Vegan vs skinn vs delskinn. Erfaringer

Startet av Gæsjan, tirsdag 11. september 2018, klokken 06:56

« forrige - neste »

Gæsjan

Sort vegan skinn har vært på markedet i over et år nå og sommeren har vært varm. Hva er erfaringene for de av dere som har hatt to eller tre av disse variantene mtp.

1) Klamhet
2) Holdbarhet
3) Rens/vask av setene
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

oyvind86

Hadde skinn på 2015 modell. Passasjer sete byttet de grunnet stygt skinn. Førersete ble også stygt, men dette ble aldri byttet. Altså dårlig holdbarhet. Klamhet ok uten full setevarme i flere timer. Vasket med engangs kluter til skinnseter.

Fikk ny 2018 med vegan og disse virker mye mer robuste og solide så tror man slipper taxi seter etter 2 år. Ikke følt noe særlig klamhet. Rens/vask med engangs kluter.

KennethR

Jeg har hatt min Model S siden Mai i år og har kjørt 15.000km til nå, og hadde blandt annet en tur til Lofoten i sommer med mange sittende timer i strekk. Hverken jeg eller min samboer har kjent noe til at setene er klamme, tross den varme sommeren vi har hatt. Jeg har Premium skinnsetene i krem farge.

Som ivrig bilpleieenthusiast, så kan jeg komme med en liten opplysning utenom det du spør om. Vegan skinn er mye mer utsatt for missfarging fra for eksempel jeans, enn det skinn er. Det er også verre å rense bort missfargingen på vegan skinn enn hva det er på ekte skinn. Derfor er det viktig å sette inn setene med en forsegling. Spesielt om de har en lys farge. Dette gjør man meget enkelt selv med for eksempel dette settet: https://storefot.no/produkt/colourlock-125ml-care-kit-m-borste/

Hdloop

Klykken

Ja, det er gode greier dette også. Viktigste er at man vasker vekk dritt, og støvsuger vekk sand. Sand risper opp og ødelegger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

KennethR

Sitat fra: Hdloop på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:47
Sitat fra: KennethR på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:42
Dette gjør man meget enkelt selv med for eksempel dette settet: https://storefot.no/produkt/colourlock-125ml-care-kit-m-borste/

Flott info - tror du f.eks dette settet gjør samme nytten: https://www.swissvax.no/products/leather-care-kit-forte
Har det nemlig fra tidligere :-)

Nja, delvis. Swissvax er gode produkter. Akkurat skinnrensen og muligens de øvrige skinnproduktene vet jeg det er colourlock som produserer for de. For å begynne med rensen, så er dette "forte" utgaven. Altså den sterke som jeg tro inneholder litt løsemidler for å fjerne missfarging. Den er sjeldent brukt da de fleste klarer seg med vanlig leather cleaner.

For det andre, så følger det med en leather milk. Denne har kun skinnet behov for når det er 3-5 år gammelt. Hvis du bruker den noe før dette, så tror jeg ikke det er mye som klarer å i det heletatt trekke inn i skinnet. Har du derimot en eldre bil så kan denne være fin å bruke for å myke opp ekte skinn. Likevel vil det ikke være behov for en slik på noe som ikke er ekte skinn.

Det viktigste er å beskytte skinnet så møkk og vann preller av, og missfarging ikke oppstår. Her kan man bruke for eksempel bruke Swissvax Leather Glaze, Gyeon Leather Coat, Colourlock Leather Shield osv. Jeg syntes bare Colourlock settet er svært enkel i bruk, og er mye for pengene.  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA