Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan spår litt om fremtidig pris for batteribytte

Startet av trondhla, søndag 02. oktober 2011, klokken 10:54

« forrige - neste »

trondhla

Akilleshælen for alle EV er batteriet og ikke minst kostnaden ved vedlikehold og bytte. Per idag er det dyrt, men skal bli billigere og det forsøker Nissan seg på å forklare her:
http://green.autoblog.com/2011/09/30/nissan-addresses-leaf-battery-life-replacement-costs/

Autoblog mv. er egentlig en copyblog så her er kilden:
http://www.am-online.com/news/2011/9/26/nissan-addresses-long-term-viability-of-leaf-battery/29731/

Nissan selv om saken:


http://www.youtube.com/watch?v=FbQ-n2Ujauo

Gad vite når man kan stikke ned på biltema å kjøpe billigbattteri til 249,90/stk..?? :D :D

Aspiranten

Dette er gammelt nytt. Grunnen til at det heller ikke er så kjempeviktig nytt, er at når kapasiteten går ned så vil dette gjelde alle cellene samtidig (slik jeg har skjønt det). Sånnsett så blir det hyppig cellebytte når andre biler får nytt batteri i sin helhet. Dvs. at batteriet må byttes i sin helhet etter 5-10 år som på vanlige biler. (Jeg kan ta feil.)

Det som heller er interessant er at det er fastslått at forekomsten av Lithium vil rekke til ca. 650,000,000 kjøretøyer (mange tiår med produksjon av elbiler...) og at det kommer nye fabrikker allerede om ett par år. Kostnaden for batteriet har jeg sett blir påstått å synke med nesten 10% årlig. Når batteriene blir masseprodusert og fabrikkene er oppe og går, samt at produksjonsmetodene har blitt bedre så vil kostnadene synke. Derfor vil ikke jeg gå her i 5-10 år og bekymre meg for en kostnad som sannsynligvis blir halvert innen vi trenger nytt batteri, forhåpentligvis tidligst i 2019.

På den annen side, så koster batteriene idag noe sånn som 150,000? Jeg leste ihvertfall noen rykter som sa rundt 19,000 pund til Nissan Leaf (kun rykter). Denne kostnaden er inkludert i elbilkalkulatoren på gronnbil.no, og likevel havner jeg i pluss etter 5 år. Dersom batterikostnaden blir halvert, så betaler elbilen sine egne avdrag på huslånet  ;D
Nissan Leaf

elektrolux

#2
Jeg tror Nissan batteriet vil oppføre seg som de aller fleste andre batterier. (nikkelceller unntagen)

Det betyr at alle cellene vil svekkes gradvis, men at noen vil svekkes noe raskere, eller feile mens pakken for øvrig fremdeles er brukbar.

Dette betyr at noen eiere vil måtte bytte enkeltmoduler etter en stund, mens andre vil være så heldige at den første mudulen først svikter når pakken forøvrig likevel er svekket.

I sistnevnte tilfelle må eier vurdere om han vil nullstille pakken ved å bytte den ut i sin helhet, og selge de cellene som fremdeles er OK til andre i tilsvarende situasjon. Dermed kan en bil nullstilles, og 5-10 andre biler repareres.

Omtrent slik vi i dag holder liv i dagens Classic'ere ;)

Det vil derfor være viktig å ta vare på gamle celler, og merke disse skikkelig med dato og km stand, slik at de kan kvalifiseres og brukes mest mulig hensiktsmessig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK

Fant denne, Hordaland Elbilforening som har lagt ut link

https://transportevolved.com/2014/12/07/nissan-announces-leaf-battery-replacement-program-europe-cheaper-youd-think/

innbytte på ca 5000 euro, dvs ca 40-45.000 norske kroner.
Ca 10.000 dyrere enn tidligere anslag fra forhandler. Håper de ikke øker prisen mer...
Men fort for den norske importøren å slå på ekstra, de liker jo det...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Trekkoppbil

Var det ikke et forslag til neste års statsbudsjett, at det skulle bli momsfritak på batterier?

Det er betryggende at prisene går nedover.

Da Leafen kom til Norge i 2011, var det snakk om at nytt batteri kosta 20000€, og ny bil med batteri kosta 30000€.  Enkelte mener at prisene på lithiumbatterier går ned med 7% pa. Innbytte av batteri koster nok mye mindre enn kjøp av et nytt batteri.
Nå er det gledelig å lese at innbytteprisen i Europa blir €5000. Det betyr at det kan det bli billigere å bytte batteri i Europa, enn å skipe bilen fram og tilbake til USA, for å bytte batteri der.

tomrh

På trilling er det slik at bilen stopper når batterispenning på én celle når 3,25V, selv om alle de andre har høyere spenning. Skulle det ikke være tilsvarende for Leaf mon tro? I så fall er én celle avgjørende for hele batteripakkens kapasitet, det er altså nok å bytte denne ene cella som elektrolux er inne på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA