Legger ned hydrogenstasjoner i Norge

Startet av Hybrid-mannen, ons 29. aug 2018, kl. 11:31

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Elmo på man 24. des 2018, kl. 13:10
De som har HY bil må vel snart investere i elektrolyse-anlegg hjemme så de kan produsere hydrogen til eget bruk selv  ;) :D

Håper jeg aldri får en nabo som har knallgassfabrikk i garasjen!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Burger på tir 25. des 2018, kl. 12:21
Hydrogen som rekkeviddeforlenger for båt tror jeg aldri vil ta av, da vil man heller bruke diesel eller annet som lett tilgjengelig og kan bæres i kanner. Å sette opp hydrogen fyllestasjoner på alle småbåt og gjestehavner høres ulønnsomt ut.

Jeg tror han tenkte på til koking og oppvarming, siden også hytter ble nevnt. Mao. hydrogen som fraktes på gassflaske. Det kommer heller aldri til å ta av, da det er svært vanskelig å få koblinger og slikt tett nok pga. at hydrogenatomene er så små at de lekker ut nesten overalt. Tar man med en full hydrogenflaske på hytta, bruker litt og drar hjem så vil den antageligvis være tom nestegang man kommer opp :(
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elmo

Sitat fra: cra på tir 25. des 2018, kl. 13:10
Håper jeg aldri får en nabo som har knallgassfabrikk i garasjen!

Og plutselig så eksplo-faen-meg-derte hele greia  :o :-[ :laugh:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

jlan

Sitat fra: jkirkebo på tir 25. des 2018, kl. 14:17
Jeg tror han tenkte på til koking og oppvarming, siden også hytter ble nevnt.
Ja det også, men som nevnt har jeg mer tro på at det blir metanol eller etanol som blir populært, hvis det blir vanskelig å fortsette med propan. Det er litt avhengig av hva som blir politisk korrekt. Brenning av alkoholer medfører jo CO2 utslipp, så hvis det skal være klimanøytralt må man et eller annet sted i prosessen fange tilsvarende mengde CO2.

For seilbåter kan det nok gå med elektrisk drift for småturer, men ved havseilas kan det være ønskelig at en seilbåt skal kunne gå et par døgn for motor, med samtidig oppvarming og matlaging. Da er vi fort oppe i 500 kWh. For større planende båter vil det være enda større utfordringer med elektrisk drift på langtur.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på ons 26. des 2018, kl. 13:30
Brenning av alkoholer medfører jo CO2 utslipp, så hvis det skal være klimanøytralt må man et eller annet sted i prosessen fange tilsvarende mengde CO2.

Alkoholer regnes vel i utgangspunktet som "bio-drivstoff", og derfor både som klimanøytrale og fornybare? Problemet er vel til dels som i Brasil der man brenner ned regnskog for å dyrke sukker for å fremstille dette "bio-drivstoffet" eller der det går på bekostning av dyrkbar matjord.
Model S 85D

jlan

Metanol kan produseres fra hydrogen og CO2, riktignok i en litt komplisert prosess. Elektrisk produsert ammonakk er også lansert som alternativ til hydrogen.

https://www.tu.no/artikler/lanserer-ammoniakk-som-ny-kraftlosning-for-longyearbyen/450942?key=bUXHTiju
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på ons 26. des 2018, kl. 16:51
Metanol kan produseres fra hydrogen og CO2, ...

Men da har de jo alt fanget CO2 og det forblir klimanøytralt (gitt at hydrogenet kommer i fra elektrolyse med fornybar strøm).
Model S 85D

Burger

jlan: Helt riktig at man ikke kan ha batteri for alle turene, og er avhengig av dieselaggregat foreløpig. Men to til tre timer med marsjfart før dieselaggregat må startes hadde dieselforbruket mitt gått atskillig ned. Tipper 90-95%.

Andre fordeler med eldrift :

• Mer optimalisert propell som dieselmotor og gir ikke klarer å starte. Når jeg sjekket mot amerikanske produsenter så mente de 9kw motor og annen propell kunne erstatte min 18hk Volvo Penta MD2020D. 18 hk tilsvarer 13.42kw i følge google.
  • Har man batteri som kan gi 9kw++, så dropper man propan og går rett for 5kw induksjonsovn og normal stekeovn.
  • Seiler mye alene i vær som gjør at av og til kommer autopiloten til kort og jeg må hjelpe den med å starte motoren så propellen driver vann over roret. Å kunne vri om en bryter i stedet for å gløde i 10 sekunder mens ting blir værre hadde vært knall.
  • Kan bruke propellen til å lade batteri når man seiler.
  • Strøm til kjøleskap, autopilot, navigasjon etc blir insignifikant med den batteristørrelsen man må ha
Men for havseilas, dårlig vær etc, så er det greit men en plan b, og da er diesel naturlig valg lenge for en liten seilbåt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Hva med hybrid der dieselen genererer strøm til framdrift? Da kan dieselmotoren kjøres på ideelt turtall 100% av tida for max utnyttelse av drivstoffet. Jeg har ingen aning om størrelse på motor kontra motor nødvendig for direkte drift vil ha noen fordel/bakdel, men ville tippet en kan klare seg med en mindre motor for generering av strøm? Fergene her jeg bor kjører etter dette prinsippet pr nå, men det skal over på helelektrisk snart; de holder på å bygge om fergekaiene nå. Regner med å se ladetårn på plass til neste år.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

Cra: Personelig så ville jeg kun hatt diesel til å lade strøm. En person som holder på med det i havna jeg har gjør det ikke. For ham er det ekstra sikkerhet å kunne koble til dieselmotoren direkte på drivlinja i tilfelle feil. Tipper det kommer av at han bedriver mye havseilas mens jeg trives best med kystseilas. Blir så lite ankerdram når man ikke kan ankre :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Simen1

På sjøen går motorene ofte konstant på 70-80%. I biler er det mye mer variabelt, med et snitt på rundt 20% av maks. Det er altså mindre rom for å optimalisere båtmotorer for hybrid-drift enn det er for bilmotorer. Men ikke misforstå. Jeg tror hybriddrift er smart på sjøen også, bare med en litt annen balanse enn på veien.

På vei: Stor andel el, liten andel diesel/bensin
På sjøen: Liten andel el, stor andel diesel

På sikt kan kanskje diesel/bensin byttes ut med hydrogen eller produseres syntetisk fra hydrogen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

cra

Sitat fra: Simen1 på tor 27. des 2018, kl. 13:04
På sjøen går motorene ofte konstant på 70-80%. I biler er det mye mer variabelt

Det tenkte jeg ikke på. :) Min erfaring med sjølivet begrenser seg til en 18-fot "lekebåt" for 30 år siden, med turtatt stort sett på 100% eller mer.  ;D  Og en ukes seilas fra Portsmouth til Oslo, men da var det bare med segl, og jeg hadde aldri vært i seilbåt før og gjorde bare som jeg fikk beskjed om.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: Simen1 på tor 27. des 2018, kl. 13:04
På sjøen går motorene ofte konstant på 70-80%. I biler er det mye mer variabelt, med et snitt på rundt 20% av maks. Det er altså mindre rom for å optimalisere båtmotorer for hybrid-drift enn det er for bilmotorer. Men ikke misforstå. Jeg tror hybriddrift er smart på sjøen også, bare med en litt annen balanse enn på veien.

På vei: Stor andel el, liten andel diesel/bensin
På sjøen: Liten andel el, stor andel diesel

På sikt kan kanskje diesel/bensin byttes ut med hydrogen eller produseres syntetisk fra hydrogen.
Dette er jo litt forskjellig for båttyper og steder. Selv er jeg medeier i en 18 foter med 100hk, og den kjøres nok mesteparten av tiden på "kosekjøring" i skjærgården på lav fart, tomgang til kanskje 5-10%. !00% brukes mest i korte perioder til "leking" eller hurtig transport mens det meste av lengre transport går i rundt 60% effekt, rett over plan.

En hybriddrift der man kan kjøre på batteri i lav fart ville hjulpet en god del, spesielt mot den irriterende eksosen som gjerne omslutter båten i lav fart.

Men det er jo også slik at de fleste turer er korte og da kunne man tatt hele turen på batteri uten at det er altfor stort. Så kan man heller ha en rekkeviddeforlenger til bruk om turen blir lengre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amatøren

Du så mye om nedleggelse av hydrogenen stasjoner i det siste......!

Skulle ikke dette vært i "båt tråd"?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA