enkel spørsmål for ny elbil bruker (ladebrikke)

Startet av DavidSua, tor 30. aug 2018, kl. 15:08

« forrige - neste »

Electrix

Registrert vil si at du er registrert kunde, GK krever vel da også at du har registrert kortet ditt til betaling i appen. Da kan du bruke både kort eller app, men bruker du sms-lading er det dyrere pga teleoperatørene. I tillegg kan du da få rabatt 10-40% etter hvor mye du lader pr mnd. jeg betaler stort sett 2 kr pr minutt hos GK pga 20% rabatt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DavidSua

Sitat fra: Panduck på fre 31. aug 2018, kl. 11:52
Sitat fra: DavidSua på tor 30. aug 2018, kl. 21:16
fungerer alt bra med appen eller med sms ikke sant?

Med fortum sin app og betalingskort der, kan du bruke ladere overalt der de har det. Skal du kjøre litt ut av Norge, anbefales å skaffe ladekort fra Clever, samt å sette seg inn i hva som finnes i andre land. E-on er store i Danmark, kan betale med easypark (samme app som du betaler for parkering i Norge), Vattenfall har mange i sverige (betal med app)

Så det er lurt å sjekke hvilken er den største bedrift i hver land man vil å kjøre, å instalere appen...

Troald

Som andre sier så er det viktig å «trene». I begynnelsen ladet jeg ofte, bare noen minutt, for å få det inn i hånden. Som regel er det noen andre som lader som du kan spørre eller ring til kundeservice, der får du ofte god hjelp. «Pumpene» er ikke like standardisert, men holder du hodet kaldt så kommer du fort inni det.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Panduck

Sitat fra: DavidSua på fre 31. aug 2018, kl. 13:47
Så det er lurt å sjekke hvilken er den største bedrift i hver land man vil å kjøre, å instalere appen...

Det er fortsatt få ladere i utlandet,  så skal du i utlandet lønner det seg å ha oversikt over flere enn en bedrift. Skal man i Skandinavia holder det normalt med Clever og Easypark-appen, Vattenfall appen og Fortum nøkkel. Skal man utenfor Skandinavia, bør man ha plugsurfing.

Det er desverre ingen enkel app for Clever. Skal du til Sverige / Danmark, bør du skaffe deg clever-kort. Det er gratis, du betaler kun for bruk.

Man drar ikke til utlandet med elbil uten grundig planlegging. Unntaket er kanske Danmark, det er det godt med ladere fra de to store.

Som du kan se, har Clever godt med ladere : https://clever.dk/kundeservice/find-naermeste-ladestation

ca119

Dette spørsmålet stiller jeg meg også ... neste år blir det ny KONA på meg.
Idiotisk at man ikke brukte kortleser* som på bensinstasjoner .... en brikker for GK, en brikke for Fortum, en for Clever, en for .........    ja ELBILFORUM sin dekker vel først 2 om man er medlem ..... men fra 2019 var det vel slutt på 1år gratis medlemskap for nye bileier (det ble vel sponset av bilselgerne)?
(*kortleser ... OK, leser i en tråd at en terminal koster fra 3200kr og ca 6000kr i gebyrer per år  ....)

Hva med www.plugsurfing.com? De har blitt kjøpt opp av Fortum nå som er 100% eier.
Ja, enda en provider der man må kjøpe RFID-brikka til €10 .... men her skal man kunne lade i 24 europeiske land med en brikke?
Og du få bare regning fra dem. Spørs jo hvor stor påslag de tar ..... og så blir det vel valutapåslag siden det betales i €uro vil jeg tro? Noen som har erfaringer?

Joltus

Bruker kun brikken. MYE enklere enn appen. Selv om app er såre enkelt det også.

Men et spørsmål: Eg har ikke tenkt å betale en krone i medlemsskap hos elbilforeningen, fordi eg er så sabla gniten!

Vil brikken fortsatt virke? Vil man evt kunne bruke en vilkårlig annen rfid brikke så lenge man vet id koden?

Fortum og gjengen må jo evt ha avtale med elbilforeningen at de blokkerer brikkene deres ved manglende medlemsskap?

zbk

Brikken er bare en id og har ingen kobling til betalt medlemsskap.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Balaklava

Og uavhengig av trening, vær forberedt på å måtte flytte bilen til automaten på siden av fordi den du valgte ikke virker. På ei uke har jeg opplevd at automater er ute av drift tre ganger på ulike steder og det har aldri vært merket på noen måte.

Er det to automater så nære hverandre at begge kan rekke bilen og det er ledig, parker midt i mellom så du slipper å flytte bilen hvis ene automaten ikke fungerer.

