Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2xTwC

Startet av Luniboy, søndag 26. august 2018, klokken 12:57

« forrige - neste »

Luniboy

Heisann
Er klar over at det finnes en del innlegg med 2x Tesla Wall Connectors i kjede, men fant ingenting om følgende problemstilling;

Dagens opplegg er som følger:
20A sikring med B vern kablet med 4mm² ut til garasje, deretter tilbake til husvegg med samme kabel (grå type) til en Type 2 lader på maks 16A.

Planen er å lade ny TMS og i3 på samme kurs, men med prioritet på i3. Tenkte derfor å gå til innkjøp av 2 stk. TWC og koble disse opp med lastdeling slik at model S lader inni garasjen som settes til max 20A, og BMW som lader på TWC på utsiden, settes til maks trekk på 16A. Denne settes til 'Master' slik at denne får prioritet.
Gitt scenario: Man kobler på begge bilene og Model S starter lading kl. 20:00 på 20A. alene, siden BMW'en er stilt inn til å starte kl.24:00. Da lader BMW på 16A og Model S på 4A (?!). Når BMW'en er ferdig kl. 06:00, kuttes denne og Model S lader videre på 20A til den også er ferdig, eller skal ut å kjøre ...

Noen som har erfaring med et slikt opplegg, og vil lastdelingen fungere som planlagt ?
I tillegg kobler jo i3'n inn av og til noen minutter dersom den har nådd 100% for å kjøre pre cond. på batteri og varme opp kupeen. Dette begynner den med 3 timer før avreise (batteri), og ca. 5-30 min før for å varme kupeen).
Har sett at noen legger opp lik deling på 32, men regner med det holder med 20A, ev. skremme den opp til 25A
skulle det være behov for det etterhvert

Anyone ?

BR


2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Zett

Når du har 2 TWC-er med lastdeling, så har de samme maks A. Så det er ikke mulig å sette en til 20A, og en på 16A med lastdeling.

Det er heller ikke mulig å prioritere en av dem. Sånn som jeg har forstått det så vil du ha maks lading hvis man er alene. Hvis man er to biler vil man få 50/50, eller hvis den ene bruker mindre enn halvparten vil den andre få resten av tilgjengelig strøm.

Har ikke prøvd dette selv ennå, venter på elbil nr 2 før jeg skal sette opp neste TWC.

jkirkebo

Sitat fra: Zett på søndag 26. august 2018, klokken 17:00
Det er heller ikke mulig å prioritere en av dem. Sånn som jeg har forstått det så vil du ha maks lading hvis man er alene. Hvis man er to biler vil man få 50/50, eller hvis den ene bruker mindre enn halvparten vil den andre få resten av tilgjengelig strøm.

Det tror jeg ikke. TWC har så vidt jeg vet ikke måling av reelt strømforbruk, så om to biler lader og begge kan trekke 16A hver seg vil bil nr. 2 fortsatt få 16A selv om bil nr. 1 bare trekker 5A. Først når bil nr. 1 avslutter lading vil bil nr. 2 få 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zett

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2018, klokken 17:12


Det tror jeg ikke. TWC har så vidt jeg vet ikke måling av reelt strømforbruk, så om to biler lader og begge kan trekke 16A hver seg vil bil nr. 2 fortsatt få 16A selv om bil nr. 1 bare trekker 5A. Først når bil nr. 1 avslutter lading vil bil nr. 2 få 32A.

Mulig du har rett, men på side 29 i manualen er står det "current sense" på diagramet, se link: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-en-EU-v2.pdf?201612081439

fredag

Hvorfor skal du gi prioritet til den ene bilen over den andre? Høres bare komplisert ut.

Som andre har skrevet her: TWC fordeler lasten jevnt på de to uttakene, inntil en av bilene avslutter ladingen. Det at en av boksene er master og de andre lave betyr ikke at master har prioritet.

Kan du ikke i stedet stille inn BMWen til å starte ladingen noen timer før Teslaen? Da vil du gi BMWen prioritet ved å gi den et forsprang tidsmessig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Vhagar

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Zett på søndag 26. august 2018, klokken 17:00
Det er heller ikke mulig å prioritere en av dem. Sånn som jeg har forstått det så vil du ha maks lading hvis man er alene. Hvis man er to biler vil man få 50/50, eller hvis den ene bruker mindre enn halvparten vil den andre få resten av tilgjengelig strøm.

Det tror jeg ikke. TWC har så vidt jeg vet ikke måling av reelt strømforbruk, så om to biler lader og begge kan trekke 16A hver seg vil bil nr. 2 fortsatt få 16A selv om bil nr. 1 bare trekker 5A. Først når bil nr. 1 avslutter lading vil bil nr. 2 få 32A.

Sikker? Med forbehold om at jeg misforstår deg litt med tanke på hva bilen trekker under lading.
I denne video'en så ser det jo ut til at de sjonglerer fint mellom 3 biler og at alle rykker opp i fart så snart den andre faller fra. Sorry om jeg bommer her.

https://www.youtube.com/watch?v=cnLn6yy-suk

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Luniboy

Sitat fra: fredag på søndag 26. august 2018, klokken 17:43
Hvorfor skal du gi prioritet til den ene bilen over den andre? Høres bare komplisert ut.

Som andre har skrevet her: TWC fordeler lasten jevnt på de to uttakene, inntil en av bilene avslutter ladingen. Det at en av boksene er master og de andre lave betyr ikke at master har prioritet.

Kan du ikke i stedet stille inn BMWen til å starte ladingen noen timer før Teslaen? Da vil du gi BMWen prioritet ved å gi den et forsprang tidsmessig.

Hei og takk for innputt allesammen.
Grunnen til at jeg vil ha BMW'en til å starte senere og med 16A er at den skal være 'nesten ferdig' ved avreise og at den da trekker 16A hele perioden, for å unngå at den trakk 1,5 kW i noen minutter fra 3 timer før avreise en god del ganger og opp mot avreise tidspunkt, samt 3,6kW rett før avreise for å varme kupeen. Så for meg at mye effekt av og på ville føre til at det kødda seg til på hele opplegget med disse laderne. I tillegg at jeg fint kunne beregne 1 time på 16A = 10%. Vil gjerne avslutte litt før BMW'en blir 100% (man kan ikke sette maks. % lading på denne slik som på Tesla).

Men ser på videoen til DÆrik at de takler det fint. Om jeg bare har 20A, vil begge bilene da kun lade med 10A hver.... håpet var at slave/master hadde den funksjonen at master hadde prioritet og ville gi det den var innstilt på, f.eks. 16A ??? ... men men
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA