Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Limodriver

Da er det ikke verre enn at en spør hvor mye hengerfeste koster å få ettermontert på Niro hybrid eller fossil. Dette må en selvfølgelig gjøre en liten stund i forkant slik at de ikke kobler spørsmålet og svarer deretter.

Dersom forhandler da presenterer en pris som er omtrent lik ville jeg svart at da tenker jeg litt på det og kommer eventuelt tilbake for å få det ettermontert. Dersom de da sier at det blir dyrere pga mva kan en presentere prisen en har innhentet tidligere og spørre hvorfor det er dyrere på elektrisk.

Forhandlerne har lov til å prise tilhengerfeste slik de vil (evt må de forholde seg til retningslinjer fra importør), men de synes sjelden det er spennende å bli avslørt for å være grådige. De fleste synes nok det er bedre å tjene normalt på ettermontering av hengerfeste heller enn å ikke tjene noe som helst ved at en får det montert andre steder.

navyelsen

Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.

Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Zuexi

Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.

Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)

trykkertor

Ja, huff. Tenk så vanskelig å ta frem en kalkulator og trekke fra moms.
Stort sett ALLE regninger jeg får fra bilforhandlere og verksteder har alltid prisene spesifisert uten moms, og så slenger de den på i siste linje.
Tips til KIA. Stopp regnearket før siste momslinjen, så slipper dere å tenke mer på det.

Bjoris

Betaler gladelig 11.000 for hengerfeste:)

geear

Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.

Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.

At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??

lirekassa

Hadde tatt soltak om de tok seg bryet med å fjerne mva, men 'sparer' pengene og legger de i hengerfeste i stedet. Jåleri :)

Selgers marked...

Bjoris

Sitat fra: gr på onsdag 22. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.

Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.

At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??

Det er ikke vas, det er rimelig med 5.900 for soltak. Det blir feil å tenke at de tar mva`en, med så lav pris er det neppe stor margin på dette i utg.punktet og at det innvilger seg litt mer margin når det er mulig forstår jeg godt...

Zuexi



Sitat fra: gr på onsdag 22. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.

At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??

Copy/paste av svar fra KIA. Fler som har fått samme tilbakemelding.

"Svar:
Vi forstår at du stiller spørsmål ved at prisen for soltak til Niro Electric er den samme som for soltak til Niro Hybrid og Plug-in Hybrid. Utstyr og tilleggsutstyr til elektriske biler er som du sier i utgangspunktet fritatt for merverdiavgift.
Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.

Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser. Vi gjør oppmerksom på at vi på nåværende tidspunkt, ikke kjenner hele prisbildet på Niro Electric.
En fordel vi ser ved å ha samme pris for soltak på Niro Hybrid, Plug-in Hybrid og Electric, er at det gjør det enklere for våre kunder og forhandlere å kjenne prisbildet til Niro.
Vi gjør oppmerksom på at det mest sannsynlig vil komme en prisøkning for soltak til Niro Hybrid og Plug-in Hybrid, men denne har vi valgt å la være å gjøre noe med foreløpig.

Vi mener også at kr 5900,- for soltak er rimelig, særlig når vi sammenligner med våre konkurrenter."


Med" våre konkurrenter" er det sikkert KONA de primært sikter til som tar 10.000,- for samme åpningen.

Cral

Noen som vet om du får oppgradert led belysning i bilen på Kia PHEV og HEV eller om det bare gjelder EV (alternativt bare EV i Sør Korea?)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. august 2018, klokken 00:40
Det er ikke vas, det er rimelig med 5.900 for soltak.
At soltak til 5900,- er rimelig er ikke spørsmålet, men at de tar MVAen i egen lomme i stedet for å la den komme forbrukeren til gode, slik hele meningen med fritaket er. Det handler ikke om sum heller, men om prinsipp. Trenger de 1500,- kroner ekstra for å drifte Kia Norge, så må de legge det på grunnprisen på bilen, ikke på soltaket eller vinterhjulene eller annet skalkeskjul.

arthur

For egen del har jeg bestilt soltak da jeg kom til at 5.900 var vel anvendte penger og så gidder jeg ikke å henge meg opp i enkeltelementer mht hvilke deler/utsyr som koster hva på bilen, men ser på om jeg totalt sett har fått "value for money" og i mellomtiden gleder jeg meg til å få en slik bil trolig rundt årsskiftet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Joltus

Problemet er jo at soltaket koster like mye med og uten moms.

Hvor havner mellomlegget da? Ikke til staten som i utgangspunktet skulle hatt momsen hvertfall. Og da utnytter forhandlerne momsfritaket til å tjene ekstra penger.

Feil feil feil.

Lepet65

Da er det bare å anmelde de for MVA-juks.. :police:

Mao

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 23. august 2018, klokken 09:34
Da er det bare å anmelde de for MVA-juks.. :police:

MVA-juks ville det vært om de faktisk oppkrevde momsen og beholdt den selv. Her skjer jo ikke det.
Forøvrig er det fri prissetting, så er det opp til oss som kunder om vi er villige til å betale denne prisen og inngå avtale eller ikke. 
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA