Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på fredag 07. september 2018, klokken 11:25
Sitat fra: Blade Runner på fredag 07. september 2018, klokken 03:51
Jepp. Det er best å være sist. Mercedes sin lansering var på ingen måte noen høydare. Det hele var litt halvhjertet.
Nå har Mercedes også gått ut med at rekkevidde info under lanseringen ikke var korrekt: https://insideevs.com/mercedes-eqc-200-mile-range-incorrect/

Nå er det jo ikke det tristeste når en elbil går lenger enn man har lovet, men jeg føler ikke at jeg sitter med mer info om EQC enn om etron mtp vesentlige data (som rekkevidde, innvendig plass mv), til tross for at en er lansert i produksjonsutgave og den andre ikke.

"Lansert" er jo en tullete ting, det er jo bare det tidspunktet de viser den frem med avdukning, kanapeer og sprudlvann. I tilfellet MB er denne lanseringen utrolig mye tidligere enn for e-tron, så spesifikasjoner er mer usikre.

Audi har valgt en annen strategi for sin lansering, hvor de bevisst har valgt å holde mest mulig tett. Svært få mennesker utenfor organisasjonen har detaljkunnskap om bilen og spesifikasjonene. Den norske importøren vet svært lite. Mange i det norske systemet har nå sett bilen live, uten kamo, men detaljene vet de allikevel ikke. Om dette er en smart strategi eller ikke kan man sikkert mene mye om, men jeg har i alle fall respekt for at dette er et valg Audi har tatt helt bevisst, og at de ikke er helt amatører i gamet. Så denne evinnelige sytingen om manglende informasjon finner jeg tåpelig. Det er slik Audi har valgt å gjøre det, OK? Så slutt å grin. Ikke rettet mot noen spesielle, bare en generell betraktning over klagekoret.

Noe info pipler allikevel ut her og der, men skal selvfølgelig tas med en klype salt, det kan være spekulasjoner i flere ledd som fort blir til sannheter. Jeg har hørt flere "innsidere" hevde en rekkevidde på ca. 450 Km (WLTP), som skal være temmelig nær virkeligheten, og variere lite med temperatur.

Når det gjelder endelige priser og spesifikasjoner for Norge håper jeg ingen går rundt og tror at den er klar til lanseringen neste uke, for da blir de skuffet. Importøren kjenner ikke til dette engang før lansering, så det gir seg selv. Og det er en global lansering hvor norske forhold neppe blir berørt på direkten. Hvordan bilen pakketeres med utstyr og varianter i vårt marked, og hvordan den prises i Norge kommer neppe før i slutten av oktober/begynnelsen av november. Først da åpnes det for bestillinger. 
   

Pingle

Personlig hadde jeg foretrukket å prøvekjøre først også.
Hvordan bilen oppleves i 3d og fart er en annen sak enn å se på spesifikasjoner. Er det "a driver's car", og ikke bare en anmelders favorittleketøy?
Er det plass til familien min, med feriebagasje, kan kanskje spesifikasjoner si noe om. Om vi kommer 4 eller 40 mil før yngstemann er lei, tror jeg ikke Audi kan fortelle ved lansering. Uansett hvor mye sprudlebrus de spretter på skjermen.
Men jeg håper at Audi kommer med litt mer spesifikasjoner ved eller kort tid etter lansering uansett.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

hemi

er en Audi, ikke en bmw, så hvor drivers car kan det bli? :D *brannfakkel* :D

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 07. september 2018, klokken 16:06

.......Jeg har hørt flere "innsidere" hevde en rekkevidde på ca. XXX Km (WLTP), som skal være temmelig nær virkeligheten, og variere lite med temperatur.........
   
DET vil være veldig revolusjonerende, og dermed veldig lite trolig. De fysiske lover gjelder for alle, 20+ og 20- gir veldig stor forskjell (større for noen, men gjelder alle uten unntak)

Vegar Beider

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. september 2018, klokken 21:45
Sitat fra: Vegar Beider på fredag 07. september 2018, klokken 16:06

.......Jeg har hørt flere "innsidere" hevde en rekkevidde på ca. XXX Km (WLTP), som skal være temmelig nær virkeligheten, og variere lite med temperatur.........
   
DET vil være veldig revolusjonerende, og dermed veldig lite trolig. De fysiske lover gjelder for alle, 20+ og 20- gir veldig stor forskjell (større for noen, men gjelder alle uten unntak)

Nei, rent teoretisk tar du beviselig grundig feil her, og det er akkurat det forskere over hele verden er opptatt av å løse i praksis.

Så lenge du har kontroll over batterienes temperatur, og klarer å holde denne rimelig stabil, så vil rekkevidden også være stabil. Kunsten er altså så enkel, og så komplisert, som å evne å unngå temperaturforskjeller i battericellene. Audi påstår de har klart å gjøre dette bedre enn noen andre før dem. Dersom de har rett i det, så vil forskjellen i rekkevidde på deres biler være mindre avhengig av temperatur enn andres biler. Det er fysiske fakta.
Om det stemmer med virkeligheten eller ikke gjenstår å se, men du kan ikke avvise teorien, den er korrekt.

Vegar Beider

#50
Sitat fra: hemi på fredag 07. september 2018, klokken 19:53
er en Audi, ikke en bmw, så hvor drivers car kan det bli? :D *brannfakkel* :D

Nå kan du velge om du skal tilhøre en menighet av uopplyste, forutintatte ideologer, eller eliten av folk som forholder seg til dokumenterbare fakta og fysiske sannheter. Hva ønsker du å være; en blind troende menighetsdust, eller en opplyst, tenkende og reflektert person? Det er opp til hver enkelt.

Pressen lever av å selge det massene vil ha. Det er blant annet polarisering og rivalisering (for ikke å snakke om sex, men det appliserer ikke så mye her).
Derfor har markedsavdelingene (også kalt propagandaministeriene, tenk litt på det!) klart å lure pressen til å tro at det ene eller andre merket har slik og så egenskap, og så gjenforteller pressen den løgnen til folket, som om det var en sannhet. Og folket tror på løgnen, og gjenforteller den gang på gang, så den blir sann. Hvordan tror du Nazistene klarte å overbevise et helt folk om at deres tankesett var korrekt, selv om det i vår verden er helt åpenbart mongo? Jo, de hadde en helt sjelden og totalt genial måte å formidle sitt budskap på. Så enkelt, og så smart.

Så til poenget. BMW har klart å skape seg et ry som eieren av kjøreglede. Det har de klart ved å mase det budskapet til døde i mange tiår. De har investert milliarder av euro på å skape et inntrykk av at de behersker det domenet bedre enn noen. Men er det sant? Nei, for faen, klart det ikke er sant! Det er en marketingskapt myte helt på høyde med nazismens ideologi, helt på høyde med at Toyota er verdens mest feilfrie biler (hvilket de beviselig ikke er!), og helt på høyde med at tranpiller er bra for deg (hvilket det er grundig vitenskapelig bevist at det ikke er).

Faktum er at en hvilken som helst BMW ikke er det grann mer "sportslig" enn en hvilken som helst Audi. Eller Ford, eller Opel, eller Honda. Det er en myte uten rot i virkeligheten. Men pressen har blitt fortalt så mange ganger at de er bedre enn de andre, at de også tror på det, og gjenforteller løgnen. Akkurat som HiFi-miljøene og lydmenighetspressen faktisk tror at det kan være stor forskjell på lydkvaliteten mellom ulike digitalkabler på en meters lengde. Bare tull, tøys og snake oil selvfølgelig, men de tror på det, stakkarene. Og hevder det hardnakket, akkurat som en kristen hardnakket hevder at Jomfru Maria er morra til Jesus. De vet jo ikke at de juger, de tror de har rett. Men vitenskapen vet heldigvis bedre.

Prøv selv en vanlig, hvermannsen BMW 5-serie med bakhjulstrekk. Det er ikke akkurat noen fest av en kjøreopplevelse, for å si det pent. Det er selvfølgelig ikke en Audi A6 med forhjulstrekk heller, for all del. De er for all praktisk virkelighet omtrent like intetsigende i kjøreopplevelse som en hvilken som helst Mondeo, Passat eller Accord. Sporstlig eller dynamisk? Ikke kødd, de er ikke engang i den idrettsgrenen!

Ok, når du kliner quattro på Audien, og spekker den litt opp med bra understell, så begynner vi å snakke. Allerede da passerer man BMW med god margin. Det hjelper lite å kline BMW sitt håpløse X-drive på 5-serien, det gjør ikke kjøreopplevelsen noen tjeneste. Snarere tvert i mot; der quattro gjør en forhjulsdreven Audi til en bedre bil, gjør X-Drive en BMW til en dårligere bil. Fremdeles er ingen av dem i nærheten av det som Porsche definerer som kjøreglede. Det er en annen divisjon.
Men om vi skal diskutere familiebildynamikk for norske forhold, så mener jeg bestemt at Audi med quattro er sjefen. Jeg har eid (og eier flere av dem den dag i dag) Audi, BMW, Porsche og Mercedes, og er ikke forutinntatt når det gjelder merke. Kjøreglede for meg i en hverdagsbil, det er en sportslig oppsatt Audi med quattro. Hadde jeg ment noe annet, så hadde jeg kjøpt noe annet, det er ikke vanskeligere enn det. Jeg har ikke funnet noe som slår den oppskriften, der er Audi kongen på haugen. Selv Porsche er dårligere der. Jeg har eid Panamera til nesten 2,3 mill, den var en fantastisk bil. Men en Audi RS6 er bedre på alle mulige måter. BMW stiller ikke engang til start i den klassen med M5 og bakhjulstrekk. Det kalles overmotorisert slede. 

Jeg kjører også mye på bane, og har eid både Porsche, BMW og Audi for det formål. Der blir forskjellene mindre når man velger riktig. Audi har R8 og TT, begge er seriøse sportsbiler man ikke må finne på å undervurdere. Porsche har selvsagt 911 og 718, begge noe av det beste man får av sportsbiler. I denne divisjonen sliter BMW, de har bare M2, M3 og M4 å stille med. Alle kompetente saker, men allikevel ikke rendyrkede sportsbiler, så de blir i stor grad kompromisser.
Her blir valget om man skal ta Porsche sin helt unike skalpellpresisjon på styring (som fullstendig overgår den absurd oppskrytte BMW-styringen), noe som er en fantastisk opplevelse. Eller om man skal velge Audi sin mer brutale "gung-ho" tilnærming, som er mer som en rallybil. Brutalt med krefter, ekstremt med grep, stor brutalitet, digert glis, men litt mindre finesse. I praksis er det like effektivt som Porsche, bare på en annen måte. Begge er både mer effektive og morsommere enn oppskrytte BMW i denne disiplinen også.
For tiden er min banebil en Audi, men jeg har også stor sans for Porsche, og kommer sikkert tilbake dit. BMW? Frister ikke, de er ikke på samme nivå. M3 og M4 er kult, men ikke så kult som 718, TTRS, 911 og R8. De er bare flere hakk vassere.
Nei, jeg tror ikke på det som står i avisen, jeg tror på rundetider, og mitt eget gledesmeter. Og der taper BMW, uansett hva meningheten og misjonærene forsøker å få deg til å tro.  :)
 

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på fredag 07. september 2018, klokken 19:19
Personlig hadde jeg foretrukket å prøvekjøre først også.
Hvordan bilen oppleves i 3d og fart er en annen sak enn å se på spesifikasjoner. Er det "a driver's car", og ikke bare en anmelders favorittleketøy?
Er det plass til familien min, med feriebagasje, kan kanskje spesifikasjoner si noe om. Om vi kommer 4 eller 40 mil før yngstemann er lei, tror jeg ikke Audi kan fortelle ved lansering. Uansett hvor mye sprudlebrus de spretter på skjermen.
Men jeg håper at Audi kommer med litt mer spesifikasjoner ved eller kort tid etter lansering uansett.

Prøvekjøring får du gjort i desember, etter at vi andre har skrevet kontrakt.
:-D

Vi får nok alle tekniske detaljer neste uke, også hva som kan leveres av utstyr. Det vi ikke får er norske priser og pakker, det tar flere uker for den norske importøren å få på plass. De vet ikke stort mer enn oss før lanseringen.

Jeg tør vedde en årslønn på at e-tron blir lederen av kjøreglede og totalpakke i denne klassen. De kan firehjulstrekk med tilhørende dynamikk bedre enn noen, og de har tydeligvis lagt seg skikkelig i selen når det gjelder støyisolasjon, regenerering og temperaturkontroll for batteriet. I tillegg har Audi vært interiørmesteren i bransjen i et par tiår. Alt dette lover veldig godt for totalpakka, selv om detaljene ikke nødvendigvis ser fantastiske ut på papiret.

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 07. september 2018, klokken 22:16
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. september 2018, klokken 21:45
Sitat fra: Vegar Beider på fredag 07. september 2018, klokken 16:06

.......Jeg har hørt flere "innsidere" hevde en rekkevidde på ca. XXX Km (WLTP), som skal være temmelig nær virkeligheten, og variere lite med temperatur.........
   
DET vil være veldig revolusjonerende, og dermed veldig lite trolig. De fysiske lover gjelder for alle, 20+ og 20- gir veldig stor forskjell (større for noen, men gjelder alle uten unntak)

Nei, rent teoretisk tar du beviselig grundig feil her, og det er akkurat det forskere over hele verden er opptatt av å løse i praksis.

Så lenge du har kontroll over batterienes temperatur, og klarer å holde denne rimelig stabil, så vil rekkevidden også være stabil. Kunsten er altså så enkel, og så komplisert, som å evne å unngå temperaturforskjeller i battericellene. Audi påstår de har klart å gjøre dette bedre enn noen andre før dem. Dersom de har rett i det, så vil forskjellen i rekkevidde på deres biler være mindre avhengig av temperatur enn andres biler. Det er fysiske fakta.
Om det stemmer med virkeligheten eller ikke gjenstår å se, men du kan ikke avvise teorien, den er korrekt.
Nå er altså kald luft mye tykkere enn varm luft og siden luftmotstand er en vesentlig faktor i elbilrekkevidde, så hvordan forskerne skal løse dette er jeg interessert i.

Vegar Beider

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. september 2018, klokken 23:39
orrekt.
Nå er altså kald luft mye tykkere enn varm luft og siden luftmotstand er en vesentlig faktor i elbilrekkevidde, så hvordan forskerne skal løse dette er jeg interessert i.

Jeg er helt sikker på at du også forstår at alle varmepumper ikke er like, like lite som alle kjølesystemer for batterier (eller noe som helst, egentlig) er like. Dette handler ikke primært om luftens tykkelse, men om i hvilken grad man har kontroll på kjøling og oppvarming av batteripakken. Dette utgjør en mye større del av rekkevidden enn luftmotstand ved varierende temperatur og høyde over havet. Så vær så snill, ikke overdriv betydningen av marginale faktorer.

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 08. september 2018, klokken 00:24
Så vær så snill, ikke overdriv betydningen av marginale faktorer.
Right back at you

Vi får se da vet du, om E-tron blir første bil som har lik rekkevidde sommer som vinter. Jeg noterte meg at du satte en årslønn på noe i den retningen. Nå er ikke jeg tilhenger av tyveri så skal ikke innkreve den , men du kan jo huske at det var din uoppfordrede utfordring.

Vegar Beider

#55
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 08. september 2018, klokken 00:54
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 08. september 2018, klokken 00:24
Så vær så snill, ikke overdriv betydningen av marginale faktorer.
Right back at you

Vi får se da vet du, om E-tron blir første bil som har lik rekkevidde sommer som vinter. Jeg noterte meg at du satte en årslønn på noe i den retningen. Nå er ikke jeg tilhenger av tyveri så skal ikke innkreve den , men du kan jo huske at det var din uoppfordrede utfordring.

Hvem sa lik rekkevidde sommer som vinter? Ikke jeg, så innlegget ditt kan vanskelig kalles annet enn tendensiøs stråmannsargumentasjon.

Dette handler om forskjellen mellom sommer og vinter, som unektelig kan gjøres mindre med en lang rekke teknologiske grep. Ditt poeng rundt tykkere luft og luftmotstand er et halmstrå i sammenhengen som vi ikke kan ta seriøst. Det er snakk om rundt 1-1,5% effekt, eller 4-5 Km forskjell. Om du har den aller minste kunnskap om å bruke Google, så finner du at jeg har rett i det.
Så jeg har mine ord i behold; det er fullstendig marginalt i sammenhengen. Vær så snill; dropp å servere tåpeligheter rundt unntak som om de var argumenter av verdi. Det blir bare ødeleggende for en konstruktiv debatt.

 

Gnilre

Maria var mora til Jesus, jeg trodde at både kristne og ikke-kristne mente det. Eller har du en alternativ forklaring Vegar Beider ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

oland

Sitat fra: Gnilre på lørdag 08. september 2018, klokken 07:54
Maria var mora til Jesus, jeg trodde at både kristne og ikke-kristne mente det. Eller har du en alternativ forklaring Vegar Beider ?

Dette begynner å bli veldig OT, men jeg mistenker at det er påstanden om at hun var jomfru som enkelte er skeptiske til:-)
2017 Opel Ampera-e

Counterpointer

Vei(uvesenet) kan godt skjerpe tonen sin. Jeg gidder ikke mer av han. Det går nå over i personangrep som ingen er tjent med.

Er det noen andre som gidder å lese og tolke det han skriver om de mirakuløse teknikkerne til Audi som kan det ingen andre kan?

Pingle

Nei, men jeg drister meg til å påstå at siden de fleste må ut med en årslønn (brutto eller netto, med eller uten tilleggsutstyr) for en elbil vi ikke har prøvekjørt, bør vi vel ha et lite grann av tillit til "vår elbilprodusent", og "setter en årslønn på" tesla, audi, jag,eqc eller andre.

Hjemme hos oss er det dessverre bare en av oss som er villig til å kjøpe bil etter specs, anmeldelser og tillit til merket.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA