Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Pingle

Møller har kommet med en (brukbar?) infoside om e-tron:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil.html

Kan være håp om at man får prøvekjøre før man bestiller, jf https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/audi-e-tron-ofte-stilte-sporsmal.html
Selv om det er rom for kreativ tolkning.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

Ref varmepumpe og overskuddsvarme fra batteri: Ved parkering i skikkelig kaldt vær blir det gunstig å ha noe bedre enn en vanlig stikkontakt å lade på.

Medfølgende ladekabel for Schuko er begrenset til 8A (1.8kW)1. Med 700kg batteri som skal opp til ønsket temperatur mellom 20-30 grader, parkering i -15, trengs det ca 8kWh til oppvarming av batteriet alene. Legg til noe tap av varme til omgivelsene under oppvarming, samt 3-4 kWh for oppvamring av kupé, så vil forhåndsklimatisering av bilen totalt trenge ca 12kWh under slike forhold. Dette blir da 6-7 timer på 1.8kW, dersom det ikke skal brukes energi fra batteriet til forhåndsvarming. Så noe kraftigere enn Schuko — f.eks. en type-2 ladestasjon — er nok absolutt å anbefale, selv om den "bare" skulle doble tilgjengelig effekt til 3.7kW (16A 1-fas).

1):
Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/audi-e-tron-ofte-stilte-sporsmal.htmlKan jeg lade bilen hjemme og hvordan?
Ja, du kan lade bilen din hjemme med standardutstyret som følger med. Ved å bruke ordinær stikkontakt (schuko) vil du oppnå 1,8 kW. Dette er ikke en begrensning i Audi e-tron, men noe som skyldes begrensninger i husholdningskontaktene. [...]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fonberg

Sitat fra: Orbit på onsdag 17. oktober 2018, klokken 14:11
Ref varmepumpe og overskuddsvarme fra batteri: Ved parkering i skikkelig kaldt vær blir det gunstig å ha noe bedre enn en vanlig stikkontakt å lade på.

Medfølgende ladekabel for Schuko er begrenset til 8A (1.8kW)1. Med 700kg batteri som skal opp til ønsket temperatur mellom 20-30 grader, parkering i -15, trengs det ca 8kWh til oppvarming av batteriet alene. Legg til noe tap av varme til omgivelsene under oppvarming, samt 3-4 kWh for oppvamring av kupé, så vil forhåndsklimatisering av bilen totalt trenge ca 12kWh under slike forhold. Dette blir da 6-7 timer på 1.8kW, dersom det ikke skal brukes energi fra batteriet til forhåndsvarming. Så noe kraftigere enn Schuko — f.eks. en type-2 ladestasjon — er nok absolutt å anbefale, selv om den "bare" skulle doble tilgjengelig effekt til 3.7kW (16A 1-fas).

1):
Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/audi-e-tron-ofte-stilte-sporsmal.htmlKan jeg lade bilen hjemme og hvordan?
Ja, du kan lade bilen din hjemme med standardutstyret som følger med. Ved å bruke ordinær stikkontakt (schuko) vil du oppnå 1,8 kW. Dette er ikke en begrensning i Audi e-tron, men noe som skyldes begrensninger i husholdningskontaktene. [...]

«Noe bedre enn stikkontakt» er også gunstig på den måten at stikkontakt ikke er godkjent for daglig bruk, kun til «nødbruk».
Forøvrig er min erfaring at ladeboks med 3,6 kW ladeeffekt (230V/16A) til den daglige hjemmeladingen er rikelig. Dette basert på fem år / 140000 km med Tesla.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Schuko er godkjent til daglig bruk gitt kursen har bvern og er sikret lavt nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: Pingle på onsdag 17. oktober 2018, klokken 13:24
Møller har kommet med en (brukbar?) infoside om e-tron:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil.html
Er vel ikke noen grunn til å bli så veldig beroliget av det de skriver om levetiden på batteriet. Hadde ventet at de skrev noe om at batteriet er laget for å vare hele bilens levetid. Og for en bil i million-klassen den bør være mer enn 8 år-160.000 km. Og det er interessant å vite om det er bygget modulært slik at kostnaden er begrenset dersom det skjer en feil på en modul.

Skulle vært interessant å vite hva et nytt batteri koster hvis man på en eller annen måte kom i en situasjon hvor det må byttes uten at det dekkes av garanti (eks. feilbruk -total utlading under feriereise ? ). Er jo surt å måtte skrote en nesten ny bil fordi batteriet koster det samme som ny bil

Sitat:

Hvor lang levetid har batteriet ?

Levetiden på batteriene skal ikke være en bekymring med garantien som gjelder 8 år eller 160 000 km»

zbk

Hva er problemet med det utsagnet? Utover at det ikke sies hva garantien garanterer så er vel 8år 160000km blant de beste garantiene som gis?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trond.m

Sitat fra: zbk på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:22
Hva er problemet med det utsagnet? Utover at det ikke sies hva garantien garanterer så er vel 8år 160000km blant de beste garantiene som gis?
Problemet er de ikke sier noe om levetiden på batteriet, så de svarer ikke på deres eget spørsmål.

zbk

Tja. Kan vel være enig at svaret hadde vært bedre om de hadde føyd til ditt forslag om at det er "lagd for å vare bilens levetid", men klarer ikke å henge meg opp i den selv om jeg prøver  ;). Tror jeg er for kjent med statistikken over hvor lenge elbilbatterier viser seg å vare i praksis og ekstrapolerer det inn i informasjonen som gis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øggen

Sitat fra: TM på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:29
Sitat fra: zbk på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:22
Hva er problemet med det utsagnet? Utover at det ikke sies hva garantien garanterer så er vel 8år 160000km blant de beste garantiene som gis?
Problemet er de ikke sier noe om levetiden på batteriet, så de svarer ikke på deres eget spørsmål.
Hvor langt er et tau??
Umulig å si uten å måle det. Det kan ikkje Audi gjere med batteriet heller, og derfor garantera dei 8år.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Hodetelefoner

Sitat fra: TM på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:29
Sitat fra: zbk på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:22
Hva er problemet med det utsagnet? Utover at det ikke sies hva garantien garanterer så er vel 8år 160000km blant de beste garantiene som gis?
Problemet er de ikke sier noe om levetiden på batteriet, så de svarer ikke på deres eget spørsmål.
Lar du batteriet stå tomt fra dag 1. Så vil det neppe holde mange måneder.
At det finnes mange tullinger med elbil kan ikke Audi helgardere seg mot. Levetiden er det kun eier som bestemmer. Det varer evig, hvis du holder det kalt og på 50%.

Hodetelefoner

Sitat fra: TM på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:15
Sitat fra: Pingle på onsdag 17. oktober 2018, klokken 13:24
Møller har kommet med en (brukbar?) infoside om e-tron:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil.html
Er vel ikke noen grunn til å bli så veldig beroliget av det de skriver om levetiden på batteriet. Hadde ventet at de skrev noe om at batteriet er laget for å vare hele bilens levetid. Og for en bil i million-klassen den bør være mer enn 8 år-160.000 km. Og det er interessant å vite om det er bygget modulært slik at kostnaden er begrenset dersom det skjer en feil på en modul.

Skulle vært interessant å vite hva et nytt batteri koster hvis man på en eller annen måte kom i en situasjon hvor det må byttes uten at det dekkes av garanti (eks. feilbruk -total utlading under feriereise ? ). Er jo surt å måtte skrote en nesten ny bil fordi batteriet koster det samme som ny bil

Sitat:

Hvor lang levetid har batteriet ?

Levetiden på batteriene skal ikke være en bekymring med garantien som gjelder 8 år eller 160 000 km»
Jeg hadde vært veldig bekymret, passerer 170.000 med min tesla, 2.5år.
Å ikke gi ubegrenset km er jo typisk vw. Loppe kunder for mest mulig penger.
Ille...

Trond.m

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 18. oktober 2018, klokken 09:05
Lar du batteriet stå tomt fra dag 1. Så vil det neppe holde mange måneder.
At det finnes mange tullinger med elbil kan ikke Audi helgardere seg mot. Levetiden er det kun eier som bestemmer. Det varer evig, hvis du holder det kalt og på 50%.
Jeg har ikke sagt at Audi skal dekke feil fra det du kaller «tullinger». At batteriet holder evig ved 50 % under henvisning til @Hodetelefoner er vel nokså illelevant  :o

tuono

#282
Sitat fra: zbk på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:22
Hva er problemet med det utsagnet? Utover at det ikke sies hva garantien garanterer så er vel 8år 160000km blant de beste garantiene som gis?

Njæh.... Flere asiatiske biler til mellom 280 - 350 000 kr har 8/200 000 uten krav om "service". Audi er vel mer på linje med røkla med 8/160 000.
+/- 40 000 km er sikkert hva danskene kaller myreknepping, men vi foretrekker litt tysk grundighet.
Så kommer evt. betingelser om oppfølging ("service") av batteriet i denne perioden. Ligger det inne hos Audi?

Kåre Knatten

En garanti har vel alltid en utløpsbegrensing. Bekymring for batteripakken er vel nærmest ubegrunnet,  nå er ser Tesla'ene glatt gå over 300000 km på de samme batteriene. Bekymringene burde vel være større på en fossilbil om motoren går så langt? Batteripakken på E-tron kan tas ut ved å løsne 37 bolter og siden den er moduloppbygget, kan enkelte elementer byttes ut.

Trond.m

#284
Apropos garantier:
Leste meg opp på Tesla garantien siden der er mange Tesla eiere som snakker så varmt om den. Utrolig hvor mange ord amerikanere klarer å bruke og fortsatt gjøre det helt ubegripelig. Regner med at Audi skriver vilkår som folk forstår  ;)

«Begrensninger og fraskrivelser

DENNE BEGRENSEDE GARANTIEN FOR NYE KJØRETØY ER DEN ENESTE UTTRYKKELIGE GARANTIEN SOM ER UTARBEIDET I FORBINDELSE MED DITT TESLA-KJØRETØY. UNDERFORSTÅTTE OG UTTRYKKELIGE GARANTIER OG VILKÅR SOM OPPSTÅR UNDER DIN LOKALE LOVGIVNING ELLER I RIMELIGHET, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL, IMPLISITTE GARANTIER OG VILKÅR OM SALGBARHET ELLER SALGBARHETSKVALITET, EGNETHET FOR ET BESTEMT FORMÅL, HOLDBARHET, ELLER ANDRE GARANTIER ELLER VILKÅR SOM OPPSTÅR SOM FØLGE AV HANDEL ELLER BRUK AV HANDEL, FRASKRIVES I DEN GRAD DET ER TILLATT
I HENHOLD TIL DIN LOKALE LOVGIVNING, ELLER BEGRENSET I VARIGHET TIL VARIGHETEN AV DEN BEGRENSEDE GARANTIEN FOR DET NYE KJØRETØYET. ENKELTE LAND TILLATER IKKE BEGRENSNING AV IMPLISITTE GARANTIER ELLER VILKÅR OG/ELLER AV HVOR LANG
VARIGHET EN IMPLISITT GARANTI ELLER ET IMPLISITT VILKÅR SKAL HA, SÅ DET KAN HENDE BEGRENSNINGENE OVENFOR, IKKE GJELDER FOR DEG.
I DEN GRAD DET TILLATES AV DIN LOKALE LOVGIVNING, ER UTFØRELSE AV NØDVENDIGE REPARASJONER OG UTSKIFTING AV NYE ELLER REPARERTE DELER AV TESLA FOR DE DEKKEDE DEFEKTER, DET ENESTE TILTAK I HENHOLD TIL DENNE BEGRENSEDE GARANTIEN FOR NYE KJØRETØY, ELLER ANDRE, IMPLISITTE GARANTIER»

rettet: fanboys rettet til eiere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA