Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF ønsker skilting for ladeplasser

Startet av cra, fredag 24. august 2018, klokken 11:22

« forrige - neste »

cra

https://www.side3.no/motor/naf-vil-ha-ladestasjon-skilter-opp-langs-norske-veier-6673929

Med stadig flere elbiler øker også behovet for lading. En utfordring her kan være at ladestasjonene ofte ikke er skiltet. NAF går nå ut med utfordring til myndighetene om å gjøre noe med det. De mener skiltingen i dag er tilfeldig, inkonsekvent og mangelfull.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bmw2002

Helt enig i at dette bør komme på plass. Det bør bli like ukomplisert å kjøre elbil som bensinbil.

Selv om mange biler har visning av dette i bilen så er det klønete å måtte taste inn destinasjon hver gang man skal kjøre. Og sist jeg kjørte Tesla så ramlet 3G/4G forbindelsen ned så man fikk ikke sett kart eller noe.

Øyvind.h

Burde ikke dette ligge inne i kartdata? I 2018 burde bilene håndtere dette selv, slik Tesla gjør. Ladestasjonene står i kartet, hvilke stasjoner du trenger besøke beregnes i tillegg til hvor lenge.
Om en hadde fått type uttak, antall uttak og status for disse inn på lik linje med trafikkdata i Google maps kunne bilprodusentene bare hektet seg på.

Spørsmålet er hvor mange år det tar før de fleste bensinstasjonene i Norge også tilbyr strøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. august 2018, klokken 12:39
Burde ikke dette ligge inne i kartdata? I 2018 burde bilene håndtere dette selv, slik Tesla gjør. Ladestasjonene står i kartet, hvilke stasjoner du trenger besøke beregnes i tillegg til hvor lenge.
Om en hadde fått type uttak, antall uttak og status for disse inn på lik linje med trafikkdata i Google maps kunne bilprodusentene bare hektet seg på.

Spørsmålet er hvor mange år det tar før de fleste bensinstasjonene i Norge også tilbyr strøm.
Men jeg ser jo ikke type2 punkter i Teslaen?

Bensinstasjonene har jo svære tavler langs veien, så det er jo umulig å ikke se. Å finne en ladestasjon kan være adskillig vanskeligere.

Øyvind.h

Har du forsøkt å slå på visning av alle ladepunkter? Lenge siden jeg testet, men tror de viser både hurtigladere og destination chargers?

Skulle gjerne hatt kommersielle aktørers ladestasjoner og status ut i google maps eksempelvis.

Type 2 opplever jeg dog at dekker et annet behov enn hurtiglading på veien. Det er mer hva du kan forvente å finne på parkeringsplass, hoteller osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KjellG

Goole maps er jo knapt leselige, en blass skygge. Prøv heller Gule Sider sitt kart.

geear

#6
Vegvesenet har allerede sagt nei til skilting til ladestasjoner, og det er helt håpløst, mener det var Fortum eller GK som søkte. Alt med måte, men her har vi virkelig noe å lære av amerikanerne, det er en fryd å få klar og tydelig informasjon i trafikken der borte kontra her, både på veien og langs veien, med både skilter og skrift i veibanen.

Enn så lenge det kun er ett bilmerke som har velfungrende ladeplanlegging (på grunn av at de har god software og kontroll på alle ladestasjonene selv), så må skilting på plass for å gjøre det levelig i andre bilmerker. Det er kurrant å se en bensinstasjon langs veien, men ikke en hurtiglader gjemt bort langs en butikk eller bak en bensinstasjon.

På langtur med e-Golfen har vi laget lister over ladestasjon med avstand tellende oppover fra 0, og dermed med en nullet tripteller har man god kontroll og ser også avstanden til neste lader. Har det også på navi, men nye ladestasjoner dukker stadig opp og er vanskelig å holde tritt med. Det bør ikke være nødvendig, og bør holde å se etter et ladestasjonskilt når man har noen mil igjen på tanken..

cra

Enkelte steder kan man se skilt som viser hvor langt det er til neste bensinstasjon. Typisk før fjelloverganger o.l. Skulle tro at tilsvarende for ladestasjoner var en no-brainer. Bensinstasjonene (som sikkert bruker like mye strøm til neonskilt og pølsevarmere som en ladestasjon) lyser jo opp på mils avstand uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Myrknir

Når jeg sist kjørte nedover i Danmark var det skiltet hvor ladestasjonene var. Mener også alt det sto skilt over hvor langt det var til neste stasjon. Dette burde være ukomplisert å få satt opp.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Løve

Når både toaletter og bensinstasjoner er skiltet langs stamveiene, hvorfor skal ikke ladestasjoner være skiltet? Toaletter var til og med skiltet med «1km, neste 17km».

Amatøren

Helt enig. Der er danskene helt utrolig flinke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Nå har vel en del tidligere tråder vist at Vegvesenet er en av de største elbil haterne i landet. Det har mye utstyr og som regel godt med kontakter, men når en ansatt har spurt om å få lade på jobb har svaret stort sett vært NEI !

Tror man finner en årsak her.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Når det blir mer konkurranse så kommer det vel store tavler med priser og evt. køtid. Men integrasjon med bilenes nav. system er vel en bedre løsning.

Jeg har sjelden problemer med å bli rutet til hurtigladere med abetterouteplanner.com.

For type2 er ladestasjoner-appen ganske bra. Gir menyvalg for google map ruting når en velger en ladeplass. Noen steder viser den også antall ledige plasser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

Jeg bryr meg fint lite om der er skilting eller ikke, men det hadde vært veldig greit hvis man kunne vært sikker på å få fylt på "tanken" når man ankommer disse stasjonene.

Slik det er nå må man jo ha en plan B og helst også plan C når man beveger seg ut på lengre turer. Kan jo så å si aldri utnytte rekkevidden på bilen hvis man ikke vil risikere å bli stående med nærmest tomt batteri.

Slike problemer opplever man aldri på langtur med ICE bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA