Lang ladetid på Vulkan p-hus

Startet av Herbie, tor 16. aug 2018, kl. 19:03

« forrige - neste »

Herbie

Noen andre som har opplevd lav ladehastighet på Vulkan p-hus i Oslo? Sist jeg forsøkte fikk jeg 16 kwh på 15 timer. Prøvde flere kontakter med samme resultat. Kan det være type 2-kabelen min som har blitt dårlig? Aldri opplevd lav ladehastighet andre steder.

Har e-golf fra 2016.

Arha

Kanskje de har begynt å ta i bruk Vehicle to grid som de skriver om på sida si:

Anlegget forberedes for såkalt «vehicle to grid», det vil si at man i tillegg til å mate strøm inn på elbilens batteri også kan hente strøm fra batteriet ved behov, slik at bilen tar seg av effektregulering av anlegget. Dette vil kunne gjøre lading av elbil enda billigere i fremtiden.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Panduck

Sitat fra: Herbie på tor 16. aug 2018, kl. 19:03
Noen andre som har opplevd lav ladehastighet på Vulkan p-hus i Oslo? Sist jeg forsøkte fikk jeg 16 kwh på 15 timer. Prøvde flere kontakter med samme resultat. Kan det være type 2-kabelen min som har blitt dårlig? Aldri opplevd lav ladehastighet andre steder.

Har e-golf fra 2016.

Har du prød å sette annen hastighet i appen? Du kan vel betale deg til høyere hastigheter, jeg får valg opp til 11kW, men jo høyere du velger, jo dyrere kWh

Herbie

Bruker ikke noe app, skulle uansett fått 3,6 kW vel? Tenkte også at det kunne være pga noe lastfordeling som foregikk, men snakket med han som ladet ved siden av meg samme natten (BMW i3) og han fikk ladet opp hele batteriet sitt.

TB

Sitat fra: Arha på tor 16. aug 2018, kl. 19:47

Anlegget forberedes for såkalt «vehicle to grid», det vil si at man i tillegg til å mate strøm inn på elbilens batteri også kan hente strøm fra batteriet ved behov, slik at bilen tar seg av effektregulering av anlegget. Dette vil kunne gjøre lading av elbil enda billigere i fremtiden.
Det er bare CHAdeMO som støtter Vehicle-to-grid idag? Ingen biler kan levere strøm fra batteri via den innebygde lader, og ut på type 2 kontakten.
Det mest sannsynlige er at bilen har ladet på lav kW, eller ikke har ladet hele tiden?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Herbie

Spørmålet mitt blir da, som tidligere, kan en feil på type 2-kabelen være årsak til dette?

Panduck

Sitat fra: Herbie på fre 17. aug 2018, kl. 08:22
Spørmålet mitt blir da, som tidligere, kan en feil på type 2-kabelen være årsak til dette?

Tror det er mer sannsynlig at det er ladepunktene som ikke ga mer effekt, jeg har også opplevd godt under 3.6kW der når jeg ikke betalte for "mer effekt". På GK sine ladepunkter på Lillestrøm opplevde jeg flere ganger effekt rundt 1kW.

Du kan jo allikevel teste kabelen på et annet ladepunkt. Stedene der Fortum tar 1kr pr minutt for 22kW, bør du være relativt garantert å få 3.6kW...

Orbit

Ikke nødvendigvis feil på kabelen, men de boksene de bruker på Vulkan kan være litt vanskelig å få kabelen helt inn i. Lading kan starte, men så stoppe dersom det blir litt bevegelse i kabelen. Prøv å starte lading, og så bevege på kontakten i boksen for å se om lading avbrytes.

Bildet nedenfor er fra en tråd i tysk forum med tilsvarende problem. Kontakten til venstre går greit, men den til høyre har problemer. Forskjellene ligger i avslutning av plasten i håndtaket mot selve kontaken. Den med firkantede hjørner (høyre) kan være problematisk, mens den med avrundede hjørner (venstre) går bedre. Ligner din kabel på den til høyre i utforming?

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

m0nkey

Har også opplevd lang ladetid/treg lading på Vulkan. Regnet aldri ut hvor tregt dette var men under 2,3 kW ihvertfall. De første gangene trodde jeg at det bare var lastbalansering på batteriet, men det blir litt suspekt når det bare opptrer der. Skulle ønske appen deres fikk tilbake valg av ladefart, for jeg opplever kun treg lading med brikke.
KIA Soul EV Classic (2015)

Orbit

Dersom det er lastbalansering som struper levert mengde, så er det verd å prøve en stasjon i P1/P2. Det har vært mye mindre belegg i de etasjene enn i P3 når jeg har vært der. Dersom jeg husker riktig fra hva som ble sagt på testdagen i fjor (da Fortum inviterte flest mulig til 11/22kW lading for å stresseteste balansering), så kan de ikke dirigere effekt vilkårlig mellom etasjene. Det er derfor en fordel å stå i en etasje med få andre som lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Joltus

Sitat fra: Arha på tor 16. aug 2018, kl. 19:47

Heh..... Hvordan er dette tenkt å fungere? Man drar fra p huset med mindre på batteriet enn når man kom?

Herbie

Herbie

Sitat fra: Orbit på fre 17. aug 2018, kl. 13:08
Dersom det er lastbalansering som struper levert mengde, så er det verd å prøve en stasjon i P1/P2. Det har vært mye mindre belegg i de etasjene enn i P3 når jeg har vært der. Dersom jeg husker riktig fra hva som ble sagt på testdagen i fjor (da Fortum inviterte flest mulig til 11/22kW lading for å stresseteste balansering), så kan de ikke dirigere effekt vilkårlig mellom etasjene. Det er derfor en fordel å stå i en etasje med få andre som lader.

Det krydde ikke av biler der inne, akkurat. Kan lastfordeling virkelig strupe effekten til ~1kw? Testet på en garo-stolpe nå med 2x 3,6kw og fikk full speed. Dro jeg kabelen litt ut ble ladingen avbrutt øyeblikkelig, som jeg ville forventet ved dårlig kontakt på andre ladebokser.

Orbit

Da ser det ut som det er kabelen din som ikke er helt kompatibel med alle type-2 kontakter, og ikke går helt inn. Under lading skal kontakten være låst fast, og den skal ikke miste kontakten (typisk pilotsignalet, siden den har kortest pinne) selv om du drar i kabelen. Vet ikke om det er kabelen din eller kontakten som ikke er helt riktig dimensjonert..... eller at standarden i seg selv ikke har lagt inn nok toleranser.

Se om du kan få prøvd en annen kabel, evt at du runder litt av plastkanten merket med rødt
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Herbie

Kontakten på Vulkan (og andre aktivert med brikke) lar seg ikke dra ut. Vi snakker om en kabel som benyttes av alle e-golfeiere før 2018-versjonen, så nokså standard. Der jeg testet å dra kabelen ut under last var en gratisstolpe med type 2-kontakt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA