Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: Crown på torsdag 20. september 2018, klokken 20:38
22kW er jo bare et "must" for dem som kjører 400km daglig, kommer hjem kl 23 og er avhengig av å ha fullt batteri kl 6 morgenen etter. Det kommer langt nede på min liste :)
Tror også jeg vil holde meg til 7,4 kW. Med trussel om effektavgift trenger jeg ikke gjøre strømregningen større enn nødvendig.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

automat

Sitat fra: Crown på torsdag 20. september 2018, klokken 20:38
22kW er jo bare et "must" for dem som kjører 400km daglig, kommer hjem kl 23 og er avhengig av å ha fullt batteri kl 6 morgenen etter. Det kommer langt nede på min liste :)

Nå er det normalt ikke hjemme man trenger 22kW. Derimot er det fint å kunne fullade når man stopper et sted man allikevel skal være 3-4 timer. 22kw er også fint som nødlader ved defekte/fulle hurtigladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jon65

Er det mange steder man kan få ladet med 22kw?

chiller

Sitat fra: Jon65 på torsdag 20. september 2018, klokken 23:44
Er det mange steder man kan få ladet med 22kw?

Ja, det er billig å legge opp så lenge det er TN nett.
Veldig kurant å bruke hvis man bare trenger en liten boost og det er kø på DC-laderne.

Trond.m

Sitat fra: Jon65 på torsdag 20. september 2018, klokken 23:44
Er det mange steder man kan få ladet med 22kw?
Ja, så godt som alt Fortum ladestasjoner har gjerne et par AC ladere som står ubrukt. Noen av disse har minuttpris på 1 kr/minutt. Da blir strømmen dyr for alle som ikke kan dra nytte av kapasiteten på 22 kW. (50 kW DC koster normalt 2,50 pr minutt). Det er vel bare Zoe og Tesla som bruker disse ladepunktene, og Tesla eiere lader vel som oftest på de dedikerte Tesla superledere. Tror også Grønn kontakt har mange 22 kW AC ladere.

Stikkkontakt

Sitat fra: Jon65 på torsdag 20. september 2018, klokken 23:44
Er det mange steder man kan få ladet med 22kw?

Jeg får lagt inn 22kw neste uke.
Det er først og fremst fordi jeg føler jeg har behov for 32A 1-fas til Ampera-e og I-Pace, men siden jeg har TN-nett så legger jeg inn 3-fas i samme slengen. Kostnaden er i praksis den samme.

krl

Det begynner å bli vanlig med 22kW på ansattparkeringene til fremoverlente bedrifter  :)

Og når man har to elbiler, så kan det absolutt være greit. Det blir enklere å klare seg med ett ladeuttak.

Trond.m

Enig i det, men jeg tror de aller fleste vil klare seg lenge med 7,2 eller 11 kW lading hjemme. Vi snakker om en ladefart på inntil 5 mil i timen, og da vil vel de fleste lett fylle batteriet i løpet av natten. Effektavgift vil etter alt å dømme gjøre det ulønnsomt å lade med så høy effekt, så jeg ville uansett ikke ventet på 2020 modellen IG betalt en betydelig merpris for å få 22 kW.

hemi

#218
Kom en mail nå long story short, 650 biler med en gang, kommer i 3 farger, de 2 andre fargene muligens med mer? eller mindre? utstyr enn den blå


hemi

Lest igjennom blir nok en limited, og ikke en first edition da

limited = alt utstyr'ish? ser det ut som

forzaman

Sitat fra: hemi på fredag 21. september 2018, klokken 14:24
Lest igjennom blir nok en limited, og ikke en first edition da

limited = alt utstyr'ish? ser det ut som

Kanskje bare "virtuelle sidespeil" som "mangler" i Limited. Men det er nok ikke en mangel i manges øyne tenker jeg, da mange gjerne vil ha tradisjonelle sidespeil.....

Orbit

Ref 22kW: Det er heller ingen automatikk i at en 22kW-lader vil gi påslag i effektavgift, så lenge denne balanseres mot husets øvrige strømforbruk. En enebolig (med oppvarming fra strøm) bruker fort like mye effekt i timene med toppbelastning. 22kW lading på natt mellom 00-03 (når nattsenking av temperatur gjør at alle varmekilder er av) vil da ikke øke effektleddet, og det kan nok også bli at strømprisen blir ektra lav i de periodene med avregning per time (og kanskje ikke engang effektavgift??).

Dersom alternativet til 2 timer 22kW på natt (~200 km, gitt en trenger så mye daglig rekkevidde) er å lade 3.7kW over 12 timer med overlapp med det en har av effekttopp fra før, så vil saktelading faktisk øke effektavgiften.

Sitat fra: Meldola på torsdag 20. september 2018, klokken 18:17
For de som hadde håp om 22kW lademulighet så fikk jeg en liten kalddusj i dag. Dette blir ikke mulig før 2020 modellene går i produksjon i følge min selger.

Det som er kommet fra Audi selv, er kun at hjemmeladestasjon på 22kW med balansering mot strømtrekk og integrasjon mot bilens app ikke kommer før senere. 22kW ombordlader er et separat ekstrautstyr fra hjemmeladeren, som jeg ennå har et (minkende) håp kan leveres fra start. På bildene ser dette egentlig ikke ut som en ny del, men at det settes to like 11kW-ladere under panseret.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

Sitat fra: Orbit på fredag 21. september 2018, klokken 14:39
Ref 22kW: Det er heller ingen automatikk i at en 22kW-lader vil gi påslag i effektavgift, så lenge denne balanseres mot husets øvrige strømforbruk. En enebolig (med oppvarming fra strøm) bruker fort like mye effekt i timene med toppbelastning. 22kW lading på natt mellom 00-03 (når nattsenking av temperatur gjør at alle varmekilder er av) vil da ikke øke effektleddet, og det kan nok også bli at strømprisen blir ektra lav i de periodene med avregning per time (og kanskje ikke engang effektavgift??).

Dersom alternativet til 2 timer 22kW på natt (~200 km, gitt en trenger så mye daglig rekkevidde) er å lade 3.7kW over 12 timer med overlapp med det en har av effekttopp fra før, så vil saktelading faktisk øke effektavgiften.

Ser den. Hos oss er varmepumpen riktignok en 11 kW-modell, men det er produksjon under ideelle forhold, og den går greit på en 10A-kurs. Nær alle andre varmeovner ligger i kjelleren, frakoblet. Induksjonstopp drar sjelden mer enn 3,7kW, og da kun unntaksvis kombinert med stekovn og dampovn. Og vi liker peisovnen. Skulle vi gått på kun panelovner, ville vi kommet oss opp mot 22kW ved middagstid.
Tror likevel jeg ville ha sjekket en wattmåler eller noe sånt før jeg prøvde meg på 22kW nattestid.
"smarte løsninger" som bremser ladingen når fire induksjonsplater og oppvarming slås på vil nok være velkomment for de fleste - enten man betaler eller krever nettleie.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Dette er siste mail fra Audi som jeg fikk i dag;

———-//////////////

Tirsdag denne uken viste vi frem Audi e-tron offentlig for første gang, og vi håper du er like begeistret som oss.

Nye Audi e-tron lanseringsmodeller og VIP-visning
Audi e-tron omtales som den viktigste lanseringen for Audi på over 30 år. På 1980-tallet gjorde Audi seg sterkt bemerket med quattro firehjulsdriftsystemet i en rekke rallymesterskap verden over. quattro ble etterhvert en milepæl i merkets historie, og den første serieproduserte bilen med quattro ble derfor hetende nettopp Audi quattro. På lik linje med quattro på 1980-tallet, håper og tror vi Audi e-tron blir en like viktig milepæl for merket nå, over 30 år senere. Det er over 3 år siden de første skissene av e-tron quattro concept ble vist, og mye har vært sagt og spekulert om bilen siden da, men endelig er bilen svært nær norske veier.

Audi fant hverken opp firehjulsdrift eller den elektriske bilen. Vi har bare tilført dem vårt DNA gjennom quattro og e-tron.

Det er fortsatt flere spørsmål som skal besvares før Audi e-tron kommer på norske veier, og vi gleder oss til å dele mer informasjon med dere så fort det lar seg gjøre, og de nødvendige avklaringene er på plass.

Akkurat som med våre øvrige modeller, kan Audi e-tron skreddersys ned til nær sagt minste detalj. Utvalget av farger, interiør og tilbehør er rikholdig. Det finnes ikke to like Audier, det er du som velger hvordan akkurat din Audi skal være. Når det er sagt, har vi de siste årene sett en økende etterspørsel etter sammensatte pakker - det vil vi også tilby til Audi e-tron. I tillegg kommer det også noen helt egne lanseringsmodeller. Dette er biler som fabrikken allerede har satt i produksjon, og disse blir de første bilene som er klare til levering, tidlig i 2019.

Ettersom Norge er et prioritert marked, mottar vi hele 650 lanseringsmodeller som vi tilbyr kundene basert på rekkefølgen på kønummeret. Vi kommer nærmere tilbake til når, og hvordan, dette blir når prisene er klare.

Omlag halvparten av lanseringsmodellene er Audi e-tron Edition One i Antigua-blå. Dette er bilen som vises på bildene på nettsidene våre. De resterende bilene er den godt utstyrte Audi e-tron Limited, som tilbys i Mythossort eller Tyfongrå. Limited er likt utstyrt uansett farge, og har mye til felles med utstyrspakken til Edition One. Lanseringsmodellene blir de første bilene vi kan utlevere, og de blir tilbudt til kunder basert på nummeret i reservasjonskøen.

Det som er viktig for oss, er at du får bestilt din Audi e-tron i henhold til ditt kø-nummer, akkurat slik vi har sagt siden vi åpnet reservasjonsløsningen i april 2017. Leveringstiden på din Audi e-tron avhenger av hvilke tilvalg og personlige tilpasninger du velger. Vi jobber nå for å få alle avklaringene på plass, slik at vi kan åpne for salg i løpet av november. Din valgte Audi-forhandler kontakter deg når det nærmer seg.

Frem til nå har vi kun hatt mulighet til å studere Audi e-tron på bilder og filmer fra lanseringen. Som ett av de første landene i verden, er vi så heldige å få to Audi e-tron til Norge. Disse skal vi vise frem hos alle våre forhandlere, og på utvalgte bilmesser rundt om i landet. I starten av oktober får du ytterligere informasjon om når bilen ankommer din valgte forhandler, og du får samtidig tilsendt en invitasjon på epost, hvor du kan melde deg på!

Vi ønsker deg hjertelig velkommen.
Bli kjent med våre lanseringsmodeller!
Med vennlig hilsen,
Audi Norge
Ønsker du ikke lenger å motta informasjon og nyheter fra oss
Meld deg av her

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA