Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurra, jeg er fossil igjen :)

Startet av Charlie, mandag 10. september 2018, klokken 19:45

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:40Har en tur jeg kjører ofte, og der jeg passerer 400 Wh/km i forbruk vinterstid. Strekningen er på 50 km og starter ved havnivå og ender opp ved ca. 1000 moh. Med litt frisk kjøring og -27 grader på toppen klarte jeg å bruke ca 430Wh/km. Startet med forvarmet bil, så kunne nok klart ennå høyere forbruk om det var målet. På sommer ligger jeg stort sett på ca 370-380 Wh/km på samme turen, så ca 15% ekstra forbruk på vinteren.
Å kalle det forbruk blir litt feil. Du veksler ca 7 kWh med kjemisk energi over i potensiell energi, men energien er ikke forbrukt. Du får den igjen på veien ned. Selv med 430 Wh/km oppgitt er du da egentlig nede på et forbruk på 290 Wh/km. Høyt, men ikke ekstremt høyt.

På turer over 200 km på vinteren har jeg aldri sett over ca 270 Wh/km. Jeg kjørte f.eks Bergen - Kongsberg i januar i år, i elendig vær, og fikk 250 Wh/km i snitt. Med henger kan jeg så klart få til mye høyere tall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: THE på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:40
Har en tur jeg kjører ofte, og der jeg passerer 400 Wh/km i forbruk vinterstid. Strekningen er på 50 km og starter ved havnivå og ender opp ved ca. 1000 moh. Med litt frisk kjøring og -27 grader på toppen klarte jeg å bruke ca 430Wh/km. Startet med forvarmet bil, så kunne nok klart ennå høyere forbruk om det var målet. På sommer ligger jeg stort sett på ca 370-380 Wh/km på samme turen, så ca 15% ekstra forbruk på vinteren.
Men da har du fortsatt 75-80% igjen av batteriet på en X100, og skal jobbe godt for å finne et sted der en klarer å opprettholde forbruk over 400Wh/km til batteriet er tomt...

THE

@gr, ja det er få steder med 5000 m høydeforskjell å teste dette på ja.

Årsaken til at jeg skrev det slik jeg gjorde var påstanden fra trådstarter om halvering av rekkevidde på vinter sammenlignet med sommer, og at noen påpekte at man da må over 400 Wh/km i forbruk. For egen del ser jeg at 400+ Wh/km er umulig å oppnå på vinteren hvis samme tur har et sommerforbruk på 200 Wh/km. Av egen erfaring må jeg kjøre en relativt kort distanse med mye stigning, eller hekte på campingvogn, for å komme over 400 Wh/km, men forbruket sommer og vinter på en gitt strekning vil være relativt likt når forutsetningene for turen er like.

Selvfølgelig vil småkjøring på vinter, spesielt med range mode av, gi mye høyere forbruk enn småkjøring på sommer, men da har man som oftest mulighet for treglading mellom turene, og det har dermed ikke så mye å si om man nesten halverer rekkevidden på en full oppladning. Og hvis rekkevidden ved slik småkjøring er viktig, så kan man jo alltids slå på range mode for å redusere energimengden som går til oppvarming av batteripakken.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Charlie

Startinnlegget var ikke ment for å provosere Teslamenigheten, jeg har jo selv vært en del av dere. Samtidig er jeg nesten rørt til tårer over den bekymring enkelte viser til min framtidige økonomi med det angivelige fallet som kommer på dieselbilprisene. Det bekymrer meg ikke.

Ser at menigheten raskt er ute med forbrukstall sommer/vinter på S og X, så jeg skjønner at det er et hett tema. Flere enn meg som synes at forbruket vinterstid er ille. Skjønner at det innerst i vestlandskommunene er omtrent samme forbruk vinter som sommer, dere har jo knapt vinter. Men når dere samlet sett konkluderer med at rekkevidden vinterstid faktisk er hele 300+ km, ja, da har dere svaret selv.

Jeg kan raskt finne på å kjøre 600-800 km i døgnet, og i Midt-Norge og nordover (utenom E6) er det ikke flust med Superchargere. Dere skjønner tegninga, det handler om bruksmønster og behov. Jeg er enig i at rekkevidden ikke halveres vinterstid, det var overdrevet. Men når jeg kjøpte X´en, så ble den markedsført med 560 kms rekkevidde (noe jeg skjønte var tull).

Så erfarte jeg at i vintermånedene i > 30 minusgrader måtte jeg tenke meg om både en og to ganger for hvordan jeg skulle organisere de turene ut i huttiheita som var over 300 km. X´en er ikke verdens beste bil, ikke D5 XC60 heller, for verdens beste bil finnes selvsagt ikke. Men for meg var dette et greit bytte - og jeg sparer meg en god del bekymringer. Og Volvo-verkstedene har god kapasitet, ting blir gjort, til rett tid.

Så gled dere over Teslaen deres, men vit at det er ikke slik at alle andre biler er noe dritt. Jeg er faktisk av den mening at alle Teslaene samlet i Norge ikke bidrar noe vesentlig til miljøet, verken mht CO2, veislitasje eller støy. Men jeg er vel en raring da ;)

Tulle

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:08
Så gled dere over Teslaen deres, men vit at det er ikke slik at alle andre biler er noe dritt. Jeg er faktisk av den mening at alle Teslaene samlet i Norge ikke bidrar noe vesentlig til miljøet, verken mht CO2, veislitasje eller støy. Men jeg er vel en raring da ;)
Ja :) :)

Øyvind.h

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:08
Startinnlegget var ikke ment for å provosere Teslamenigheten, jeg har jo selv vært en del av dere.

Om du ikke har til hensikt å provosere er det lurt å droppe nedsettende betegnelser :)

Når det gjelder øvrige påstander – når man fremmer et syn svært få er enige i må man forvente å bli motsagt. Å gå tilbake til fossil er det svært få som ønsker, så du må regne med at begrunnelsen for valget utfordres. Det forventet du vel også at ville skje når du startet tråden?

Forbrukstall får du fra folk med erfaring. Jeg kan fortelle hva min forrige dieselbil brukte også, men det er ikke så relevant.

Ift bruksmønster – om du ofte kjører svært langt i streng kulde uten lademuligheter forstår jeg at du går tilbake til diesel for trygghet. Jeg kan bare være takknemlig for at jeg selv ikke har et slikt bruksmønster da jeg nok også ville vurdert dieselbil om jeg ofte slet med rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:26Ift bruksmønster – om du ofte kjører svært langt i streng kulde uten lademuligheter forstår jeg at du går tilbake til diesel for trygghet. Jeg kan bare være takknemlig for at jeg selv ikke har et slikt bruksmønster da jeg nok også ville vurdert dieselbil om jeg ofte slet med rekkevidde.
Er enig i den. Kan fint skjønne at man velger bort elbil når man skal kjøre langt i områder uten hurtigladere. Men å gå fra Tesla til dieselbil må være en stor nedtur.

Om jeg ble tvunget til å selge Teslaen til fordel for diesel så tviler jeg på at jeg hadde kjøpt en dyrere bil. Psykologisk hadde det vært mer spiselig med en billig og dårlig bil enn en dyr og dårlig bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Charlie

Jeg blir ikke spesielt provosert av innleggene deres. Og som sagt, det var jo heller ikke mitt motiv med innlegget å provosere noen av dere. Men det er tydeligvis en god av dere som jo nettopp blir provosert av min hverdagsbeskrivelse. Tenk at noen velger å gå tilbake til dieselbil! etc.
Men dette fører jo ikke noe sted, det er ingen vinnere eller tapere i denne debatten, så la nå bare denne tråden dø hen.....

RonnyØ2

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 17:18
Jeg blir ikke spesielt provosert av innleggene deres. Og som sagt, det var jo heller ikke mitt motiv med innlegget å provosere noen av dere. Men det er tydeligvis en god av dere som jo nettopp blir provosert av min hverdagsbeskrivelse. Tenk at noen velger å gå tilbake til dieselbil! etc.
Men dette fører jo ikke noe sted, det er ingen vinnere eller tapere i denne debatten, så la nå bare denne tråden dø hen.....

Vinneren er DU, fordi du er fornøyd med helheten rundt din nye bil. Godt valg for deg.

geear

Det er åpenbart at det finnes bruksområder hvor elbilene enda ikke hører hjemme, og ditt høres ut til å være et av de. Klart det ikke er feil å velge noe annet da. Samtidig er det jo også med slikt storbruk man virkelig kan spare mye penger (og miljø) med å kjøre elektrisk, så gevinsten for noe ulempe kan være stor - om ulempen er akseptabel.

Ble forøvrig heller ikke provosert, men du la lista for diskusjonen i det øyeblikket du påatod dobbelt forbruk vinter kontra sommer, for det skjønner alle at ikke er reellt. Saklig grunnlag gjør mye for å få en saklig diskusjon, og det er derfor så fryktelig mange av diskusjoner/artikler om elbiler, og Tesla spesielt, blir så opphetede. Vet man bedre er det vanskelig å la være...

Kramzz

Grattis med ny bil  :D Er nok en god grunn til at du byttet bil! Det viktigste er at du er nøyd  :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Gordon Retriever

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 17:18
så la nå bare denne tråden dø hen.....

Jeg ser at trådtittelen og et par andre formuleringer kan oppfattes som provoserende, men interessant tema som man skulle tro var aktuelt for flere.

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:08Skjønner at det innerst i vestlandskommunene er omtrent samme forbruk vinter som sommer, dere har jo knapt vinter.

mthoring

Sitat fra: Charlie på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:08
Men når jeg kjøpte X´en, så ble den markedsført med 560 kms rekkevidde (noe jeg skjønte var tull).

NEDC er svada, det gjelder dieselbiler, og det gjelder elbiler.

Sitat
Jeg er faktisk av den mening at alle Teslaene samlet i Norge ikke bidrar noe vesentlig til miljøet, verken mht CO2, veislitasje eller støy. Men jeg er vel en raring da ;)

Det er ikke nødvendigvis rart å ta feil.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Henning Tveiten Østeby



Sitat fra: THE på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:40
Har en tur jeg kjører ofte, og der jeg passerer 400 Wh/km i forbruk vinterstid. Strekningen er på 50 km og starter ved havnivå og ender opp ved ca. 1000 moh. Med litt frisk kjøring og -27 grader på toppen klarte jeg å bruke ca 430Wh/km. Startet med forvarmet bil, så kunne nok klart ennå høyere forbruk om det var målet. På sommer ligger jeg stort sett på ca 370-380 Wh/km på samme turen, så ca 15% ekstra forbruk på vinteren.


Hva var forbruket på vei ned igjen... Bare for å få det totale bilde



From Cayenne V8 to
Tesla Model S 75D
Life is good


THE

@Henning Tveiten Østby, joda forbruket ned igjen de samme km blir jo ganske nær 0 Wh/km, men har ikke nøyaktige data. Har sjekket litt nærmere og ser at strekningen jeg har målt forbruk på er 42 km, og ikke 50 km, og høyden over havet er nok 920 moh og ikke 1000 moh.


Har forøvrig nøyaktige verdier for en testtur med campingvogn på samme strekning, men kjørte litt lenger inn på fjellet der det har flatet ut før jeg snudde og kjørte samme vei ned igjen. Tørr og fin vei, 26 grader ved havnivå, 22 grader ved 960 moh. Perfekte forhold å kjøre i. De første 13 km er det en god blanding av 60 og 70 soner, resten er 80 sone.

Strekning 51,5 km, 5 moh - 960 moh
Forbruk opp: 608 Wh/km, 31,4 kWh, gjennomsnittsfart 75,4 km/t
Forbruk ned: 178 Wh/km, 9,1 kWh, gjennomsnittsfart 71,9 km/t
Totalt: 393 Wh/km, 40,5 kWh

MEN, dette har jo ingenting med hvor enkelt det er å kjøre elbil i deler av landet med manglende infrastruktur. Føler vel at den lett arrogante tonen i innlegget mitt krever at jeg gir en liten unnskyldning til @Charlie. I Sør-Norge er det stort sett god superlader-dekning, og som et godt supplement er det pepret med ChaDeMO og 22 kW AC. Som det ble påpekt er situasjonen en helt annen nordover i landet. Finnmark er en hvit flekk på ladekartet og Fv. 17/Kystriksveien i Nordland er vel umulig å kjøre med elbil uten lang avstikker mot E6 eller overnatting på turen. Nord-Sverige og Nord-Finland som også er naturlige veier når man skal fra A-B for de som ferdes i nord er også hvite flekker på ladekartet.

Nå kommer det visstnok CCS/ChaDeMO 50 kW ladere i Alta, Hammerfest og Kirkenes i løpet av høsten, så situasjonen blir bedre, men langt fra tilfredsstillende. For at det skal være mulig å droppe fossilbilen nordpå, så må ladeinfrastrukturen på plass.

Det som gjorde at jeg skrev med en litt spydig tone var vel overskriften "Hurra, jeg er fossil igjen". Etter å ha lest litt mer av det Charlie skrev, så er inntrykket mitt at det ikke nødvendigvis er gleden over å kjøre bil med forbrenningsmotor som fører til et hurra, men gleden over å slippe å forholde seg til manglende lademuligheter. Hvis Charlie hadde hatt den samme gode ladeinfrastrukturen som vi har sørpå, så er det ikke sikkert at han ville vurdert å gå tilbake til fossibil igjen, men det er det bare han som kan svare på. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA