Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:46
..som de andre selskapene er frekke/dumme nok til å lage. På min og din bekostning. Lungene dine renser lufta for ICE-bilene.

Bare poengterer paradokset at Tesla dermed på sett og vis støtter/livnærer seg av fossilindustrien, i stedet for å være mer prinsippfast og nekte å selge "samvittighetskvotene" til forurenserne.

olemartin

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:05
Bare poengterer paradokset at Tesla dermed på sett og vis støtter/livnærer seg av fossilindustrien, i stedet for å være mer prinsippfast og nekte å selge "samvittighetskvotene" til forurenserne.
Det der er tullete. Klimakvoter etc er verdt penger. Firmaer liker penger. Selvfølgelig selger de dem.

Vis meg ett firma som er så prinsippfaste at de vil utnytte slike muligheter. (I en annen tråd)

4Matic Fanatic

https://www.dinside.no/motor/her-avdukes-audi-e-tron/70218532

"Ved hjelp av lameller i grillen og andre tjuvtriks har Audi fått luftmotstanden ned til en cd-verdi på 0,28.
Dette er rett og slett bra på en såpass stor bil."

Bullshit? Cd har vel ingenting med størrelsen å gjøre?

jkirkebo

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:05
Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:46
..som de andre selskapene er frekke/dumme nok til å lage. På min og din bekostning. Lungene dine renser lufta for ICE-bilene.

Bare poengterer paradokset at Tesla dermed på sett og vis støtter/livnærer seg av fossilindustrien, i stedet for å være mer prinsippfast og nekte å selge "samvittighetskvotene" til forurenserne.

Alternativet er at fossilindustrien kjøper kvotene av myndighetene til en høyere pris isteden. Så om det er bra å selge de eller ikke kommer an på om du tror Tesla eller myndighetene vil gjøre best nytte av pengene for å minke forurensningen. Jeg holder en knapp på Tesla ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:23
https://www.dinside.no/motor/her-avdukes-audi-e-tron/70218532

"Ved hjelp av lameller i grillen og andre tjuvtriks har Audi fått luftmotstanden ned til en cd-verdi på 0,28.
Dette er rett og slett bra på en såpass stor bil."

Bullshit? Cd har vel ingenting med størrelsen å gjøre?

Bullshit. Og uansett så er det ikke koeffisienter eller annet fjas det kommer sn på, men hvilken rekkevidde bilen får. Og foreløpig ser den ut til å få et kort rekkevidde i forhold til batteristørrelsen. Vi får håpe de bare er veldig forsiktige med estimatet. Ladehastighet (målt i km) vil også lide hvis bilen er såpass lite effektiv.

olemartin

Koeffisienter er jo viktig, og skjønner ikke hvorfor ikke størrelsen skal ha noe å si. På en høy bil krever det større innsats for å få en lav cd enn på en lav bil.

Det er klar effektiviteten på motoren, generell strømforbruk og lignende har mye å si, men å si at cd er fjas faller på sin egen urimelighet.

Magnus Hansen

#141
Sitat fra: olemartin på tirsdag 18. september 2018, klokken 15:27
Koeffisienter er jo viktig, og skjønner ikke hvorfor ikke størrelsen skal ha noe å si. På en høy bil krever det større innsats for å få en lav cd enn på en lav bil.

Det er klar effektiviteten på motoren, generell strømforbruk og lignende har mye å si, men å si at cd er fjas faller på sin egen urimelighet.

Det jeg sier er at forbruket og resulterende rekkevidde er det mest interessante. Hvordan man oppnår det er mer for de spesielt interesserte. Spesielt skaper Cd forvirring, fordi den er uavhengig av størrelsen. Total luftmotstand er Cd * projisert frontareal. Total luftmotstand hadde således gitt mer info enn Cd. Forøvrig har Model X lavere Cd enn denne audien. Helt uten lameller og andre tjuvtriks

PS når Tesla presenterte Tesla semi skrøt de av lavere Cd enn Bugatti Veyron. Som sikkert er riktig, men som selvfølgelig ikke betyr at luftmotstanden er lavere...

ELefant

Mye bra med denne bilen, en komfortcruiser som ikke er så opptatt av akselerasjon som Tesla - OK for meg. Savner dog rekkevidde (WLTP)! Jeg har sett noen videoer, og på en av disse kommer det frem at netto kapasitet er 83 KWh, noe som i min bok er skuffende. Dette vil gi en praktisk rekkevidde sommer på rundt ca.400km ved forbruk på 210 Wh/km. Har liten tro på et faktisk forbruk (sommer) særlig under dette, så WLTP på rundt 430 er vel kanskje å vente? For meg er rekkevidde viktig (lade mest mulig hjemme) da jeg øyner ladekøangst og høye ladepriser fremover. Ellers er det mye som stemmer for meg ut fra hva jeg har sett!

rfagerdal

Har de sagt noe dato på når prislisten kommer? Burde vært klart mener jeg til lanseringen så det kan vurderes om det skal kjøpes og eventuelt hva utstyr som må legges til.

Ove

Lurer på om kameraspeilene er innfellbare. 2 ganger har jeg fått ødelagt speil av motkjørende bil. Senest i sommer av en bobil på smale Hardangerveger mens jeg stod rolig for å gi plass. Greit å kunne slå de inn på smale veier eller parkeringsplasser. Kameraspeilene ser ikke billige ut å fikse.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Trond.m

Noen som vet om karosseriet er laget i aluminium ?

Amatøren

WLTP kommer med typegodkjenningen.

Skuffende at ikke alt er klart ved "lansering" (ja, i anførsel da det nesten føles som ny prototype visning når det fortsatt er så mye ubesvart).

"Premium" bil uten ACC som standard.... Er det virkelig mulig?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pingle

Oversikt over standardutstyr og en del av tilleggsutsyret.
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/audi-e-tron-edition-one.html

Flere enn meg som hører introen på pink floyds "money" på full guffe?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

z4rd

Personlig ikke overrasket. Passe skuffende utstyrsliste vs. ekstrautstyr og pris. Dessverre som forventet fra Audi. Hadde håpet de skulle ta i litt mer denne gangen...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amatøren

Sitat fra: Pingle på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:19
Flere enn meg som hører introen på pink floyds "money" på full guffe?

Å, ja!  :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA