Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justera ljuset på iOn

Startet av engolf, torsdag 30. august 2018, klokken 23:33

« forrige - neste »

engolf

Hej,
jag undrar om hur man justerar ljuset på iOn, försökte kika där nu i mörker, men såg inga uppenbara skruvar. Min vänsta lykta lyser en bra bit till höger, och jag vill skruva den mer åt vänster. Måste lyktan ut först?

elekTrond

'13 Mjau

engolf

I know, den minst lästa boken (bruksanvisningen)...:)))
Det var bara sent igår, körde en bit i mörker och irriterade mig starkt över att ljuset täckte bara höger halva av filen:(
Men jag hittade justeringen idag:)

engolf

Så ser ljusbilden ut. Det ser ut om vägen svänger, men det gör den inte, optiskt bedrag.


Du kan ikke vise dette vedlegget.

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

engolf

Så ser det ut efter justering och montering av nightbreaker som halvljus.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Uppdatering:
nu efter ca 8 månader lyser fortfarande mina nightbreaker glödlampor. Hållbarheten med tanke på laddspänningen ser ut att vara bra:)

engolf

Kommer med uppdatering om det är av intresse för nån:
nu ett år senare lyser fortfarande Nightbreaker:) I rent preventivt syfte ville jag ändå byta till nya glödlampor i både halv/helljus inför den mörka årstiden. Medan lyktorna var demonterade passade jag på och testade mina H11 ledlampor (https://www.ebay.com/itm/NIGHTEYE-H11-H8-H9-LED-Headlight-Kit-Light-Bulb-High-Low-Beam-White-50W-8000LM/272767813904?hash=item3f823a8910:g:3GsAAOSwPuhdGx1B) som jag köpte på ebay för att jämföra styrkan/ljusbilden.
Ljusbilden ser ut att vara helt lik jämfört med halogenlampor, men styrkan lever inte upp till förväntningarna. Ljuset är definitivt kallare, på gränsen till blått, men är inte tillfrdställande starkt:( Se bilder:
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.


engolf

Hej igen,
uppdatering om hållbarheten av nightbreaker:
i september monterade jag nya glödlampor, och igår (alltså ca 5 månader senare) slocknade en av min halvljuslampor. Typiskt hände det om kvällen några mil hämifrån, men jag hade en reservlampa liggande i bilen och lyckades byta den på plats. Förra settet höll nästan ett år innan jag bytte ut dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA