Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger - Kø etikette

Startet av Spurkis, mandag 27. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Spurkis

Hei,

Jeg mottar snart min første Tesla og lurer på hvordan kø etikette fungerer på Superchargers?
Ser jeg på app hvilken som blir først ledig for å så stille meg bak slik som ved en bensinstasjon?

jkirkebo

Sitat fra: Spurkis på mandag 27. august 2018, klokken 18:38
Hei,

Jeg mottar snart min første Tesla og lurer på hvordan kø etikette fungerer på Superchargers?
Ser jeg på app hvilken som blir først ledig for å så stille meg bak slik som ved en bensinstasjon?

Det går ikke an å vite hvilken som blir ledig først. Er det kø er det en felles kø for alle, fremstemann i køen tar den som blir ledig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Bare så det er sagt, så har vi supercharget sikkert 30 ganger og aldri stått i kø.

Jejl

Har kjørt rundt 30 000 km på superladere og ventet 3 minutt i Tarragona, og på Sundebru var vi en gang nummer 4 i køen og måtte vente 1 (! ) minutt på å få lade. Ellers har vi måttet dele lader 2-3 ganger.

Tulle

Sitat fra: gr på mandag 27. august 2018, klokken 19:52
Bare så det er sagt, så har vi supercharget sikkert 30 ganger og aldri stått i kø.
Opplevde at alle 8 laderne på Elverum var opptatt under birkebeinerrennet i 2017. Måtte vente i hele 90 sekunder før det ble en ledig. Dette er kanskje en av årets travleste dager på Elverum.
Nå ser jeg at det er utvidet til 12 ladere

Kristian O

Mitt tips til god oppførsel på superlader:
- lad det du trenger, ikke mer.
- kast boss i bossbøtte
- flytt bilen når du er ferdig å lade

1 og 3 er spesielt viktig om det et kø.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Har vel ventet to ganger på kanskje 350 superladinger gjennom fem år, snart tre av dem med to biler i eie  samtidig. Det skjedde i Varazze og Kitzbuhel.

fredag

Sitat fra: Spurkis på mandag 27. august 2018, klokken 18:38
Hei,

Jeg mottar snart min første Tesla og lurer på hvordan kø etikette fungerer på Superchargers?
Ser jeg på app hvilken som blir først ledig for å så stille meg bak slik som ved en bensinstasjon?

Ladestolpene er organisert i par, som deler på ca 130kW ladeffekt. Eks 1A, 1B, 2A, 2B. Bilen som plugger inn først får mest ladeffekt. Hvis mulig, parker på et ledig par. (Vanligvis er vil det si å bruke annenhver stolpe.) Da får du full effekt av ladingen, og du treger ikke ned noen andres lading. Irriterende når jeg er alene på en supercharger, så kommer det noen andre og parker ved siden av meg, på samme par, selv om alle andre stolper, og treger ned min ladehastighet.

Ikke spill musikk på 11 mens du lader, for det kan være andre i bilen ved siden av som har kjørt langt og ønsker å hvile øynene sine litt mens de lader.

Bruk søppelbøtta.

Bruk toalett eller knip igjen. Vi er ikke barbarer heller.

Ikke parker sidelengs slik at du blokkerer mange stolper. Unntak for Model X med tilhenger midt på natten når alle stolper er ledig, sjåfør er i bilen og aktivt tilbyr seg å flytte for å unngå å skape problemer/kø for andre.

Ring til Tesla og si fra om ladestolper som er i ustand. Behandle utstyret forsiktig, og heng kontakten på plass når du er ferdig ladet, ikke kast kontakten i bakken.

Snakk til eksosbiler, campingvogner og trailere som forsøker å parkere på superladerne. Unntak for ladeplasser som ikke er reservert for ladende biler. Noen stolper er faktisk skiltet som kombinerte parkeringsplasser og ladeplasser.

Ikke sett bilen til lading over natten på en superlader. Bilen skal flyttes når den er ferdig ladet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Siste unngår man effektivt etter man har blitt belastet 3,50 per minutt hele natta gjennom, etter de nye reglene...  :laugh:

Et siste punkt å legge til er å ikke ta "drive through"-plassene som Model X med henger kan bruke, uten at man har henger på.

Men, det er vel 120kW de pleier å dele på et ladepar? Mener det er det de har søkt om på alle de siste utbyggingene, som f.eks. Lillesand.

cra

Sitat fra: fredag på onsdag 29. august 2018, klokken 15:21
Irriterende når jeg er alene på en supercharger, så kommer det noen andre og parker ved siden av meg, på samme par, selv om alle andre stolper, og treger ned min ladehastighet.

Du beholder da max hastighet så lenge du kan, mens nestemann må vente på ledig kapasitet? Uansett er det bare å fortelle høflig hvordan det fungerer. Jeg har tilgode å møte noen som blir surte over å lære hvordan de kan lade raskest mulig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Beholder ikke maks hastighet. Nummer to er garantert en minsteeffekt, så da kan man miste 20-30kW om man trenger maks superchargeren kan levere. Ikke at det har noen praktisk betydning.

o.b.lix

Sitat fra: gr på onsdag 29. august 2018, klokken 15:48
Men, det er vel 120kW de pleier å dele på et ladepar? Mener det er det de har søkt om på alle de siste utbyggingene, som f.eks. Lillesand.

Tatt litt fritt etter hukommelse - men de første var vel 120kW. Et tradisjonelt SuC besto av 11 teslaladere (som stod i tesla før), og disse ga ved 400V 11kw x 11 = 120kW.

Men så justerte de opp trafo inn på disse, tror det var til 480 volt, da får hvert suc-par 145kw til fordeling. Men bilen tar max i mot 120kw.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Sitat fra: gr på onsdag 29. august 2018, klokken 15:48
Et siste punkt å legge til er å ikke ta "drive through"-plassene som Model X med henger kan bruke, uten at man har henger på.

Her mener jeg også at det gjelder motsatt vei.

Hvis du kjører X med tilhenger og kommer til en drive through-plass, så er det normalt god oppførsel å koble fra henger og oppta bare en plass hvis det er veldig stor pågang på laderne. Hadde et tilfelle i sommer der det ble ledig plass som jeg kunne komme til med campingvogn, men ellers var det omtrent fullt på ladeststasjonen. Da koblet jeg heller av vogna og frigjorde dermed en plass.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jeg tror nok alle med tilhenger/campingvogn må belage seg på å huke den av når de skal lade i fremtiden. Da kan de bruke alle plassene uten problemer og uten å blokkere andre fra å lade. Med den innstillingen kan de heller bli gledelig overrasket over at det finnes en nose-in plass som er ledig og som ikke blokkerer andre ladere.

Nose-in plassene kan ofte brukes uten å blokkere andre ladere. Drive-through plassene derimot er vel som oftest to og to ladere, så der kan man ikke stå med campingvogn tilkoblet uten at ladestasjonen har lavt belegg og man venter ved vogna. Da er det like greit å ta utgangspunkt i å måtte koble av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. august 2018, klokken 09:37
Nose-in plassene kan ofte brukes uten å blokkere andre ladere. Drive-through plassene derimot er vel som oftest to og to ladere, så der kan man ikke stå med campingvogn tilkoblet uten at ladestasjonen har lavt belegg og man venter ved vogna. Da er det like greit å ta utgangspunkt i å måtte koble av.

Den bakerste kan normalt fint brukes med henger, uten å blokkere ihvertfall. Går fint på f.eks Nebbenes med min 5m lange henger. En 7m campingvogn blir dog kanskje litt drøyt enkelte steder ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA