Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når går bilen i skilpaddemodus?

Startet av EV-FTW, fredag 17. august 2018, klokken 16:31

« forrige - neste »

EV-FTW

Når jeg kjører med Leafspy, hvor mange prosent SOC vil Leafspy vise når skilpaddemodus slår inn?

I dag forsvant prosentvisning osv på bilen, og det bare blinket streker.
Leafspy viste da en SOC på 14 %.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

På hvilken SOC skilpadde kommer på vil variere med hvor friskt batteriet er. (SOH)
Men bilen stopper på 5 Gids, som er omtrent på 5-6%. Skilpadde kommer på 6-7 Gids, som da vil være 6-8% SOC.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Ok. Takk for svar. Da var jeg nok ikke veldig langt unna skilpadde i dag da. Men var med vilje, skulle bare kjøre den så tom jeg våget:)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Dette varierer litt. Bilen stoppet en gang på 4 GIDs, men jeg har også opplevd skilpadde på 9 GIDs.

Tror det har noe med balansering av cellene å gjøre, for det virker å være svakeste celle som avgjør når BMS må kutte, samtidig som Leafspy antageligvis bruker et eller annet gjennomsnitt av cellespenninger for å beregne GIDs. Jeg tør ihvertfall ikke kjøre ned på ensifret antall GIDs lengre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

OHIR

Hva er GIDS? Har sett det i LeafSpy, men har ikke helt skjønt hva det er.

leafnor

Sitat fra: OHIR på søndag 19. august 2018, klokken 11:51
Hva er GIDS? Har sett det i LeafSpy, men har ikke helt skjønt hva det er.
Gids er en energiteller som styresystemet i Leaf gjør bruk av. Den ble "oppdaget" av en med navn Gary Giddings som hacket datastrømmene i Leaf-ens styresystem, i 2010. Han laget tidlig et SOC-meter. Senere har LeafSpy kommet.
Energimengden i en GIDS er ikke eksakt men ligger i området 77-80 Wh. Det nyttige med GIDS er at bilen oppfører seg konsistent (Forutsatt batteriet ikke er defekt på noen måte). LBW og VLBW, low battery warning og very low battery warning kommer på samme GIDS nivå, alltid. Likeså, om en kjører langt og skal hurtiglade på en rute en kjører ofte, så fyller i alle fall jeg på med samme mengde GIDS, og vet forbruket av GIDS mellom hver lading.
Å kjøre på SOC, som er % av noe som endrer seg, dvs maksnivå som batteriet kan lagre og som forringer dag for dag er slitsomt lengden.
Eksempel, jeg bruker 175 Gids til Berkåk fra der jeg bor. I 2015 da jeg kjøpte min 2012 LEaf var det 73% av batteriet.
Nå tre år etter bruker jeg fortsatt 175 Gids, men det er blitt 83% av batteriet.
Så i 2015 kom jeg frem med 80%, men det gjør jeg ikke nå.
Derimot, har jeg 200 Gids på "tanken", så kommer jeg frem.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

OHIR


jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søndag 19. august 2018, klokken 12:36
Sitat fra: OHIR på søndag 19. august 2018, klokken 11:51
Hva er GIDS? Har sett det i LeafSpy, men har ikke helt skjønt hva det er.
Gids er en energiteller som styresystemet i Leaf gjør bruk av. Den ble "oppdaget" av en med navn Gary Giddings som hacket datastrømmene i Leaf-ens styresystem, i 2010. Han laget tidlig et SOC-meter. Senere har LeafSpy kommet.

Det stemmer, jeg kjører fortsatt rundt med Garys originale SOC-meter i Leafen vår :) Har gjort jobben i snart 7 år det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. august 2018, klokken 16:16
Sitat fra: leafnor på søndag 19. august 2018, klokken 12:36
Sitat fra: OHIR på søndag 19. august 2018, klokken 11:51
Hva er GIDS? Har sett det i LeafSpy, men har ikke helt skjønt hva det er.
Gids er en energiteller som styresystemet i Leaf gjør bruk av. Den ble "oppdaget" av en med navn Gary Giddings som hacket datastrømmene i Leaf-ens styresystem, i 2010. Han laget tidlig et SOC-meter. Senere har LeafSpy kommet.
Det stemmer, jeg kjører fortsatt rundt med Garys originale SOC-meter i Leafen vår :) Har gjort jobben i snart 7 år det...
Tøft.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA