Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strekke 3 fas kabel

Startet av Girstang, onsdag 05. september 2018, klokken 10:09

« forrige - neste »

Girstang

Hei. Skal legge strøm i car port og skal legge en 3 fas som har rikelig med strøm.

Huset har 400v tn nett.

I carport må jeg har en 16a kurs til lamper og kontakter.
Egen kurs til ladestasjon gjerne typen som kan lade to elbiler.
Pluss egen kurs dedikert for sakte lading.

Kabel trekk ca 30 meter og må graves ned.

Hva slags 3 fas kabel skal jeg ha fra elektro importøren f eks?





_OE_

Legge rør i bakken og trekke PFXP 5G6 mm2 eller 5G10 mm2


Girstang

#3
Har desverre litt trangt rør inn til huset og må ned en dimensjon eller 2. Hva gir 5g4 og 5g2.5 i total sikring og evt hva heter 5g6 i pfsp? Er det noe negativt å bruke det?

jche

Det finnes kabel tilsvarende pfxp/pfsp som er mye tynnere. Husker ikke hva denne heter akkurat nå, men elektrogrosistene vet. Litt dyrere, men ikke avskrekkende.

Girstang


jche

Den er det, og erstatter både pfxp og pfsp. Kan ligge rett i bakken om nødvendig.

Girstang

mulig jeg klarer å få denne inni med glidemiddel og dra/dytte.

Tilsvarer denne: PFSP 1KV 3X6/6 TR - PFXP 500V 5G6?

Litt mindre diameter på pfsp

pudderjagar

Den kabelen kan du ikkje bruke hvis du skal ha 3fase ut til garasjen. Ein del biler som Renault, Tesla og mercedes kan lade på 3fase.

Siden du har 400V i huset og bør legge ut 3fase så må du ha ein PFSP 4x6/6 eller 4x10/10. Denne er tynnere enn PFXP fordi du bruker skjermen som jordleder.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Girstang

Pga diameter må det bli maks denne: PFSP 1KV 4X4/4 Trommel eller
PFSP 1KV 4X2,5/2,5 TR
Noen som vet hvor mye man får ut av disse?

jche

Fant ut av det. Den heter Powerflex. Med den tipper jeg du kan gå opp på 6-kvadrat uten at den blir tykkere enn en 4-kvadrat pfxp... kabelen har også høyere strømføringsevne siden den tåler 90 grader.

geear

Stemmer det, powerflex FTW (tror det er RV-K den kalles). Har det både som inntakskabel, til 3-fas 32A ladestasjon, til garasjekurs, til varmtvannsbereder og til varmekolbe til vannbåren varme (som begge krever kabel som tåler 90 grader). Kan brukes til alt, graves ned og i rør, med og utem jordfeilbryter (dobbelisolert), mykere og lettere å trekke, kan kles inn i vegg også.

Girstang

#12
Sliter litt med hva jeg lander på. Men må bare få et svar på dette. Er det lov å sette opp en justerbar ladekladd som har blå cee på en 16a kurs og lade i vei uten å tenke på b vern og slikt? Kursen deles med lys og 2 andre stikk som brukes lite.

sjokomelk

Sitat fra: Girstang på tirsdag 18. september 2018, klokken 11:32
Sliter litt med hva jeg lander på. Men må bare få et svar på dette. Er det lov å sette opp en justerbar ladekladd som har blå cee på en 16a kurs og lade i vei uten å tenke på b vern og slikt? Kursen deles med lys og 2 andre stikk som brukes lite.
Nei.
Må ha B-vern og egen, dedikert kurs.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: Girstang på tirsdag 18. september 2018, klokken 11:32
Sliter litt med hva jeg lander på. Men må bare få et svar på dette. Er det lov å sette opp en justerbar ladekladd som har blå cee på en 16a kurs og lade i vei uten å tenke på b vern og slikt? Kursen deles med lys og 2 andre stikk som brukes lite.

Niks. Må ha B-vern. Dedikert kurs er ikke lenger nødvendig dog. Du kan f.eks montere opp en EcoLite ladestasjon med integrert B-vern på veggen, denne kan leveres ferdig med tilførselskabel med riktig CEE-støpsel fra oss.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA