Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fas IT med lastdeling til varmtvannsbereder

Startet av keepitsimple, torsdag 16. august 2018, klokken 08:50

« forrige - neste »

KjellG

Er med så langt, men i mange ti-år har det vært vanlig å legge inn 3-fase. Selv om Zappi selv er en en-spennings/to-faselast, så er den tilknyttet to faseledere. Zappi skal reagere på annen last i huset. Denne andre lasten kan vise seg i Zappi's ene, eller andre faseleder. Mao, Zappi må kunne måle i begge og innrette seg etter worst case.

Gitt at Zappi kun måler i L1. Det kommer på en tung last mellom L2 og L3. Zappi ser det ikke, men effekttariffen ser det.

Nå kan dette problemet kanskje dempes ved omhyggelig å velge L1 eller L2, eller måler Zappi begge?

Nordlands

Det er bare dersom det faktisk er andre enkle (to-fase) laster koblet til en annen fasekombinasjon. På IT-nett mener jeg det er absolutt vanligst at alle laster er koblet på samme fase-par, og nest vanligst at det er en eller flere tre-fase laster utenom. Dette fordi to laster uansett vil belaste minst én felles fase, og i et vanlig hus er det ikke så mange større samtidige laster at det er et poeng å fordele disse på alle tre fasene.

Zappi har med en sensor til en fase, i de aller fleste tilfellene er nok det godt nok. Dersom det skulle være andre laster koblet på forskjellige fasepar burde det gå å resonnere seg frem til hvilken fase som oftest vil se mest last, og sette sensor på den - det går også å redusere styreverdi sånn at Zappi lar det være litt margin til maks last. Om det ikke er godt nok må man vente på software v2 som elektrolux nevner og kjøpe flere sensorer.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Rav4_EV

Jeg tror du må studere hvordan en samleskinne ser ut, Nordlands.
I en vanlig installasjon er fasene jevnt fordelt utover enfaselastene.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Jeg spurte bare av nysgjerrighet, er kanskje ikke noe problem i praksis.

I tillegg til overbelastning av små hovedsikringer spøker effekttariffen. Hvordan velger en egentlig reaksjonsnivå? Setter en bremseeffekten for lavt får en ikke fulladet bilen i løpet av natta. Setter en det for høyt, kaster en bort unødvendige effektavgifter. Prøve og feile?


(PS, Her er både hytte TN og bolig IT fordelt på alle faseledere, men å få en noenlunde jevn lastfordeling i et hus med mange en-spenningslaster er en utfordring.)

keepitsimple

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. august 2018, klokken 08:36
Stemmer at Zappi kan kontrollere ene fasen og styre lading deretter. Fra og med ny software V2,0 skal den kunne ta hensyn til 3 fase IT også.
Er det en tidsplan på dette?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

elektrolux

Mye spennende er planlagt for lansering januar 2019. Tipper også SW versjon 2 er på plass senest da.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA