateringen skulle hindre feilen eg fikk til junctionbox å skje.

PS. beklager for min dårlig norsk

Trekkoppbil

Er det PTC-varmeren som måtte byttes?

https://youtu.be/CBB2DP7CV2I
Hvis jeg har forstått det rett, så var det en risk for at den kunne ryke, og at den kunne dra med seg en sikring i DC/DC-konverteren. Det er litt vanskelig å bytte sikringen, så den gangen det var vanlig med garanti på bilene, så bytta man gjerne hele DC-boksen hvis sikringen røyk.

Det har tidligere vært en tråd her med det samme spørsmålet om reklamasjonsrett.

TorC

Dette er ekstremt vanskelig å bevise.

Du må først bevise at SW-oppdateringen fikset problemet med junction boxer/DC-DC/PTC som gikk istykker.

Deretter må du bevise at det er dette som er årsaken i din sak.

Deretter må du bevise at selger visste eller burde ha visst om oppdateringen, eller har et objektivt ansvar. ELLER bevise at selger har gitt deg feil opplysninger om at oppdateringen var blitt gjort.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Paris Chronakis

Eg kan bevise alt og sånn har saken gått så lenge hvis jeg bare beviser at denne oppdstering fikser problemet. Det er dere som fikk meg å tro at en SW fikser problemet. Det var en del personner her som sa at de visste at SW fikser problemen. Eg må ha bevis av dette. Hvordan trodde dere at dette feilen ble fikset med SWoppdstering? Sa Nissan det til dere?

Paris Chronakis

Jeg har funnet litt spennende informasjon idag. I bulletin NTB12-014 kan du finne informasjon til reprogrammering av VCM. Jeg lurer på om denne reprogrammering av VCM kunne gi en andre behandling til PTC varmeapparaten?

REASON FOR CAMPAIGN
Nissan continually improves product performance through ongoing enhancements. Based
on the production date of your LEAF vehicle, Nissan would like to offer a complimentary
update of the vehicle software. Nissan has added an additional driver convenience alert
designed to notify the driver if their door is opened while the vehicle is still in the "ON" or
"READY" mode and the shift selector is not in "P".
In addition, Nissan has improved the accuracy of the distance to empty estimate when
using a smart phone or other internet device through CARWINGS. The software update
also includes various enhancements to, among other things, CARWINGS connectivity,
information displays, HVAC operation, and diagnostic systems.

Det er mange ting som de oppdateres, eg mistenker at det er dette oppdatering som søker jeg på men det beskrives ikke helt akkuratt om noe endringer til PTC Junctionboxen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA