Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det ladere og hurtigladere for Nissan Leaf i Sigdal?

Startet av Lars Henrik Jensen, søndag 26. februar 2017, klokken 03:13

« forrige - neste »

Lars Henrik Jensen

Hei

Jeg kjører nå til vanlig nå Nissan Leaf fra 2015 som har utrolig elendig rekkevidde, en ladning til 80% på hurtigladeren i Åmot i Modum kommune så sier bilen at jeg har 8 mil når jeg ikke har på varme overhodet, jeg kjører i B modus og ECO og kjører sakte og pent, men jeg kommer meg ikke dit jeg skal som Haglebu, jeg går tom for strøm allerede ved Eggedal, fra Åmot til Eggedal er det 6 mil ca, men problemet er at jeg også skal tilbake etter endt arbeid, noe som alltid har resultert med bilberger for å lade meg opp igjen samme sted jeg tok før jeg prøvde meg på veien oppover til Eggedal. Det er ikke muligheter å lade nok tilstrekkelig tid da jobben jeg er på er kanskje i toppen 4 timer. Veit noen om hurtigladere som kommer snart??

Har alltid ønska meg lademuligheter både i Prestfoss, Nedre Eggedal og Eggedal, Tempelseter og Haglebu, men jeg ser ikke noen ting på noe dekningskart over lademuligheter som har nok spenning til å lade på kort tid.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

svisj

Jeg mener å ha lest at det finnes en stikkontakt i Prestfoss. Så vidt jeg vet er det ikke noen hurtiglader på strekningen.

Det har vært ytret ønske om hurtiglader på veien i Eggedal tidligere her på forumet. Kanskje det kommer med tider og stunder.

Når jeg går inn på GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) og søker opp strekningen, ser jeg at det er bratte oppoverbakker etter Eggedal (ca. 600 meter stigning). Oppoverbakker gjør at motoren trekker mye strøm, og at batteriet tappes raskt. Det er også en del stigning (ca. 200 meter) fra Åmot og til Eggedal.

Lars Henrik Jensen

Det store problemet jeg har daglig er hvordan jeg kommer meg hjem til Eggedal (leier bolig der) (Nordbygda) med Elbil, pr. dags dato betaler jeg ganske mange hundre kroner til en bergningsfirma som kjører meg og bilen og det koster 1500,- pr. vei, så for tiden bor jeg hos mine foreldre i Oslo fordi jeg regelrett ikke har råd til å betale flere tusener av kroner hver gang jeg skal noen plasser. For meg er dessverre elbil en stor flopp fordi det ikke finnes hurtigladere, men Tesla koster 10x mer enn min inntekt før skatt og de som går i bygda er sånne rikmannsbiler til 1,1 millioner kroner som kjører og de har jo batterikapasitet som er fullstendig erstatter for bensin og dieselbiler i sin helhet, mens den jeg kjører klarer knapt 6 mil på vinteren uten varme og jeg har den i B og ECO i tillegg og fryser rett og slett i hjel..

Om det kommer hurtigladere for de fleste elbiltyper så kommer nok folk til å ønske å bosette seg på bygda. For å dekke best mulig så bør det komme overalt i hele Sigdal med 3-4 mils mellomrom fordi det er utrolig mange hyttefolk som gjerne skulle ha kjørt elektrisk enn at de må leie en forurenser deluxe for å komme seg fram og tilbake.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Ebe

Virker som du har kjøpt feil bil til ditt bruk, dessverre... elbiler har sine klare begrensinger, slik du opplever her.

Inntil videre er ikke elbil for alle.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Kjøp et slepetau og noen øl. Sikkert mange som drar deg opp bakkene mot en pils, så kan du heller bruke det lille du har av strøm på slettene og nedoverbakkene.

Vi brukte slik teknikk for å kjøre Classic biler fra Bergen til Stavanger og det fungerer veldig bra. Bare pass på å stå på en plass det er lett å stoppe på, med slepetauet klar til å feste på bilen som stopper. Vi sto nederst i de undersjøiske tunellene, og fikk slep opp bakkene.

De mest hjelpsomme er yrkessjåfører i middels store varebiler og Am car folk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eivhelle

#5
Et alternativ er å kjøre den lange veien rundt gjennom hallingdal. Det er 2 mil fra hurtigladeren på Bromma til Haglebu. Og da er det nedoverbakke videre mot Eggedal. Skal selvsagt ta forbehold om at jeg bare har sjekket ut på kartet og ikke har noen erfaring med å kjøre strekningen selv.

Bromma- Nordbygda skulle være 30 km. Det burde gå greit t/r selv på vinteren med maks høydeforskjell på 630m. Har du tilgang til stikkontakt for lading hjemme eller er du helt avhengig av hurtiglader?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sylwester

I følge plugshareappen er det vanlig stikkontakt som kan klare 16A i Prestefoss Sentrum, Overfor Kommunehuset. Det vi ta tid, men bedre enn å vente på veiberging.

24kWh-utgaven klarer nok 8 mil med med behagelig temperatur, gitt at den er ladet opp til 100% og forvarmet til avstart. Du klarer sikkert 10 mil og, men da litt kaldt mot slutten og piping om lavt batteri etc... Ikke gøy. Bedre å ha de 2 milene som "reservetank". 

I 2015 kom vel 30kWh-leafene hvor rekkevidden er bedre, men aboslutt ikke best i klassen av kortrekkeviddebilene. Selv den ville jeg vært skeptisk til ville klare 16 mil med 100% batteri på vinteren. 

Har noen solgt deg den bilen med forsikring av at den pendlingen din ville gå greit på vinteren?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

...

6 mil var forsvinnende lite rekkevidde for en 2015 Leaf, som sannsynligvis ikke har noe kapasitetstap.

Har du sjekket lufttrykket i dekkene dine? For lite luft vil øke rullemotstanden kraftig, som krever mer energi. Fyll 3.0 bar og ta bilen på en prøvetur. Er det 15", 16" eller 17" dekk?

Det er dessverre ganske mørkt på ladekartet for Eggedal, men det finnes som nevnt et 16A stikk i Prestfoss. Det krever også at du har en 16A ladekladd om man skal få noe ut av den uten å stå over natta.
https://api.plugshare.com/view/location/44632

eivhelle

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på søndag 26. februar 2017, klokken 03:13
Hei

Jeg kjører nå til vanlig nå Nissan Leaf fra 2015 som har utrolig elendig rekkevidde, en ladning til 80% på hurtigladeren i Åmot i Modum kommune så sier bilen at jeg har 8 mil når jeg ikke har på varme overhodet, jeg kjører i B modus og ECO og kjører sakte og pent, men jeg kommer meg ikke dit jeg skal som Haglebu, jeg går tom for strøm allerede ved Eggedal, fra Åmot til Eggedal er det 6 mil ca, men problemet er at jeg også skal tilbake etter endt arbeid, noe som alltid har resultert med bilberger for å lade meg opp igjen samme sted jeg tok før jeg prøvde meg på veien oppover til Eggedal. Det er ikke muligheter å lade nok tilstrekkelig tid da jobben jeg er på er kanskje i toppen 4 timer. Veit noen om hurtigladere som kommer snart??

Har alltid ønska meg lademuligheter både i Prestfoss, Nedre Eggedal og Eggedal, Tempelseter og Haglebu, men jeg ser ikke noen ting på noe dekningskart over lademuligheter som har nok spenning til å lade på kort tid.
1. Jeg ville ha fått forhandler til å sjekke hvorfor rekkevidden er så dårlig. Du skal normalt ikke gå tom etter 6 mil med 80% ladet batteri, når du kjører uten varme.

2. Hvis rekkevidden er kort, ville jeg i alle tilfeller ha ladet bilen minst opp til 90% og i verste fall 100% på Åmot.

3. Haglebu ligger 76 km fra Åmot, men bare 19 km fra hurtigladeren på Bromma. Har du vurdert en annen kjørerute? Hurtigladerne ligger tett i tett gjennom hele Hallingdal.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lars Henrik Jensen

Jeg har vurdert ruta fra Bromma og opp, men veien der på vinterføre der tilsier bruk av kjetting og piggdekk.
Har 17" felger da dette er Nordic utgaven.
Elektriske anlegget hører hjemme på museum gitt: Skrusikringer og inntakssikring på kun 24A.
Forhandler i Oslo lovet at bilen skulle ha tilstrekkelig med rekkevidde og selgeren sa at den var bare 3 mil kortere rekkevidde enn den 30 kWh utgaven har, men jeg har kun klart å oppnå i oppvarmet garasje å få ut på den såkalte rekkeviddemåleren 15 mil, og sammenlignet med en i samme garasjeanlegg som har det høyeste batteriet som har hele 21 mil fra 100% batteri. Men jeg er ikke direkte imponert av en Nissan forhandler som har løyet til mor mi rett opp i ansiktet når det gjelder rekkevidde at det kun var veldig lite forskjell mellom 24 kWh og 30 kWh i rekkevidde.
Det er nok lufttrykk på dekkene også.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

eivhelle

Hvis alternativet er å betale for bergingsbil ville jeg tro at det vil være en god investering å kjøpe et ekstra sett med piggdekk, slik at du kan klare å kjøre ruten fra Bromma. Ville tro at denne ruten var tilstrekkelig mye brukt til at man sørget for nødvendig brøyting og strøing når det var behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ProsjektX

Selge bilen og kjøpe en annen...? Hadde en henvendelse til Grønn kontakt for ikke lenge siden om nettopp dette strekket, men de ser ingen lønnsomhet i det og er avhengig av tilskudd for å gjøre noe med Sigdal. Så da er det vel kommune/fylke som må se på det.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

maruch

En liten oppdatering her: har bare sjekket flere av de stikkontakt ene som står i Sigdal kommune, men ingen av dem funker. Trolig dette er årsak at folk fra mindre bygder unngår elbiler.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA