Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

emurof

Hva? Tesla-fanboys snakker varmt om selve avtaleteksten? Hva har avtaleteksten med noe som helst å gjøre? Slike avtaler formuleres alltid med tungvindt "advokatspråk".

Sandvika

Sitat fra: emurof på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:41
Hva? Tesla-fanboys snakker varmt om selve avtaleteksten? Hva har avtaleteksten med noe som helst å gjøre? Slike avtaler formuleres alltid med tungvindt "advokatspråk".
Skal vi vokse fra å stemple folk som har eid Tesla eller trukket frem en og annen fordel med ett merke over et annet som «fanboys». Mye hyggeligere og konstruktiv diskusjon da?

ToWalkOrDrive

Det fine med Tesla er at de omtrent ALDRI krangler på garanti-ting, selv om avtalen juridisk sett ikke er særlig vanntett for kunden. Hadde Tesla i over 4 år, og betalte ikke en krone i reparasjoner. Til og med bremsene inkl nye nordiske skiver og rotor fikk jeg på garantien.

Har forresten sett at både e-Golf og Tesla har fått nye batterier. E-golfen etter lynnedslag et stykke unna huset deres. Kunne blitt veeeeldig dyrt ifølge Møller.
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

#288
Ja, det var litt OT å ta med denne avtaleteksten og det er bra at Tesla er mer fleksible i forhold til å ta regningen. Og det er jo merkelig at en del Tesla eiere snakker fram garantien som så fantadtisk, når den faktisk er i dårligere enn de fleste andre unntatt der det er fri km på enkelte av batteriene. Avtaleteksten betyr kanskje ikke så mye nå,,men i en tvist er det jo den som gjelder. Jeg kjenner godt til hvordan amerikanske avtaler er utformet på ut komplett umulig avtalespråk og for å sikre leversndøren på alle mulige punkter.

Dessuten ble jeg ble jeg overrasket over at så vidt jeg kunne lese var garantien på bilen bare 4 år og 80.000 km. Det er overraskende at Audi generelt bare har 5 år 100.000 km Norgesgaranti. Det burde i det minste være 200.000 km på en premium bil, slik som BMW har. Det samme burde gjelde batteriet (8 år) og garantiert 70 % kapasitet, men det virker som om Audi ikke akkurat setter en ny standard for garanti. Opel valgte å gi 8 år, 160.000 på alle komponenter det elektriske drivverket. Det hadde vært betryggende, for det er nok mer sannsynlig at andre deler enn batteriet får feil i løpet av 8 år.

Trond.m

#289
Sitat fra: Sandvika på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:46
Sitat fra: emurof på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:41
Hva? Tesla-fanboys snakker varmt om selve avtaleteksten? Hva har avtaleteksten med noe som helst å gjøre? Slike avtaler formuleres alltid med tungvindt "advokatspråk".
Skal vi vokse fra å stemple folk som har eid Tesla eller trukket frem en og annen fordel med ett merke over et annet som «fanboys». Mye hyggeligere og konstruktiv diskusjon da?
Teksten er vel viktig hvis man kommer i en tvist. Har endret fra fanboys til Tesla eiere så ikke noen skal bli støtt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på fredag 19. oktober 2018, klokken 07:01
Ja, det var litt OT å ta med denne avtaleteksten og det er bra at Tesla er mer fleksible i forhold til å ta regningen. Og det er jo merkelig at en del Tesla eiere snakker fram garantien som så fantadtisk, når den faktisk er i dårligere enn de fleste andre unntatt der det er fri km på enkelte av batteriene. Avtaleteksten betyr kanskje ikke så mye nå,,men i en tvist er det jo den som gjelder. Jeg kjenner godt til hvordan amerikanske avtaler er utformet på ut komplett umulig avtalespråk og for å sikre leversndøren på alle mulige punkter.

Dessuten ble jeg ble jeg overrasket over at så vidt jeg kunne lese var garantien på bilen bare 4 år og 80.000 km. Det er overraskende at Audi generelt bare har 5 år 100.000 km Norgesgaranti. Det burde i det minste være 200.000 km på en premium bil, slik som BMW har. Det samme burde gjelde batteriet (8 år) og garantiert 70 % kapasitet, men det virker som om Audi ikke akkurat setter en ny standard for garanti. Opel valgte å gi 8 år, 160.000 på alle komponenter det elektriske drivverket. Det hadde vært betryggende, for det er nok mer sannsynlig at andre deler enn batteriet får feil i løpet av 8 år.

Mener det og står i avtaleteksten til Tesla at ulyder og knirk ikke dekkes i garantien, men har ikke hørt om en som har hatt problemer med å få utbedret på garantien. Tror Tesla-eierne er fornøyd med garantien fordi de ikke har lest teksten veldig nøye, men uttaler seg basert på erfaringene med at alt dekkes. Det med 4 år og 80.000km klarte ikke jeg å få ut av teksten, og hadde reklamasjonsjobb utført hvor feilen ble meldt da bilen var 4 år og 3 måneder. Det med bremser er et godt eksempel. Da jeg hadde en VW Passat måtte jeg til stadighet betale for bremsedeler, selv om bilen bremste skeivt, og var innenfor garantitiden. Fordi de tolket at dette var slitasje...selv om bilen bremset skeivt...og ikke bare en gang...mens da det bare var en pipelyd fra bremsene når jeg rygget med Tesla, pga liten klaring, så skiftet de alt vederlagsfritt...da bilen var 3,5 år....det var bedre enn forventet. Kan og være at Tesla har litt større respekt for Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett enn det Passat-forhandleren hadde for 10 år siden (som er sist gang jeg eide en VW). Hadde egentlig bestemt meg for å aldri ha en VAG igjen, men der går jeg nok på en smell....med e-tron...
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. oktober 2018, klokken 00:05
Det fine med Tesla er at de omtrent ALDRI krangler på garanti-ting, selv om avtalen juridisk sett ikke er særlig vanntett for kunden. Hadde Tesla i over 4 år, og betalte ikke en krone i reparasjoner. Til og med bremsene inkl nye nordiske skiver og rotor fikk jeg på garantien.

Nå skal vel sant sies at bremsene på Tesla burde vært en recall. Mang en Model S har rullet ukontrollert uten bremsekraft som følge av feil design på bremsene (feil skiver/klosser) i forhold til kaldt klima. Så at de bytter dette vederlagsfritt skulle bare mangle.
Og når det gjelder reparasjoner så har disse årene alle (så nær som noen ytterst få svært langkjørende), vært under garanti og reklamasjonsrett. Og de aller fleste er det ennå. Så sånn sett har ikke Tesla særlig annet valg enn å reparere for egen regning.

Men med det sagt så er Tesla, til tross for en serviceorganisasjon som lider av ressursknapphet både personalmessig og lokalitetsmessig, flink til å yte og stille opp. Og jeg håper erfaringen med Audi også vil bli tilsvarende. Dog må jeg si at alt jeg har hatt av service- og verkstedbehov på de VAG-bilene jeg og slekta har hatt (både Audi, Volkswagen og Skoda) har gitt bare positive opplevelser. Ingen krangling på hva som er garanti og ikke. Korte ventetider. Profesjonalitet i alle ledd.

emurof

Sitat fra: StianSalG på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:17Nå skal vel sant sies at bremsene på Tesla burde vært en recall. Mang en Model S har rullet ukontrollert uten bremsekraft som følge av feil design på bremsene (feil skiver/klosser) i forhold til kaldt klima.

Har du en link til mer info om dette?

Marzo

Sitat fra: emurof på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:26
Sitat fra: StianSalG på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:17Nå skal vel sant sies at bremsene på Tesla burde vært en recall. Mang en Model S har rullet ukontrollert uten bremsekraft som følge av feil design på bremsene (feil skiver/klosser) i forhold til kaldt klima.

Har du en link til mer info om dette?

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29691.0

Trond.m

Nå har vi kommet langt utenfor temaet, og jeg tar på meg litt av skylden for det.
Vi får heller ta opp garantien på e-tron når vilkårene foreligger. Men de vil nok være helt på det jevne. Angående km begrensning på bil, så er det sikkert mulig å kjøpe utvidet garanti som for e-golf.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:09
Nå har vi kommet langt utenfor temaet, og jeg tar på meg litt av skylden for det.
Vi får heller ta opp garantien på e-tron når vilkårene foreligger. Men de vil nok være helt på det jevne. Angående km begrensning på bil, så er det sikkert mulig å kjøpe utvidet garanti som for e-golf.
Det gikk og an å kjøpe utvidet garanti på Tesla for bilen. Økning på 3 år til 8 år mener jeg kostet 27000, og da var ikke alt inkludert.... hvis det kan gi mening for en Audi (var en 3. part som tilbydde dette, via Teslas sider).
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

#296
Det høres mer ut som en utvidet serviceavtale med forsikring. Det jeg tenkte på av en utvidelse av km begrensning i garantien fra fabrikk. For 2800 kr kan man utvide garantien på e-Golf til 150.000 km. Jeg ser at man i Sverige kan kjøpe utvidet garanti for Audi inntil 5 år, 150.000 km for vanlige Audi modeller, men der ikke noe tilsvarende i Norge... iallfall foreløpig.
Selv om jeg ikke har noen problemer med 100.000 begrensningen, så tror jeg det kan være en fordel for annenhåndsverdien med utvidet fabrikkgaranti som følger bilen og som er gyldig i hele landet (eller Europa). En lokal «garanti» vil ha mindre betydning, for da begrenser man antallet som vil ha nytte av å overta en slik avtale.

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på lørdag 20. oktober 2018, klokken 10:33
For 2800 kr kan man utvide garantien på e-Golf til 150.000 km.
? Er dette noe man kan kjøpe til før bilen har gått 100', eller må det tas ved nykjøpet?

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:25
Sitat fra: TM på lørdag 20. oktober 2018, klokken 10:33
For 2800 kr kan man utvide garantien på e-Golf til 150.000 km.
? Er dette noe man kan kjøpe til før bilen har gått 100', eller må det tas ved nykjøpet?

I Tyskland kan man forlenge garantien etterhvert.
Men jeg mener at 5år/100000 er Møller Garanti mens 5år/150000 er VAG fabrikkgaranti også kalt EA8. I Danmark tilbyr de 4 år/120000 km. Det er en fabrikkgaranti. Det er helt problemfritt å benytte disse fabrikkgarantiene i Norge.

Trond.m

Betyr det at man kan kontakte et tysk VAG verksted og kjøpe forlenget garanti for en norsk bil ? Det ville vært smart. Om bilen må framviser er det vel bare å ta en harrytur til Sverige ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA