Hjemmelader

Startet av Leafme, søn 09. sep 2018, kl. 23:46

« forrige - neste »

Leafme

Hei dere! Jeg tenker litt på å skaffe meg en hjemmelader, og for ei jente som aldri har vært særlig opptatt av bil møter jeg jo en rimelig ukjent jungel. Har en leaf fra 2014 og vet nada. Så, hvor begynner jeg? Tenker en lader med både fastkabel og plugg inn. Men hvilken lader? Og hva må jeg kunne formidle til elektriker som skal legge opp det her? Hvor mange amper trenger jeg i skapet osv osv osv? Om noen tar seg to min hadde jeg satt veldig pris på det! Har sett på lignende tråder, men blir så forvirret av fagspråket  :o

Trekkoppbil

Ja, det er en jungel. Det kan være mange hensyn å ta, og mange ulike meninger, og det kan være mange løsninger som vil fungere.

Når det gjelder Leafene som er kommet fram til nå, så lader de på 1 fase. Noen av dem har 6kw likeretter, og de kan lade opptil ca 32A. Andre har 3,6 kw likeretter, og de støtter opptil ca 16-20A. Jeg veit ikke helt nøyaktig. Du ser det på displayet i bilen, hvor gjenværende ladetid er oppført. Hvis bilen støtter 6kw, så er det oppført ladetid også for 6kw. USA-Leafer fra og med 2013, som har hurtigladeport, støtter 6kw,og noen europeiske Leafer gjør det også.

Men det kan være greit å ikke tenke så mye på hva slags bil man har, men også ta hensynet til framtidige biler. Det er mulig det vil være vanlig med 3-fase på framtidige biler, og det er spekulasjoner om at Leaf E Plus vil komme med det. 3-fasebier kan også lade på en fase, og det er ikke alle hus hvor 3-fase er kurrant. Det bør være TN-nett, som indikeres med røde 3-fasekontakter.

Leaf før 2018 har enfase-kontakt, som kalles type 1.

Det kan være mange ressursbegrensninger i huset, som du kan snakke med trikkeren om.

Skal man sette opp ny kurs til lading, så er det mange som mener at en sikring med B-vern er noe man må ha. Overspenningsbeskyttelse ville jeg også hatt i sikringsskapet.

Personlig liker jeg best å ha industrikontakt på veggen. Så kan du plugge inn den type 1 EVSEn du sjølv vil, og bytte etterhvert. Man kan sette opp blå enfasekontakt på 16A eller 32A, eller rød 3-fasekontakt hvis man har tn-nett.
Pass på å kjøpe en som har støpsel som passer til vegguttaket som trikkeren setter opp:
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1
Ellers går det ann å bytte støpsel på mange EVSEr.

Noen liker å sette opp dyre stasjonære EVSEer som festes på veggen. Jeg synes det er like greit med en mobil EVSE, som man prøver å sette på garasjeveggen på en eller annen måte. Hvis den skal stå ute i regn, så ville jeg kanskje tenkt litt annerledes.

jkirkebo

Sitat fra: Leafme på søn 09. sep 2018, kl. 23:46
Hei dere! Jeg tenker litt på å skaffe meg en hjemmelader, og for ei jente som aldri har vært særlig opptatt av bil møter jeg jo en rimelig ukjent jungel. Har en leaf fra 2014 og vet nada. Så, hvor begynner jeg? Tenker en lader med både fastkabel og plugg inn. Men hvilken lader? Og hva må jeg kunne formidle til elektriker som skal legge opp det her? Hvor mange amper trenger jeg i skapet osv osv osv? Om noen tar seg to min hadde jeg satt veldig pris på det! Har sett på lignende tråder, men blir så forvirret av fagspråket  :o

Kjøp for all del ikke ladestasjon med fast kabel. Din Leaf har type 1 inntak, men alle er nå på vei over til type 2. Det betyr at din neste elbil høyst sannsynlig vil ha type 2 inntak, og da er det kjedelig å stå der med en ladestasjon som ikke passer.

Ladestasjoner med type 2 uttak passer derimot alle typer moderne elbiler og er derfor å anbefale.

Ang. strømstyrke ville jeg lagt opp så stor kurs som hovedsikringen din tillater. Det er svært liten prisforskjell mellom en 16A kurs og en 32A kurs, om ikke kabelstrekket er svært langt. Kan du derimot bruke en eksisterende kurs til garasje/bod stiller det seg annerledes, da kan det bli mye billigere å bruke den.

Om du trenger litt mer hjelp kan du ta kontakt med meg på post@ladespesialisten.no (jeg driver Ladespesialisten, vår web-side er www.ladespesialisten.no), om du sender noen biler av sikringsskap, kursfortegnelse og slikt kan jeg nok gi et ganske kvalifisert anslag på hva som er greieste løsning kursmessig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Limodriver

Jeg ville lagt opp en 32a kurs med b-vern og 32a industrikontakt på veggen. Da kan du kjøpe en justerbar ladekabel fra Electric Vehicle Institute i Trondheim. Denne ladekabelen kan lade med 6, 10, 16 og 32a og er relativt prisgunstig. Dersom du får laget en overgang fra schuko til 32a industrikontakt kan du ta med deg kabelen og bruke den på 6, 10 og 16a andre steder.

Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen da den er portabel og justerbar. Dersom jeg ikke har behov for å lade mye eller raskt bruker jeg ofte 6a over natten som da gir mindre belastning på eget nett og med større marginer i forhold til maksbelastning.

Jeg har ingen tilknytning til Electric Vehicle Institute, men er fornøyd med både service og produktene deres.

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på man 10. sep 2018, kl. 12:38
Jeg ville lagt opp en 32a kurs med b-vern og 32a industrikontakt på veggen. Da kan du kjøpe en justerbar ladekabel fra Electric Vehicle Institute i Trondheim. Denne ladekabelen kan lade med 6, 10, 16 og 32a og er relativt prisgunstig. Dersom du får laget en overgang fra schuko til 32a industrikontakt kan du ta med deg kabelen og bruke den på 6, 10 og 16a andre steder.

Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen da den er portabel og justerbar. Dersom jeg ikke har behov for å lade mye eller raskt bruker jeg ofte 6a over natten som da gir mindre belastning på eget nett og med større marginer i forhold til maksbelastning.

Jeg har ingen tilknytning til Electric Vehicle Institute, men er fornøyd med både service og produktene deres.

Da blir det samme problem som med ladestasjon med fast kabel, hele greia må byttes ut neste gang man bytter bil...

Limodriver

Det er helt korrekt at en må bytte dersom en bytter bil. Imidlertid vil 2 ladekabler komme på 4200*2. Det er antageligvis fremdeles rimerligere enn å kjøpe veggmontert ladestasjon med 2 løse kabler og fordelen er at du har en transportabel ladekabel som du kan ta med deg ved behov. Dette er ihvertfall bakgrunnen for at jeg har valgt denne løsningen; fleksibel, rimelig og portabel. I hovedsak lader jeg på 6a om nettene da dette dekker mitt behov. Men har mulighet til langt raskere lading om det er nødvendig.

Trekkoppbil

Sitat fra: jkirkebo på man 10. sep 2018, kl. 12:22
Kjøp for all del ikke ladestasjon med fast kabel. Din Leaf har type 1 inntak, men alle er nå på vei over til type 2. Det betyr at din neste elbil høyst sannsynlig vil ha type 2 inntak, og da er det kjedelig å stå der med en ladestasjon som ikke passer.
Vil det lønne seg?
Vil det ikke være rimeligere å kjøpe 2 separate EVSEer med, en med type2-slange og en med type1, slange, enn å kjøpe en slangeløs EVSE med type 2, og deretter kjøpe 2 kabler, en type 2 til type 1, og en type 2 til type 2?

Støpsler og kontakter for type 1 og -2 er dyre i forhold til elektronikken i EVSE.  Kjøper du slangelaus evse med type 2-uttak, trengs det enstra kabel, og du får en løsning med 1 kontakt og 2 støpsler.  Kjøper du evse med slange, får du bare ett støpsel, og en enklere og billigere løsning med mindre muligheter for kompatibilitesproblemer.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på man 10. sep 2018, kl. 17:14
Sitat fra: jkirkebo på man 10. sep 2018, kl. 12:22
Vil det lønne seg?
Vil det ikke være rimeligere å kjøpe 2 separate EVSEer med, en med type2-slange og en med type1, slange, enn å kjøpe en slangeløs EVSE med type 2, og deretter kjøpe 2 kabler, en type 2 til type 1, og en type 2 til type 2?

Støpsler og kontakter for type 1 og -2 er dyre i forhold til elektronikken i EVSE.  Kjøper du slangelaus evse med type 2-uttak, trengs det enstra kabel, og du får en løsning med 1 kontakt og 2 støpsler.  Kjøper du evse med slange, får du bare ett støpsel, og en enklere og billigere løsning med mindre muligheter for kompatibilitesproblemer.

Den kabelen du trenger følger jo med alle nye elbiler nå. Den følger nok med en god del brukte også.

Kabler og støpsler blir dessuten slitt, og er forbruksvare. Bedre å skrote en 6 år gammel kabel til 1650,- enn en kabel til mange ganger den prisen...

Leafme

Så fantastiske dere er! Skal ta meg tid å lese gjennom svarene, og Google litt ved siden av :-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA