Skrevet av Emne: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)  (Lest 5143 ganger)

jorgen.jevne

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #15 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:27 »
Som BMW-fan og tidlig reservasjonsholder syns jeg det er et ubegripelig trist skue. Har aldri likt X3, fra dag 1, men dette her er så kjedelig det går an å få det. Klarer knapt se om det er en X1 eller en X3, enda mindre at den er elektrisk.

Kan 'de store' virkelig gjøre det tydeligere at de ønsker å tviholde på det gode, gamle så lenge som mulig? Den bilen der er jo så traust at man blir deprimert. E-Tron er i det minste lekker å se på - har man pengene så er den jo et godt kjøp. Denne her blir jo ordentlig stusselig i forhold.

Ikke minst når man vurderer hva som har skjedd med rekkeviddeflausen til i-Pace (og mye mulig også e-tron), så virker det jo ikke akkurat som om ingeniørene har lagt hodene sammen for å lage aerodynamiske biler. Blir denne bilen også >2 tonn, så tipper jeg man raskt lukter på WLTP <400km og reell rekkevidde på vinter langt ned på 200-tallet.

Jeg holdt på å si "det blir spennende fremover", men mest av alt er det egentlig fascinerende hvor lang tid omstillingen til elektriske drivlinjer tar for de som virkelig har pengene, makten, ressursene og kompetansen til å drive utviklingen videre. I stedet må en eksentrisk og mentalt ustabil Sør Afrikaner gjøre den jobben  :o :P

Rabiat22

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 108
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #16 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 19:17 »
Er ikke uenig i at den er litt kjedelig, men hvis man ønsker en som innfrir kravene til en familie på fire som skal kunne ha skiboks, samt av og til kunne trekke en henger på søpla til en OK pris er det ikke mange å velge mellom ???
I-Pace er lekker men utgår jo pga pris vs rekkevidde og ladekapasitet. E-Tron har priset seg helt ut mtp utstyr vs rekkevidde selv om den innfrir på ladehastighet. Model X  utgår også på pris og kan ikke frakte noe hvis ikke det er i en henger eller i en "likkiste" montert bakpå ::)
Nei, gi meg en traust iX3 med grei rekkevidde og 150 kW lading til en pris under de nevnt ovenfor så kjøper jeg på dagen :)
P.S. Jeg har prøvekjørt den nye X3 og den innfrir slik jeg ser det sammenlignet med f.eks X5 E70 som vi har hatt før, eller X3 F25 som vi eier i dag!
Eg håper du har rett :) ser fremm til mere info :)

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 357
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #17 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:37 »
Som BMW-fan og tidlig reservasjonsholder syns jeg det er et ubegripelig trist skue. Har aldri likt X3, fra dag 1, men dette her er så kjedelig det går an å få det. Klarer knapt se om det er en X1 eller en X3, enda mindre at den er elektrisk.

Kan 'de store' virkelig gjøre det tydeligere at de ønsker å tviholde på det gode, gamle så lenge som mulig? Den bilen der er jo så traust at man blir deprimert. E-Tron er i det minste lekker å se på - har man pengene så er den jo et godt kjøp. Denne her blir jo ordentlig stusselig i forhold.

Ikke minst når man vurderer hva som har skjedd med rekkeviddeflausen til i-Pace (og mye mulig også e-tron), så virker det jo ikke akkurat som om ingeniørene har lagt hodene sammen for å lage aerodynamiske biler. Blir denne bilen også >2 tonn, så tipper jeg man raskt lukter på WLTP <400km og reell rekkevidde på vinter langt ned på 200-tallet.

Jeg holdt på å si "det blir spennende fremover", men mest av alt er det egentlig fascinerende hvor lang tid omstillingen til elektriske drivlinjer tar for de som virkelig har pengene, makten, ressursene og kompetansen til å drive utviklingen videre. I stedet må en eksentrisk og mentalt ustabil Sør Afrikaner gjøre den jobben  :o :P

BMW har jo erfaring med i3 som Jaguar og Audi ikke hadde - håper og regner med at det er positivt.

Rekkevidde er jo ren fysikk - som tyskerne burde ha full kontroll på.
Noen som vet luftmotstanden for en i3?

Personlig er ikke utseende det som er viktigst - ellers hadde jeg aldri kjøpt en i3.
Jeg syns ikke Tesla er noe å skryte av heller jeg da, da foretrekker jeg en i3

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Amigakongen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 245
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #18 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:18 »
 drag coefficient 0.29 på både i3 og x3 ser det ut som. Nye 3 serien har 0.23. Nye 5 serien har helt ned i 0.22 om jeg husker riktig.

Synes nye x3'n er veldig fin. Alltid likt X bilene fra BMW.
2015 BMW I3 - 11800km

thomasski

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #19 på: søndag 13. januar 2019, klokken 18:39 »
Er prisen tilgjengelig ettersom det kommenteres som det gjør her?

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2156
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #20 på: søndag 21. april 2019, klokken 19:44 »
iX3 fotografert igjen:
https://www.bmwblog.com/2019/04/21/2020-bmw-ix3-electric-suv-spotted-in-munich

Snakkes fortsatt om kun RWD:
"- Powering the BMW iX3 will be a single electric motor powering the rear wheels, making between 260 and 270 hp."
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amigakongen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 245
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #21 på: søndag 21. april 2019, klokken 20:27 »
@JorgenM

Hvor mye kan man stole på denne karen?
Sitat
The iX3 will bring BMW’s new battery and powertrain technology which will be a 70 kWh battery pack, more than double the current biggest BMW battery – the 33 kWh pack in the new i3.
iX3 fotografert igjen:
https://www.bmwblog.com/2019/04/21/2020-bmw-ix3-electric-suv-spotted-in-munich

Snakkes fortsatt om kun RWD:
"- Powering the BMW iX3 will be a single electric motor powering the rear wheels, making between 260 and 270 hp."
2015 BMW I3 - 11800km

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5088
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #22 på: søndag 21. april 2019, klokken 21:02 »
@JorgenM

Hvor mye kan man stole på denne karen?
Sitat
The iX3 will bring BMW’s new battery and powertrain technology which will be a 70 kWh battery pack, more than double the current biggest BMW battery – the 33 kWh pack in the new i3.
Ja, han hadde jo peiling...
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2156
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #23 på: søndag 21. april 2019, klokken 21:08 »
Er nok en copy/paste fra artikkel før 120Ah sin tid.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4930
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #24 på: mandag 22. april 2019, klokken 19:52 »
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 357
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #25 på: onsdag 24. april 2019, klokken 13:54 »
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Merkelig at ikke flere produsenter har elbiler med ulike kWh varianter da rekkevidde er "key selling point". Ulike motorstørrelser til ulike priser er jo tilbudt på alle bensin/diesel biler.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2156
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #26 på: onsdag 24. april 2019, klokken 15:49 »
Det er planen til BMW. Modulitet. Både i4 og "iNext" kan velges med forskjellig batteri og drivlinjer. Men ser ikke ut til at iX3 får dette desverre.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2456
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #27 på: onsdag 01. mai 2019, klokken 16:28 »
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Ja, men så viser jo erfaring at mange av  2wd-bilene har lavere forbruk enn 4wd. Tesla sine store skrur jo av en motor på sommeren. Men vekt og luftmotstand påvirker, og X3 er jo en kloss.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6049
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #28 på: torsdag 02. mai 2019, klokken 20:45 »
De torque sleeper den ene motoren kun over en gitt temperatur, en gitt hastighet, og under et visst pådrag, så fort man trår på så er motoren med, umerkbart for føreren.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

1317142119

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 259
    • Vis profil
Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« Svar #29 på: mandag 13. mai 2019, klokken 21:29 »
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Det er vel i grunn svært få grunner til at man skal velge iX3 i stedet for noen av de andre på markedet - selv med en "lav" pris.

Med 70-batteripakke og jeg gjetter: 67 netto og et realistisk gjennomsnittsforbruk et sted mellom 20 og 25, så snakker vi rekkevidde på mellom 270-335km. Og dette er altså rekkevidde på en god dag - ikke en vanlig vinterdag eller regndag på motorveien.

Det er omtrent samme rekkevidde som en i3 120Ah. Samtidig koster en i3 (listepris vel og merke) opp mot 400 000 kroner. Vil derfor overraske meg stort dersom iX3 får mindre enn 500 000 i startpris - så må man i kjent stil for premiummerkene legge på minst 100 000 for å få en helt akseptabelt utstyrt bil.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at iX3 kommer til å bli en bil som det vil være lange køer for å kjøpe. Er jo bare å se hvor dødt det er her i iX3-forumet også. Det blir en dritdyr nummer 2-bil - ikke en bil som kan ta over for fossilvogna mange fremdeles har for å komme seg på fjellet.

Edit: jeg er for øvrig klar over at BMW lover 400 km rekkevidde på 70 netto batteripakke, men det sier seg selv at det ikke kommer til å skje. Da vil den ha ikke noe høyere gjennomsnittsforbruk enn i3.
« Siste redigering: mandag 13. mai 2019, klokken 21:42 av 1317142119 »