Har også opplevd at brikken til Elbilforeningen ikke virker, men får startet med app. Men så virker brikken helt fint på neste automat, fra samme leverandør.

Og kommer du ett sted og ser en lademulighet, vær forberedt på at det kan være noe helt annet enn det du har prøvd før.

Så dette kan være litt "lottobingonord" preget av og til.

Joltus

98% av disse tingene er sutring eg aldri har opplevd.

Høres ut som du skulle hatt bemannede stasjoner. Og hvordan du har klart å fylle diesel på en bensinautomat er for meg ufattelig.

Orbit

Sitat fra: ca119 på lør 24. nov 2018, kl. 21:32
Hva med www.plugsurfing.com? De har blitt kjøpt opp av Fortum nå som er 100% eier.
Ja, enda en provider der man må kjøpe RFID-brikka til €10 .... men her skal man kunne lade i 24 europeiske land med en brikke?
Kjøpte brikke fra dem tidlig i september, men den er ennå ikke kommet! Har vært i kontakt med support mange ganger, og de sier hver gang at de skal ta det opp med Berlin, men intent skjer. Det norske servicenummeret går til et tredjeparts call-senter i Nederland, og disse har faktisk ingen annen måte å kontakte selve Plugsurfing på enn med epost! Fikk derfor tips fra callsenter i dag om å ringe det tyske supportnummeret, og har kanskje fått litt bevegelse i saken etter det (i alle fall noen som kunne gjøre noe mer enn å sende en epost ut i det store intet). Men det krever at en snakker litt tysk, da engelskkunnskapene er stort sett fraværende. Og de i Tyskland brukte selvfølgelig et annet ticketsystem enn i Nederland........
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Balaklava

Sitat fra: Joltus på man 26. nov 2018, kl. 08:07

Høres ut som du skulle hatt bemannede stasjoner. Og hvordan du har klart å fylle diesel på en bensinautomat er for meg ufattelig.

Syns du skal være forsiktigere med å dømme andres erfaringer. At du aldri har opplevd noe betyr lite, det sier kun noe om din bruk.

turfsurf

Sitat fra: Sutalaus på søn 25. nov 2018, kl. 09:06

Er det to automater så nære hverandre at begge kan rekke bilen og det er ledig, parker midt i mellom så du slipper å flytte bilen hvis ene automaten ikke fungerer.

Og kommer du ett sted og ser en lademulighet, vær forberedt på at det kan være noe helt annet enn det du har prøvd før.

Det første rådet er åpenbart egoistisk, da blokkerer man to automater. Hvor mye koster det å flytte bilen.

Det andre punktet, har du aldri fyllt bensin på forskjellige stasjoner? Det er større variasjon på bensinstasjoner en ladestasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Sitat fra: Sutalaus på ons 28. nov 2018, kl. 00:15

Syns du skal være forsiktigere med å dømme andres erfaringer. At du aldri har opplevd noe betyr lite, det sier kun noe om din bruk.

Jeg har opplevd alt dette og synes rådene dine er elendige. Spesielt det å parkere på to plasser. Så når den virker så skal du stå å ta opp en plass der andre kunne ha ladet, men som ikke får bare fordi du er egoistisk og lat?

Balaklava

[/quote]

Jeg har opplevd alt dette og synes rådene dine er elendige. Spesielt det å parkere på to plasser. Så når den virker så skal du stå å ta opp en plass der andre kunne ha ladet, men som ikke får bare fordi du er egoistisk og lat?
[/quote]

Om du kommer ett sted der det står to ledige automater ved siden av hverandre, andre automater på området er tatt er tatt, så virker antagelig ikke noen av de to som står ledig. Men for å teste, parker midt mellom de og koble til. Viker ingen= null problem ifht parkeringa. Virker en av de= null problem med parkeringa for du bruker den ene som virker, virker begge og det er parkeringsplasser på begge sider av automaten= null problem med parkeringa. Virker begge og det kun er to parkeringsplasser=flytt bilen og lad på den som virker.

Skjønner? Sjansen for at du tar en plass som kan brukes til lading er så liten at det ikke er noe poeng å ha det som utgangspunkt.

At du ser på noen som egoistisk og lat hvis de ikke følger stripene på parkeringa... greit, det får du slite med.

Hvilke andre råd tenkte du på, og hvor fikk du det med å fylle bensin og diesel fra?

Balaklava

Og hvordan du har klart å fylle diesel på en bensinautomat er for meg ufattelig.

Jeg har aldri fylt diesel på en bensinautomat, har aldri sett noen gjøre det, har aldri hørt noen gjøre det og har aldri skrevet det.

Tror det finnes egne forum for fri assosiasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA